Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

NHevaVD schreef:Ik wandelde altijd veel langer hoorOfnouja, gewoon lekker door het bos
Hij was toen ook een paar maanden,
hij staat/stond altijd buiten en daar liep hij ook natuurlijkIk vind dat je je gewoon moet aanpassen aan je Shetje

Citaat:Niet of nauwelijks, hij zet jou eigenlijk nu al aan het werk en dat wordt straks alleen maar meer op deze manier. Hij moet opgevoed en bezig gehouden worden door soortgenoten, niet door mensen. Zij zijn beter in staat hem op zijn plaats te zetten dan wij en als hij daarvan manieren leert( zeker een hengst) dan heb jij daar straks voordeel van. Dus alleen op pad als nodig is voor verweiden en dat soort zaken.

Dan zou ik hem ook in de stal moeten zetten omdat 'ie met zijn
cocktailtime schreef:de een zegt. je moet niet zoveel met jonge paardjes doen
en de ander zegt weer: je moet goed met hem bezig zijn zodat hij weet dat je zijn baasje bent en naar wie die moet luisteren.

Citaat:Vanaf een jaar of 3 ja. Als je hem nu gewoon 1x in de week lekker een beetje poetst, en 2x in de week gaat wandelen dan is het zat. Paarden voeden elkaar sowiezo al veel beter op dan dat jij dat ooit kunt doen. Tegen de tijd dat hij 3 is kun je er wat meer mee gaan doen, en als hij 3,5 is een keertje longeren ofzo.
Meer lekker bezig zijn met
NHevaVD schreef:Citaat:Niet of nauwelijks, hij zet jou eigenlijk nu al aan het werk en dat wordt straks alleen maar meer op deze manier. Hij moet opgevoed en bezig gehouden worden door soortgenoten, niet door mensen. Zij zijn beter in staat hem op zijn plaats te zetten dan wij en als hij daarvan manieren leert( zeker een hengst) dan heb jij daar straks voordeel van. Dus alleen op pad als nodig is voor verweiden en dat soort zaken.
Hier zit zeker een kern van waarheid in maar om dan helemaal geen bal te doen met je paardje vind ik een beetje te
Je kunt prima lekker wandelen met je veulen, gewoon rustigaan beginnen en je aanpassen aan het diertje zelf
Omdat jij met hem bezig bent hoeft dat nog niet te zeggen dat hij belangrijke dingen mist in de kudde
@ Cocktailtime: Heb je gelijk in, je moet het beestje inderdaad nog 'kind' laten maar je kunt best lekker borstelen en wat
wandelen
@ Vjestagirl: Nou ik denk niet dat hij doodgaat aan wandelenDan zou ik hem ook in de stal moeten zetten omdat 'ie met zijn
weidemaatjes rondloopt/rent

Citaat:Vergeet ook niet dat het geestelijk ook een baby is, die nog een hele korte aandacht spanne heeft, en dat hij toch wel allemaal nieuwe dingen ziet.

NHevaVD schreef:Citaat:Vanaf een jaar of 3 ja. Als je hem nu gewoon 1x in de week lekker een beetje poetst, en 2x in de week gaat wandelen dan is het zat. Paarden voeden elkaar sowiezo al veel beter op dan dat jij dat ooit kunt doen. Tegen de tijd dat hij 3 is kun je er wat meer mee gaan doen, en als hij 3,5 is een keertje longeren ofzo.
Uhmm.. Wandelen heeft toch niet specifiek iets te maken met doelbewust opvoeden?Meer lekker bezig zijn met
je Shetje, lijkt mij!

Citaat:Wel als je het goed doet, en dus verwacht dat hij zijn plek tov de leider aanhoudt (achter je ipv naast je) dat hij ook op jou let en dus stopt als jij stopt, dat hij allemaal nieuwe dingen ziet.
Ik heb het wandelen juist gebruikt om mijn paard (her)op te voeden.
Het is eigenlijk simpel. Met alles wat jij met je paard doet ben je bezig met opvoeden, met rangordes en met het gedrag dat je wilt dat hij later vertoont. En dat is voor zo'n kleintje heel zwaar.
Het zal ook best veel verwerken zijn, daar ben ik het volledig mee eens,
....