trailervrees?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke1989

trailervrees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 03:12

hallo,

mijn paard heeft meerdere malen op de trailer gestaan.Zodra ie erop staat kun je alles doen en maakt het hem allemaal niet meer uit.Enkele voorbeelden zijn.
*rijden met de trailer.
*stang erachter doen.
*ander paard laden.
*stilstaan met klep open.(overdag/S'avonds)

Dit maakt allemaal niet uit.Maar als hij zelf geladen moet worden is het een grote ramp ;( Hij loopt de ene keer de klep op en de andere keer niet.Als ie er al op loopt is dit steeds met zijn voorbenen en achter niet.Zodra er een longeerlijn aan te pas komt is ie zo weer terug achteruit.26 sep is ie mee geweest op wedstrijd.De heenweg ging goed stond ie er binnen een uur op.De terugweg was een heel ander verhaal.Hij liet zich steeds op de klep vallen met zijn voorbenen of sprong ernaast.Met als gevolg dat we bijna 3 uur hebben geladen en dat ie de dag erna zijn hele mond kapot had van binnen.Daarna is ie nog 2 keer op de trailer geweest en de laatste keer ging dit vrij goed zolang er maar geen schot tussen staat loopt ie er zo op maar met schot niet maakt niet uit hoe scheef je het schot zet.Een 1,5 paards trailer loopt ie ook niet op.

Heeft er iemand tips?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:02

1 persoon voor in de trailer zetten, 1 persoon laden, de rest van de mensen weg sturen en alleen laden, zelf er in laten lopen niet aan hem trekken als hij achteruit loopt, stimuleren door zelf te laten lopen hoofd voor en boven de klep houden, naast het paard blijven en er alleen in laten lopen. Paard is niet bang voor de trailer maar voor wat er achter hem gebeurd.
Dit blijven doen tot hij er in staat en niet vast zetten en allen iets geven als hij in de trailer staat, ook niet de stang er achter doen, dit een paar keer doen tot hij rustig blijft staan, dan de buis er achter, even laten staan en er weer uit , opnieuw laden, enz.
Rust bewaren en niets zeggen allen adem halen al duurt het een paar uur, veeel geduld gewensd. :(:)

Karenx

Re: trailervrees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:52

en als die er ingaat elke keer goed belonen, dat hij weet dat het niet erg is en leuk om te doen. ZO kan je elke keer eten geven. Hellaas is zoiets sneller aangeleerd dan afgeleerd. En ik zal inderdaad eerst oefenen als je geen haast hebt, dan staat er misschien ook minder druk op het paard zodat hij rustiger is. Je kunt wel zorgen dat hij niet om de trailer heen kan, dus een muur aan de ene kant en hek ofzo aan de andere kant.
succes!

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:59

in ieder geval:
zodra hij op de trailer staat er weer af zetten,
weer er op, eraf. en dit vaak doen!
tot dat hij het helemaal goed doet!

over het trailerladen zelf krijg je al veel tips zie iK!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:55

Ik heb een shetlander, en dat is natuurlijk heel anders, maar ik doe het altijd zo:
1. Met hem naar de trailer lopen
2. Hem toch echt voor de laatklep neer zetten
3. Longeerlijn aan de ene kant van de trailer den andere zelf vast houden.
4. Trekkkkkkkeeeen! :o En dan loopt hij er zo op. :D
5. Zonder touw krijg ik hem er dus echt niet op :(:) Gaat hij helemaal stijgeren en maf doen. :(:)

Mangelarga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:49

Gewoon een keertje bij Annemarie van der Toorn brengen. Zij is een expert in trailerladen en leert jou ook hoe je hem moet laden. Op de manier waarop jullie hem laden komt het nooit goed!
Hoe harder je trekt hoe meer verzet, insluiten met longeerlijn wekt angst op en als hij zich blijft bezeren krijg je hem nooit meer de trailer op!!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:02

Mangelarga schreef:
Gewoon een keertje bij Annemarie van der Toorn brengen. Zij is een expert in trailerladen en leert jou ook hoe je hem moet laden. Op de manier waarop jullie hem laden komt het nooit goed!
Hoe harder je trekt hoe meer verzet, insluiten met longeerlijn wekt angst op en als hij zich blijft bezeren krijg je hem nooit meer de trailer op!!

of bij, zie onderschrift. 8-)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:04

Laat er eens iemand mee lopen die niets van zijn trailer probleem weet, geloof mij dat doet wonderen :D

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:13

Hoi dit probleem herken ik helemaal en ook dat hij dan alleen verder achteruit gaat maar hij moet niet de gek met jou krijgen.
Gaat hij hangen in het touw of doet hij gewoon geen stap?
Eerst lokken met dingen die hij heerlijk vindt.
Hoe breed is de trailer?
Alles eruit. Maar geen hooinet er uit ook geen stangen voor en achter verder wel alles

Met antwoord kan ik je verder helpen

Mangelarga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:34

Mijn paard laad thuis heel makkelijk maar op lokatie dus niet. Pubergedrag; hij is 4,5 jaar??
Ik denk dat het voor een groot deel aan mezelf ligt...ik weet dat hij op lokatie niet naar huis wil of eigenlijk: niet bij de andere paarden op lokatie weg wil. Ik heb dan al zoiets: ow, als hij straks de trailer maar in gaat, je kent ms het gevoel wel. Ik ben gespannen, paard voelt dat en gaat idd moeilijk de trailer op. Nu stuur ik iedereen die met goed bedoelde adviezen komt gewoon weg bij de trailer; haal een paar keer diep adem en hij loopt zo de trailer op. :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:32

is je paard oprecht bang of steekt ie zn middelvinger naar je op, pas als je dat weet kun je gericht gaan oefenen.
De ene optie vergt nl een heel andere benadering dan de andere.

Het gaat niet goed met laden als hij er binnen een uur op staat, daar gaat het al verkeerd, het gaat pas goed met laden als hij er zo in 1 keer op loopt. Dat uur is al 59 minuten te lang geklooid.
We kunnen hier wel tips geven maar mijn ervaring is dat het paard vaak anders wordt geinterpreteerd door het baasje dan hij werkelijk is en dan heeft tips geven geen enkele zin.
Zoek hulp van iemand die hier vaker mee heeft gewerkt, er zijn al namen zat genoemd, er zijn er ook nog zat meer te noemen.