Erg dominant (shetlander)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjimbel

Erg dominant (shetlander)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 16:18

Hee!

Jullie weten misschien nog van mijn vorige topic bij medisch? Nou dierenarts was geweest was 100% gezond. Wij hebben toen een camera opgehangen en toen was ook te zien ze gewoon nog speelde in het weiland. Wij met mensen nog gepraat, en er was iemand geweest (veel verstand van jonge paarden) en die zei mijn shetlander gewoon super dominant was (al op der 17 maanden). Met meelopen moet ik nu een zweepje mee nemen & één keer lief vragen, zo niet een tik. Hiermee luistert ze veel beter, en nou hoef ik zo goed als niet meer de zweep te gebruiken.

Ik zelf vind dit geen leuke methode maar om niks met je pony te kunnen doen is ook niks, ik ging er namelijk met tegenzin heen omdat ze toch nergens zin had om te doen. Het nu alleen nogsteeds dominant blijft doen. Bijv. wil ik haar in de bak opjagen of even laten rennen en dan steekt ze gewoon zegmaar bijna der middelvinger op. :P Eerst was ze niet zo dominant iedergeval ze laat het de laatste tijd meer merken alleen. Eerst wou ze altijd wel spelen (oke, ze word ouder) maar ze vind gewoon niets meer leuk.

Iemand hulp? Om te laten zien ik de baas ben óf om m'n pony weer entausiast te krijgen.

XX

Anoniem

Re: Erg dominant (shetlander)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:21

Dominant? Heeft je pony uberhaupt wel geléérd mee te lopen?

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 16:23

Mijn pony staan vanaf 5 maanden hier, ze heeft toen spelenderwijs geleerd aan het halster te lopen, voetjes te geven en gewoon de basis, meelopen, meedraven en stilstaan.

XX

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:25

En is het ook góed aangeleerd :) ?

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 16:26

Bizzybijtje schreef:
En is het ook góed aangeleerd :) ?

En het is ook góed aan geleerd:) Ik heb hierbij hulp gehad van mensen die zelf veel ervaring hebben met jonge paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:31

Dan zit ze waarschijnlijk in de uitprobeer-fase, en moet je dus inderdaad streng en consequent zijn ;) Loopt ze nu over je heen en speelt ze de 'baas', dan kan dat in de toekomst alleen problemen geven als je er nu niets aan doet.

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 16:35

Bizzybijtje schreef:
Dan zit ze waarschijnlijk in de uitprobeer-fase, en moet je dus inderdaad streng en consequent zijn ;) Loopt ze nu over je heen en speelt ze de 'baas', dan kan dat in de toekomst alleen problemen geven als je er nu niets aan doet.

Oke dankjewel :) Ik ga consequent en streng blijven.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:17

wij hebben ook een shet een ruin
en je moet echt heel streng zijn maar niet straffen!!
daar worden ze erger van (heb ik geleerd van hem)
als hij kliert negeren je rug naar em toe draaien en als ie normaal doet geef je hem een klopje of knuffel en aan het einde van het oefenen misschien wat lekker als je echt tevreden bent maar heel consequent zijn

veel succes ermee!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:16

Paard in de bak opjagen, ik zie het doel er niet zo van.
Als je een paard op wilt jagen neem je een dominante houding aan, maar paarden jagen elkaar niet op voor de lol. Heel begrijpelijk dat ze een dikke middelvinger naar je opsteekt.
Ik zou je eerst eens proberen te verdiepen in het paardengedrag, en de signalen van paarden.
Het feit dat je zelfs lopen met een zweep moet doen, zegt genoeg.

De meeste problemen komen door onbegrip en onwetendheid, zorg dus eerst dat je weet wat je paard jou probeert te zeggen en dat jij weet hoe je moet reageren op bepaalde dingen.

