hoe gaat het hoefjes uitkrabben met jullie veulen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Binky_Zephyr

hoe gaat het hoefjes uitkrabben met jullie veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 01:33

hoe reageren jullie veulens als het gaat om hoefjes uitkrabben ?
mij veulen is met alles heeel erg rustig en braaf, ik kan hem overal aan raken behalve als het gaat om de beentjes. dus laat staan hoefjes uitkrabben.
hij word er echt enorm zenuachtig van !!
mijn veulen is bijna 5, 1/2 maand :)

ik zou graag wat tips horen :) en hoe doen jullie kleintjes het :) ?

just_kiki

Re: hoe gaat het hoefjes uitkrabben met jullie veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:36

mijn kleintje *anderhalfjaar* kon het al vanaf 1 maand oud ;)
Heb in het begin gewoon het voetje vastgepakt en opgetilt, en weer gelijk neergezet. Als hij dit doet zonder protses * zonder trappen :P * ging ik een beetje tikken met de hoefenkrabber op zijn hoefje.. ook zo weer verder uitgebreid dat ik nu gewoon kan krabben :)

ik zou proberen gewoon in het begin rustig zijn beentjes te borstelen, als hij dan minder nerveus is beginnen met het oppakken :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 01:40

beentjes borstelen gaat nog wel :) aanraken laat hij soms ook toe .. maar als ik mijn hand alleen al om zijn beentje heen leg word hij helemaal zenuachtig .. terwijl hij normaal met poetsen helemaal stil staat er overal heel rustig mee is.. nooit zenuachtig alleen met dat ..

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:44

Ik mag álles :D
Als ik zijn voorbeentje heb uitgekrabt en neerzet dan geeft hij zijn achterbeentje al automatisch :').
Mag hem overal aanraken, beentjes, kootjes, hoofdje, oortjes, pielemoos, nootjes ook.
Thermometer mag erin, chippen no problemo.
Ook plastic zeil, ballen, tractoren, ambulance en politie auto's met lichten en sirenes geen probleem.
Laat zich makkelijk leiden, kan wijken voor druk, weet wat "nee" betekend en is gek op een beloning in de vorm van een "brave kerel!".
Kan al zonder problemen een paar stallen verder dan zijn moeder staan tijdens het opzadelen enzo en wacht netjes als zijn mamma aan het werk is in de bak :D
Énige wat enigszins vervelend is is dat het een hengstje is en nogal alles wil beknabbelen ;(.
Maar met een beetje anti-bijt en een waarschuwing is het te handelen :D
Hij is vandaag precies 4 maanden en 5 dagen :D (en ik kon deze dingen al in de 1e maand)

Beetjes oefenen kan je ook met een zweep doen.
Gewoon met de zweep langs zijn been en hoefjes gaan en als hij zijn been netjes laat staan belonen.
Véél belonen! :)
En alles in alle rust doen, dus bv rustig ontspannen aaien over de hals, rug, over de achterhand en elke keer als hij weer netjes ontspant langzaam naar de benen aaien.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 01:48

zijn hoefjes laat hij juist staan .. ik krijg ze niet omhoog of hij begint te huppelen .. en ik mag hem voorde rest overal aanraken dat is het probleem ook niet. maar zodra ik spannig zet op zijn beentjes gaat hij door het lint ..

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:57

Hoe lang heb je hem al?
Hoe vaak is het geoefend? En hoe doe je dat met de smid?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 01:59

ik heb hem nu ongeveer 1 maand en bijna 2 weken .. ik probeer het elke dag te oefenen .. met de smid gaat het goed .. maar hij zet gewoon als zijn gewicht erin

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 02:03

Is hij met 4 maanden gespeend??

Mijn veulen probeert ook wel eens te leunen, ik geef hem altijd een duw terug en dan staat hij weer zelfstandig.
De smid heeft hem een keer laten vallen (nee, niet ernstig, hij viel zacht om, stond op en deed zijn been zelf weer omhoog toen de smid weer vooroverboog)
Maar dat was ook duidelijk een teken voor hem dat hij niet mag leunen :).

Maar... Wat doet de smid anders waardoor het wel goed gaat?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 02:10

hij houdt het gewoon vast ..ook als hij zichtzelf bijna ophangt op een gegeven moment heeft hij dan door dat hij het toch niet wint en stopt dan met trekken .. maar zo wil ik mijn boef niet leren om zijn hoefjes op te tillen..

ja hij is met 4 maanden af gespeend

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 02:20

Phoeh, dat is wel vroeg.
Mijn kleine rakker is net 4 maanden, moet er niet aan denken om het nu al echt te gaan scheiden :(:).

Mijn veulen trekt ook wel eens zijn been terug of wil gaan lopen op 3 benen.
Ik hou hem ook stug vast.
Als ik hem vast heb en hij trekt terug zeg ik gewoon "nee" (soms wel 7x achter elkaar) en als hij hem loslaat en ontspant laat ik hem los en beloon ik hem uitbundig.
Als je namelijk loslaat als hij gaat staan trekken beloon je dat gedrag.
Mijn manneke heeft ook wel eens op 3 beentjes rond gehinkepinkt omdat ik zijn been niet losliet, pas toen hij stilstond liet ik los als beloning.
Het moet natuurlijk niet gevaarlijk worden maar als je steeds loslaat als hij zich misdraagt ben je hem de gehele tijd aan het belonen voor slecht gedrag.
Als je hem een paar keer doorpakt en vasthoud snapt hij op den duur dat verzetten geen zin heeft en als hij netjes stil staat word beloond.
En ik beloon dan ook echt uitbundig bij goed gedrag, hij fleurt dan ook heel erg op en wil ook steeds meer zijn best doen.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 02:24

ik probeer het ook wel vast te houden maar het lukt mij gewoon niet .. dan lig ik er zowat onder.. of ben bang dat hij omvalt

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 02:33

Laat hem maar eens vallen, gaat ie niet dood aan hoor ;).
(wel aanraden om dan in de bak te oefenen en niet op steen)
Veulens zijn niet dom, zij leren ook al heel snel waar ze succes mee hebben en waarmee niet.
Als jij elke keer los laat... Dan is die les snel geleerd ;).

