Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

__Lotte schreef:Het bit in doen op de manier die ik nu doe, doe ik al 4 jaar....ze is 4....
Hoop dat dit een typefoutje is???
En met dr kont klem zetten, of longeerlijn erom heen, iig als je cker weet dat het geklier is zorgen dat er sruk achter dr kont (of oren) ligt dat ze niet meer weg kan...
Lins_Vetra schreef:Ik doe altijd het halster om de hals heen. Kan het paard ook niet weglopen. Die van mij doet altijd gelijk z'n kop naar beneden en gaat opzoek naar eten
Met het halster om z'n hals doet hij dat dus niet. En als het goed is ben je binnen een minuut klaar met het hoofdstel, en kan het halster er zo weer vanaf.
llindaaa schreef:Lins_Vetra schreef:Ik doe altijd het halster om de hals heen. Kan het paard ook niet weglopen. Die van mij doet altijd gelijk z'n kop naar beneden en gaat opzoek naar eten
Met het halster om z'n hals doet hij dat dus niet. En als het goed is ben je binnen een minuut klaar met het hoofdstel, en kan het halster er zo weer vanaf.
Vast zetten met bit in doen? mmm... En als ze nou in paniek raakt?
llindaaa schreef:__Lotte schreef:Het bit in doen op de manier die ik nu doe, doe ik al 4 jaar....ze is 4....
Hoop dat dit een typefoutje is???
En met dr kont klem zetten, of longeerlijn erom heen, iig als je cker weet dat het geklier is zorgen dat er sruk achter dr kont (of oren) ligt dat ze niet meer weg kan...
Nee, dat is het niet. Ik heb Anouk nu een iets minder dan een half jaar. En ik reed daarvoor al 4 jaar op een manege...
llindaaa schreef:En dan woesh paard weg. Bij lichte paniek gewoon doorgaan?
Ik rij nu nog met een extra touw om de hals (ivm net ingereden, ik heb hem niet vast), daar gewoon aan vast zetten, met paniekhaak?

Lins_Vetra schreef:Als een paard gaat hangen ofzo, dan heb je het halster zo los
Het deel wat normaal achter de oren ligt, hangt nu om de hals. Omdat het zo losjes zit, heb je die gesp zo open en valt het halster van de hals. Maar dat zijn wel worse-case-scenario's hoor![]()
Maar naar haar tanden oid laten kijken is een slimme zet. Wie weet is het verzet.
De bitten zijn met dit weer ook erg koud. Warm hem eerst op met je handen om hem vervolgens in de mond van het paard te doen. Wellicht helpt het
Met 4 jaar manege ervaring kreeg ik ook niet bij ieder paard even makkelijk een bit in. cissy schreef:paard is 4, zou ze niet gewoon aan het wisselen zijn....