Leuk Parelli-DVDtje ofzoiets^^ Op bokt kunnen ze je vast wel vertellen wat de ideale DVD is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:05

Wat doe je zoal met de pony?
Ik zou hem gewoon in het land laten staan. Het is gewoon een kwestie van uitproberen waarschijnlijk. Dat doet namelijk ieder jong paard. Gewoon hun eigen gang laten gaan. En als ze alleen basis kennen is voldoende. Dus aan de hand normaal lopen. Meer zou ik er niet meedoen. En van opjagen zie ik het nut ook niet.
Daarbij heeft een jong dier niet veel concentratie dus ook niet geheel onlogisch dat ze het op een gegeven moment beu zijn.

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:10

je moet gewoon streng zijn, maar niet te streng want dan krijg je hem niet enthousiast! :P

beetlebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:21

Monica_1987 schreef:
Wat doe je zoal met de pony?
Ik zou hem gewoon in het land laten staan. Het is gewoon een kwestie van uitproberen waarschijnlijk. Dat doet namelijk ieder jong paard. Gewoon hun eigen gang laten gaan. En als ze alleen basis kennen is voldoende. Dus aan de hand normaal lopen. Meer zou ik er niet meedoen. En van opjagen zie ik het nut ook niet.
Daarbij heeft een jong dier niet veel concentratie dus ook niet geheel onlogisch dat ze het op een gegeven moment beu zijn.

mee eens hoor. lekker laten staan hij kan die concentratie toch nog niet vast houden
gr

Anne_XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:53

Shetlanders zijn heeeeeelll koppig! Ik zou het dus niet met een strenge methode doen, belonen, helpt dat niet beter?
Ik heb thuis ook 2 zeer dominante paarden staan. Eentje van mij zelf en 1 van een ander. Ze waren allebei echt extreeem dominant in de kudde maar alleen met z'n tweetjes gaat het prima! Uitstekend zelfs! Misschien moet je dat ook eens proberen!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:59

ik heb ooit met een shetlander ghengstje gewerkt die je in je schenen beet als hij de kans kreegen echt absoluut niet luisterde toen ik op een gegeven moment hem een keer een paar tikken heb gegeven wat ik nooit deed daar voors chrok hij zich een hoedje en begreep dat ik het meende maar het bleef heel moeilijk maar op een gegeven moment kon ik hem longeren

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:59

en ook veel belonen natuurlijk als het goed ging

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:54

Anne_XD schreef:
Shetlanders zijn heeeeeelll koppig! Ik zou het dus niet met een strenge methode doen, belonen, helpt dat niet beter?
Ik heb thuis ook 2 zeer dominante paarden staan. Eentje van mij zelf en 1 van een ander. Ze waren allebei echt extreeem dominant in de kudde maar alleen met z'n tweetjes gaat het prima! Uitstekend zelfs! Misschien moet je dat ook eens proberen!

Niet alle shetlanders zijn koppig..... Ligt voor een groot deel aan de opvoeding...
Ik heb zelfs 2 puberende shetlanderhengstjes (!) staan die nog geen vlieg kwaad doen... Tsja, afentoe wel proberen eigen gang te gaan, maar als je ze corrigeert begrijpen ze gelijk dat ze dat niet moeten proberen....

Gewoon streng zijn. Uiteraard belonen als ze iets goed doen, maar streng en consequent zijn. Anders lopen ze gewoon over je heen...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:52

Sjimbel schreef:
Hee!

Met meelopen moet ik nu een zweepje mee nemen & één keer lief vragen, zo niet een tik. Hiermee luistert ze veel beter, en nou hoef ik zo goed als niet meer de zweep te gebruiken.

Bijv. wil ik haar in de bak opjagen of even laten rennen en dan steekt ze gewoon zegmaar bijna der middelvinger op. :P Eerst was ze niet zo dominant iedergeval ze laat het de laatste tijd meer merken alleen. Eerst wou ze altijd wel spelen (oke, ze word ouder) maar ze vind gewoon niets meer leuk.

Iemand hulp? Om te laten zien ik de baas ben óf om m'n pony weer entausiast te krijgen.

