Genoeg beweging?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Genoeg beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 22:24

Hoi,

Sinds 2 weken staat mijn shetlander binnen in een grote kral voor kalfjes samen met 2 vriendjes.
Zaterdag en zondag krijgt hij beweging en donderdags heb ik les, maar voor de rest komt hij niet buiten.
Ik heb hem vandaag geschoren. Ik voel me nu toch een beetje naar, omdat ik niet vind dat je een pony
zo mag opsluiten, maar aangezien hij op dieet is mag hij niet meer 24/7 in de wei (en omdat hij net is geschoren).
Hij zou dinsdags nog wel in de wei kunnen van smorgens tot savonds maar is dat wel genoeg?
Hij kan dan dus maandag, woensdag en vrijdag niet naar buiten. Wel hebben ze een lekkere stal zo als ik al zei,
waar makkelijk 3 paarden in kunnen staan en waar hun met zijn 3 tjes in staan. Maar toch voelt het niet helemaal lekker.
Maar de andere dagen word het lastig om hem in de wei te doen. Tjaa... ik weet t niet meer. Maar hij kan zoizo lekker
lopen op de dagen dat hij in die kral staat. Maarja... vind het toch wel beetje een ''mmmm'' geval. Wat vinden jullie?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:27

Qua beweging vind ik het niet erg. Er zijn genoeg paarden die maar een paar keer beweging krijgen.
Ik vind het alleen niet kunnen dat je je pony alle andere dagen maar binnen op sluit.
Ook voor niet veel mogen grazen zijn oplossen en niet naar buiten mogen omdat hij geschoren is vind ik helemaal onzin. Waarom heb je hem dan geschoren als je er toch al zo weinig mee doet? Binnenlaten omdat jij zonodig moest scheren vind ik een beetje cru.
Laatst bijgewerkt door Silence op 08-11-09 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Re: Genoeg beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:33

ik vind het wel zielig dat hij opgesloten is,hij komt er relatief niet veel uit dus.
kun je niet iedere dag met hem lopen?
of iemand anders?
Dan gaat het afvallen ook sneller denk ik.
En kan hij niet overdag in de buitenbak of paddock?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:40

Als je hem een deken op doet kan hij makkelijk naar buiten en wat betreft het afvallen, daar hebben ze graasmaskers voor... Dus volgens mij kan die pown best naar buiten... Ik zou me er ook niet prettig bij voelen als mijn pown zoveel binnen stond..

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 22:45

Het probleem is dat ik hem dus heb geschoren omdat hij anders zo ontzettend zweet met het mennen, en ik bang ben dat hij dan ziek word, en omdat hij dan na een kwatier al zo bezweet is dat het niet normaal meer is.
Hij staat in een kral vlak bij een grote deur (zon een van 3 meter hoog met 2 van die enormus deuren) waar genoeg lekkere wind door komt zodat ze bijna buiten staan :D Het probleem is dus dat ik er niet elke dag heen kan. Ik mag niet naar hem toe fietsen als het donker is, en ik ben pas heel laat vrij, dus dan is het al donder. Maar kwa beweging zit het wel aardig? Ik wil hem wel weer zo snel mooglijk weer op de wei, maar dat gaat dus even niet. Grasmasker werkt niet. Heb ik al gebrobeerd, heeft hij door en vreet hij net zo veel :o

http://shetlanderforum.nl/viewtopic.php?t=4994

Dit is hun stal nu. Op de 5e foto zie je die deuren die elke dag open staan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:54

oh....dat ziet er toch ruim genoeg uit?
Ik had iets anders in gedachten....dan zou ik me maar niet druk maken hoor!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 22:57

Oke, thanks :o Ik vind de stal zelf wel een beetje klein lijken op de foto, maargoed. ;) Pff.. wel een opluhting dat het wel aardig goed zit :D

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:44

Joh, menig shetje (waaronder de mijne) zou tekenen voor zo'n luxe onderkomen.
Ik zou me er niet te druk om maken. Hij heeft ruimte genoeg, vriendjes en staat royaal in het stro. Natuurlijk zijn er bokkers die het liefste zien dat ze 24/7 buiten staan maar een bevangen shet is ook niet waar je op zit te wachten. Kortom; je hebt het prima voor elkaar. :D

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 11:03

Haha, thanks :D
Maar ik heb nu een water afstotend en wind dicht 300 grams deken.
Daar kan hij wel mee naar buiten toch? ook nu hij net is geschoren?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:08

Ik zeg: ziet er prima uit...
Het zou leuk zijn als ze buiten staan, maar dat is niet altijd mogelijk...
Die van mij staan wel altijd buiten, maar als het slecht weer is staan ze op een verhard stukje wat echt niet veel groter is!'

Wat je wel zou kunnen doen is meer "bezigheidstherapie" misschien en paar takken in het hok, speelballen, flink wat hooi op verschillende plekken..

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:26

Wauw Super !
Als mijn twee kleine meisjes (shets) en mijn grote sulletje (draver) dit zien, krijg ik zeker de wind van voren !!
Mijn paardjes hebben boxen van 3x3 maar ik weet zeker dat ze jalours zijn op die van jou.

Ik zou me niet al te druk maken hoor, wat betreft de beweging.
drie shets in z'n ruimte bewegen meer als menig paard in de wei.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 21:41

Haha, oke weet ik dat ook weer ;)

Ik ben gelijk opzoek gegaan, en heb een kapote skippie bal gevonden.
Die ga ik morgen even in zijn stal hangen. Morgen ga ik ik hem ook even longeren,
anders moet hij na het scheren donderdag gelijk onder het tuig, en ben beetje bang dat hij
dan knetter word :o Wat zou nog meer leuk zijn? Ze hebben dan een skippie bal en likblok.
Wat voor takken dan? Lijkt me idd wel leuk idee om er takken in te leggen.

beetlebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:19

ik vind het vrij weinig, vraag me af hoe intensief je rijd als je lest en in het weekend. maar je hebt wel gelijk een shet is zo bevangen , heb je wel is aan zo'n gras masker gedacht??
verder staat ie wel royaal hoor. als ie voldoende beweging haalt uit die dagen dat je er bent zounik me er niet druk om maken
gr

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:44

ik heb wel eens wilgetakken, pionen zijn ook leuk speelgoed. Maar ik denk dat je het belangrijkste tijdverdrijf al hebt, zijn maatjes !!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 21:58

Ik heb hem vandaag nog even lekker gelongeert ;)
Het viel me best mee hoe druk hij was.
Hij was wel aan het bokken (beetje erg) maar dat kwam doordat het tuig er
weer eerste keer oplag na het scheren ;) Kwam er ook achter dat hij bij zijn
koker nog een pluk haar heeft zitten :o haha,moet ik er maar weer even afscheren :+

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 01:19

Kun je anders niet een stukje wei afzetten? Het gras groeit op het moment bijna niet meer. Elke dag een uurtje of 2 lekker op de wei zou wel fijn zijn voor die beestjes. Je stal ziet er overigens super uit!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 19:25

Dankje ;) Tjaa.. ik vidn het nog een beetje moeilijk met hoe ik het
wil hebben. Want wil hem liever niet op gras hebben staan, omdat
hun vermoedelijk eiwit alergie hebben.
Hij staat de hele zomer wel op klein stukje enzo, maar er zijn
nog want andere redenen (nu even niet te noemen) maar daarom word
het in de wei zetten een beetje heel lastig.