Ik ben niet van "de harde aanpak" maar ben wel heel simpel en logisch en duidelijk naar het paard.
Slecht gedrag word genegeerd of op gepaste wijze "gestraft".
En goed gedrag word uitbundig beloond.

Als je paard echt panisch is van het oppakken van de benen dan kun je het met kleine stapjes doen.
Been borstelen, been aaien, been aaien met je hand om het been, je hand even stil laten liggen om het been en daarna pas rustig denken aan oppakken. (daarmee wel in de achterhoofd dat je NIET moet loslaten als hij wegtrekt)

Maar aangezien de smid nadat hij het been goed heeft vast gehouden hij zich overgeeft kan het ook zijn dat hij gewoon even een duidelijke sterke hand nodig heeft die hem zekerheid geeft.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 02:41

Hier ook een lastpak hoor ;) Voorbeentjs gaat super, kan ik ook uitkrabbelen, totaal geen problemen mee. Achter pfff als ik hem optil gaat hij nu een beetje wegtrekken (met soms trapbeweging onbewust) Nu pak ik op en als hij rustig houdt zet ik gelijk weer neer en dan dus inderdaad belonen. Ik probeer ook zolang mogelijk vast te houden en als hij dan maar even stilhoudt, gelijk neerzetten.

Erg lastig he, ik weet het. Eerst wilde hij niet mee aan het halstertouw en gaf hij al de 4 zijn benen en nu loopt hij net jes mee aan het touw en geeft hij maar 2 benen (hij moet toch ergens koppig in zijn :P ) Komt vanzelf wel weer, gewoon niet te druk over maken, onder het borstelen, snel beetpakken en gelijk weer neerzetten en verder met borstelen, zo elke keer iets langer vastpakken.

Succes ermee hoor!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 02:46

Biancaa schreef:
onder het borstelen, snel beetpakken en gelijk weer neerzetten en verder met borstelen, zo elke keer iets langer vastpakken.
Succes ermee hoor!

Dat vind ik ook een hele goede!
Maar jij hebt ook de inslag: "stil houden is belonen" :)
Hoe kort het ook is.
Mijn veulen heeft ook wel vervelende dagen. Dan pak ik zijn achterbeen dan blijft hij ermee zwaaien (soort naar achter trappen) en als hij hem dan stilhoud laat ik hem los en hou ik het daarbij. Morgen weer een dag denk ik dan :')

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 03:00

heel erg bedankt.. jaa maak me er wel een beetje druk om .. hij heeft errrrrg slechte hoefjes .. en moeten goed worden schoongehouden .. maar dat lukt mij op deze manier helaas niet .. onze hoefsmid (2 bij 2 :P ) zegt altijd acht gewoon vast houden .. ja ja .. jij bent 3 keer zo groot denk ik dan bij mezelf .. jij hebt makkelijk praten :P hahah

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 03:05

Stap 1: Maak je er niet druk om!
Je paard voelt dat je je "ergens" druk om maakt maar kan niet ruiken waarvoor dus zal daarom ook op zijn hoede zijn ;).
Ontspan, denk niet te moeilijk :).

Wat Biancaa zegt zou misschien het beste in je straat liggen.
Gewoon borstelen en zijn voetje pakken en weer neerzetten.
Zo geef je hem ook de zekerheid dat je hem loslaat.
Begin met een seconde en werk dat uit naar een halve minuut :).

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 03:07

ik ga er morgen meteen mee aan de slag bedankt `meiden`

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 03:20

juist succubi, gewoon niet druk maken erom, juist omdat je het doet onder het borstelen, heeft hij meestal niet eens door dat je het doet. Als je echt al klaar staat met je hoevenkrabber en dan 1 voet tilt, hup naar de volgende en zo verder, dan komt er blijkbaar bij hem al weerstand (omdat jij je al druk maakt, geeft niet heb ik ook hoor) als je het tijdens het borstelen doet dan wordt het een routine daarin en geen "verplichting"

En wat de hoefsmid zegt hihihi ken het, ze zeggen het zo makkelijk. Veulen blijft maar maaien en jij maar proberen er onderuit te blijven :P

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 03:23

hahah ja idd .. maakt me niet zozeer druk omdat hij geen voetjes geeft maar meer om zijn hoefjes :( ze zijn al helemaal vewerkt met een V in het midden omdat zijn hoefjes schuurde :( nou wil ik dit gewoon goed onderhouden omdat het anders misschien erger word

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 03:43

ja dat is logisch, anders toch de hoefsmid iets vaker laten komen, zodat die wat meer impact kan geven aan het veulen? Ik bedoel dus niet slaan, maar omdat hij wat meer overwicht heeft, dat hij misschien doordringt tot het veulen?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 03:45

ja ik zal eens nagaan wanneer hij weer komt :) dan kan hij ze misschien een beetje schoonhouden .. en hem misschien wat bijleren :P dondersteen is het :P

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 03:50

hahaha ja die van mij ook hoor. door mijn nachtdiensten kom ik er ook niet elke dag en moeten mijn bijrijders het doen en ik vraag me weleens af of zij het ook wel doen ;) Dus kan ik weer van voren af aan beginnen...

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 04:42

hihi .. maar ze blijven leuk die kleintjes :P wat ze ook uit vreten !!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 15:30

iemand nog tips ?