XX

Een pony van anderhalf jaar streng aanpakken om haar dingen te leren, lijkt mij een goede reden voor haar om er niets meer aan te vinden.
Het beestje moet nog alles leren en dat dient op die leeftijd spelenderwijs te gebeuren en beperkt te blijven tot de dingen, noodzakelijk voor hantering.
Persoonlijk ben ik voor het aanleren van hantering voorstander van tijd nemen, stapje voor stapje en werken met beloning voor een goed antwoord en niet met straffen bij een fout antwoord.
Dat werkt namelijk demotiverend...
Met jou dingen doen=luisteren en anders tik.
Om nog te zwijgen over dingen zoals door de bak jagen. Waarom zou je zoiets nutteloos willen doen bij een anderhalfjarige?
Je jaagt het beestje van je weg (iets wat andere paarden doen bij wijze van straf) en jaagt het op om rond te rennen.
Waarom zou ze dat leuk moeten vinden? Ze heeft niets gedaan om dat wegjagen te verdienen en toch doe je het. En met welk doel?

Het principe van luisteren vanuit 'moeten' en wegsturen terwijl ze niets heeft gedaan zorgt ervoor dat ze niet meer graag bij je is.

Mijn inziens na verlang je simpelweg te veel van haar. Het is nog maar een peuter.
Ga terug naar gewoon tijd in de wei doorbrengen zonder iets van haar te willen. Gewoon lekker wat prutsen in de wei, stoeltje zitten en theetje drinken enz... Geef haar de kans om je weer te leren kennen.
En ga pas daarna spelenderwijs met haar aan de slag en hou je daarmee alleen aan de dingen die voor nu van belang zijn, zoals hanteren. Doe niet meer dan een paar minuutjes per dag iets met haar en hou het leuk. Beloon de goede antwoorden en zet haar op voor succes. (dus zorg ervoor dat het makkelijk voor haar is om een goed antwoord op je vraag te geven en beloon daarvoor) Luister naar haar, herken de signalen die ze geeft en doe daar iets mee.
Een goed boek over paardengedrag lezen kan helpen haar signalen te herkennen.

Overigens zijn slechts zeeeeeeeer weinig paarden werkelijk dominant. Het wordt alleen nogal snel geroepen als er problemen zijn met een paard, terwijl de fout vrijwel altijd bij de mens ligt.

Dat shetten per definitie dominant of eigenwijs zijn, vind ik persoonlijk b*** Shetten hebben een sterk karakter, maar zijn geweldig om mee te werken, mits je hen begrijpt.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:31

In je vorige topic schreef je dat je pony lusteloos was en dacht je dat ze misschien zelfs ziek zou kunnen zijn, nu komt dat zogenaamd ineens allemaal omdat ze dominant is? :? Ik vind het een wazig verhaal eerlijk gezegd. Ze staat toch bij je veel oudere merrie in? Geloof maar niet dat ze ook maar iets te vertellen heeft daar. Als ze je nou vaak omver zou lopen of lelijk naar je zou doen kon ik me bij die gedachtegang nog iets voorstellen, maar je schrijft dat ze gewoon nergens zin in heeft. Hoezo zou dat dominant gedrag zijn? Ik denk dat ze gewoon geen zin heeft in jouw 'training' en daarom geen zin heeft om met je mee te gaan, wat ik me nog goed kan voorstellen ook. Laat haar toch gewoon nog even lekker jong zijn. Ik weet natuurlijk niet hoe vaak en wat je precies met haar doet, maar ik heb zo'n voorgevoel dat het wel twee tandjes minder kan!

MuchiMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:32

ik had een paard dat nogal ernstig dacht dat hij nog hengst was en dat liet merken xD en hij dacht altijd maar over iedereen de baas te kunnen spelen.
heb toen echt veel advies gehad en veel uit geprobeerd.
nou hielp niet echt goed moest ik zeggen. (moet ik ook bij zeggen dat het een arabier was die op latere leeftijd gecastreed werd.)
toen dacht ik op een dag met het naar de wei brengen (want dat ging altijd van haphap, stijger, schop, loopt omver etcetc. voor al heel hoog stijgeren en naast je op de plek stampen en galopperen) ik dacht ik ga je vandaag eens compleet negeren jongen. zo gezecht zo gedaan. ik negeerde hem door hem niet aan tekijken niet testraffen en geen geluid temaken niet tegen hem tepraten, alleen af entoe rustig zeggen. hij kwam er achter dat ik totaaaaaaal neit onder de indruk was maar dan ook echt helemaal niet. hij vond het ineens een stuk minder interresant om zo de stoere bink uit tehangen. elke keer daarna als hij rustig bleef beloonde ik hem bij de wei of stal of net waar we waren (deed het ook richting bak en rijden met anderen paarden was geen pretje want hij was erg dominant tegen anderen ruinen voor al als er een merrie bij was) met rijden heb ik het anders opgelost maar dat is hier denk ik niet van toepassing hea haha. natuurlijk zzeg ik niet dat dat bij elkpaard de oplossing is want natuurlijk is dat niet zo maar je kan het licht proberen toch?

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 10:09

tjaanie schreef:
ik had een paard dat nogal ernstig dacht dat hij nog hengst was en dat liet merken xD en hij dacht altijd maar over iedereen de baas te kunnen spelen.
heb toen echt veel advies gehad en veel uit geprobeerd.
nou hielp niet echt goed moest ik zeggen. (moet ik ook bij zeggen dat het een arabier was die op latere leeftijd gecastreed werd.)
toen dacht ik op een dag met het naar de wei brengen (want dat ging altijd van haphap, stijger, schop, loopt omver etcetc. voor al heel hoog stijgeren en naast je op de plek stampen en galopperen) ik dacht ik ga je vandaag eens compleet negeren jongen. zo gezecht zo gedaan. ik negeerde hem door hem niet aan tekijken niet testraffen en geen geluid temaken niet tegen hem tepraten, alleen af entoe rustig zeggen. hij kwam er achter dat ik totaaaaaaal neit onder de indruk was maar dan ook echt helemaal niet. hij vond het ineens een stuk minder interresant om zo de stoere bink uit tehangen. elke keer daarna als hij rustig bleef beloonde ik hem bij de wei of stal of net waar we waren (deed het ook richting bak en rijden met anderen paarden was geen pretje want hij was erg dominant tegen anderen ruinen voor al als er een merrie bij was) met rijden heb ik het anders opgelost maar dat is hier denk ik niet van toepassing hea haha. natuurlijk zzeg ik niet dat dat bij elkpaard de oplossing is want natuurlijk is dat niet zo maar je kan het licht proberen toch?

Ik vind dit echt een goede oplossing, ga 'm vanmiddag direct proberen:)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:37

Dus als je pony niet mee wil lopen ga je dat gewoon negeren? Hoe dan, gewoon blijven staan en de andere kant op kijken? :? Of toch maar doorlopen en de pony proberen mee te sleuren wat natuurlijk niet gaat lukken. Slecht gedrag kun je negeren, maar als je pony niets wil en niets doet valt er ook niets te negeren lijkt mij. Ach, waarom doe ik ook moeite, op alle tips om gewoon nog niet zoveel van je jonge shet te vragen ga je toch niet in. Veel succes er maar mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:46

Die pony snapt gewoon niet wat je bedoelt en je kunt het niet uitleggen, natuurlijk dat ze dan gaat stilstaan en naar je gaat kijken of omdraait en haar eigen weg gaat. Ga je haar dan straffen, dan wordt ze nog bang van je, ga je nog meer onduidelijke signalen geven, wordt het op den duur een onhandelbare pony. Koop eens boekjes waar in staat beschreven hoe je dingen aanleert, NH of vrijheidsdressuur, maar ik denk dat je niet weet hoe je zo een jong en onbeleerd paardje iets kan leren.

1 1/2 vind ik ook te jong, wacht nog een jaartje dan zijn ze geestelijk ook rijper en durven ze meer.