Veulen wil zijn stal niet uit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie90

Veulen wil zijn stal niet uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 00:44

Mijn 6 maanden oude mini hengstje heeft moeite met zijn stal verlaten. Best begrijpelijk: hij staat met 3 andere mini soort-genootjes. Als hij niet wil, wil hij dus echt niet! Ik had gelezen dat je niet mag trekken aan het halster, wat ik dus niet wist. Nu proberen ik en mijn moeder heel zachtjes aan zijn halster te trekken door fijne kneepjes aan het touw te geven zeg maar, terwijl ik hem dan onder zijn kontje duw. Maar het slimme manneke gaat dan gewoon zitten :wow: Lokken met een stukje brood (het enige wat hij wil eten naast zijn veulen brok) helpt ook niet |( Wie kan er wat tips geven?

KiWiKo

Re: Veulen wil zijn stal niet uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 09:27

touwtje achter zijn kont en zo help je hem zo de stal uit zonder te trekken aan de voorkant :)

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 09:44

De deur van de stal open laten staan en zorgen dat hij niet ver weg kan. Ze gaan namelijk vanzelf op onderzoek uit ;).

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:35

KiWiKo schreef:
touwtje achter zijn kont en zo help je hem zo de stal uit zonder te trekken aan de voorkant :)

Ik deed dit ook bij mijn shetje toen ze moest leren meelopen.

halstertje omdoen gewoon halstertouwtje eraan.
longeerlijn achter de pony langs en dan gewoon gaan lopen en ervan uitgaan dat de pony gewoon meeloopt, doet ze dit niet loop je gewoon door zonder naar de pony te kijken en trek je de longeerlijn tegen z'n billen aan eerst zacht dan steeds steviger. wanneer de pony meeloopt haal je de druk van de longeerlijn weg door deze weer los te laten hangen.
En natuurlijk goed belonen als de pony een stukje gelopen heeft !

veel succes

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:28

Misschien kun je een mini vriendje voor laten gaan. Dan kom je er snel genoeg achter op hij gewoon bang is of niet zonder zn vriendjes wil.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:30

Achteruit de stal uit wil wel eens helpen :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 23:32

hij kijkt niet tegen het licht of juist donker in?
misschien ziet hij de vloer niet goed en vind het uit de stal stappen eng.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:41

De mijne heeft die tik ook gehad, gewoon een lijntje achter zijn kont en lopen.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:48

ons veulen deed dit alleen bij mijn broer en niet bij mij,
bij ons werkte een touw achter de kont aan heel goed.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:06

Niet teveel druk op het halster zetten. Waarschijnlijk zal hoe meer druk jij zal zetten het paardje meer druk terug zetten. Ben het dus wel met kiwiko eens touwtje erachter en hem begeleiden uit de box.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:20

Ik ga mee met bovenstaande, trekken werkt vaak wel averechts, gaan ze alleen maar harder hangen..
Duwen is de oplossing, zo doen wij het tenminste. Als je er vlak achter gaan staan kunnen ze als ze een keer meppen je niet hard raken. We zetten ze op deze manier ook op de trailer, vaak met twee man erachter, pak je elkaar bij de elleboog, armen achter de kont langs en dan duw je ze er zo in..

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 23:00

Bedankt voor de tips allemaal! Touwtje achter z'n kont heeft geholpen, hij loopt nu netjes de stal mee in en uit. Hij had er misschien moeite mee om zijn soort genootjes achter te laten. Tot nu toe doet hij het keurig *D

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:41

Mijn mini merrietje van 6 maanden,heeft dit tegenwoordig bij het van het land halen,en de stal ingaan.
Alle vier de hoefjes schrap en weigeren.(terwijl ze echt wel gewoon kan meelopen).
Wat ik doe is niet trekken,maar wel druk op het touw houden,en afwachten,zodra ze een stap zet de druk er meteen vanaf.
Inmiddels begrijpt ze weer dat normaal meelopen toch de beste oplossing is ;)