Verveling van paard op dieet tegengaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Verveling van paard op dieet tegengaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 21:05

Had echt geen idee waar dit het best kon, dus als het ergens anders hoort... Mijn excuses...

Ik heb een Haflinger,Mone, die erg snel aankomt. Op het moment staat ze op een streng dieet en dat wil ik graag volhouden. Er mogen nog wel wat kilootjes af.
In principe rijd ik haar elke dag, soms lukt dat niet, maar ze loopt zeker 5 keer in de week. 's Nachts staat ze in de kudde op de wei waar ze nu een beetje kuil bijgevoerd krijgen. Daar staat ze met een Super Graasbeperker®. Dit is een graaskorf met daarvoor 2 roostertjes omdat ze met een gewone graaskorf gewoon nog teveel binnenkreeg en aan bleef komen.

In de ochtend halen we haar naar een paddock, waar ze helaas vaak alleen staat. De pony van mijn zus staat er wel naast, maar kan er niet bij in. Die moet kuil om aan te komen, en Mone mag dat niet onbeperkt hebben.

Daar krijgt ze dan verspreid over de dag kleine porties kuil om de darmperistaltiek toch op gang te houden.

Dit gaat erg goed, maar de laatste tijd is Mone wat nukkig. Ze stond onder de deken, die heb ik nu af ivm het productie van Vitamine D onder invloed van UV straling. Dat schijnt iets te helpen mbt het geluksgevoel. Maar dan nog. Ik wil gewoon dat mijn paard gelukkig en gezond is.

Dus ik ben op zoek naar dingen zodat ze wat beter de dag door komt. Lickits zijn natuurlijk leuk, maar ook erg rijk aan suikers en daar mag ze niet zoveel van. Ze heeft wel een himalaya liksteen, maar die is niet leuk genoeg om de hele dag mee bezig te zijn.
De hooiruif wordt nog vermaakt met ultra fijnmazig gaas zodat ze haar porties hooi ontzettend langzaam wegkrijgt.

Maar ik vroeg me af of jullie nog ideën hebben. Natuurlijk zet ik er het liefst een paard bij, maar er zijn hier geen paarden die net zoals Mone zoveel af moeten vallen. Ja, er staat er nu eentje op dieet, waar Mone morgen bij kan, maar ik weet niet of die net zo lang gaat dieëten als Mone...

Hebben jullie nog tips? Ik hoor ze graag.

_Noah_

Re: Verveling van paard op dieet tegengaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:13

en als je kijkt naar dat hartog systeem voor ruwvoer daar zijn de paarden door het rooster waardoor ze heen moeten eten langer bezig met hun ruwvoer

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 21:25

Mone krijgt haar hooi al uit een ruif met redelijk fijna mazen. We maken de mazen nog kleiner.

Maar ze kan gewoon nog erg snel eten. Als je nagaat dat een normale graaskorf het niet deed (gat 2 cm doorsnee), graas korf met 1 rekje niet voldoende was (het originele gat verdeeld in 4 vakjes), dus nu loopt ze met twee rekjes.... zal de foto eens proberen te uploaden ;) . Je staat versteld!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:28

is je paard wel al helemaal nagekeken??
als zs zo weinig krijgt en nog aankomt kan ze wel insulineresistent zijn.

tegen verveling, bomentakken en geef gewoon een plakje stro erbij,zit bijna geen voeding in en ze hebben wel wat te eten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 21:40

Mone krijgt wel magnesium voor het afvallen. En dat gaat ook erg goed, maar ze eet gewoon erg snel. Zit er wel over te denken om weer een bloedje te laten testen. Geloof dat er woensdag iemand komt om bloed van een ander paard te nemen. Denk dat ik Mone dan ook laat doen.

Hier de Ultra Graasbeperker®: ;)
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:17

ik vind het maar rare dingen..maar goed .als het niet anders kan dan kan het niet anders.

sowieso vind ik kuil te rijk voor fjorden,geef ze beter ouder hooi met minder voedingswaarde,
moet je wel vitamientjes bij geven,maar daar vallen ze wel van af.
tegen dat snel eten helpt stro ook.als je dat mengt met overige ruwvoer is je paard veel langer bezig om alles er tussenuit te zoeken.

heb je een foto?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 22:18

Foto van het paard?

Ik heb ook een hekel aan die graaskorf. Maar liever een korf dan een ziek paard. Ze heeft die korf geaccepteerd. Ze blijft voor de wei netjes staan en loopt pas de wei in als ze hem om heeft. Ze weet niet beter meer. Erg triest eigenlijk... :(

Helaas heb ik op deze stal geen hooi tot mijn beschikking. Liever voer ik inderdaad hooi. Enige optie is een andere stalling. Heb wel rondgekeken, maar ik kon weinig vinden met weidegang. En te dik of niet, ik zet mijn paard geen 22 uur op stal.
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 01-11-09 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:19

ik had al even in je profiel gespiekt,maar ze is inderdaad wel erg dik he?
zou toch iets proberen met die kuil.of daar wat stro bij

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 22:21

ellepel schreef:
ik had al even in je profiel gespiekt,maar ze is inderdaad wel erg dik he?
zou toch iets proberen met die kuil.of daar wat stro bij

Ze is nu wel dunner. Haar manenkam wordt zachter en ze gaat echt veel beter lopen. Daarom wil ik dit ook volhouden, want het werkt wel. Maar ik vind het niets als ik elke dag met een nukkig en sip paard moet werken.
Het is niet zo dat ze zwaar depressief is, maar ik merk dat ze wat minder vrolijk is dan eerst.

Tuig etc past overigens perfect, dus dat kan het niet zijn.

Maar ik zal het eens proberen met stro in het paddockje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:22

dat de manekam soepel word is idd een goed teken.

nou ja zoek wat takken voor haar,kan ze daar mee rondslepen en de bast er af knabbelen.
en beetje stro,is goed voor volslanke paarden

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 22:24

Bedacht net om dat evt in een hooinet met kleine mazen aan een boom ofzo te hangen. En dan zo dat het geen contact maakt met de stam, dus dat ze het moeilijk kan pakken.
Doet ze er langer mee :) .

Had eergister ook al kleine plukjes in de bomen en het hek verstopt, maar die had ze al vrij snel gevonden. Ze vond het wel leuk geloof ik, dus dat blijf ik SowieSo doen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:34

Wat ik heb gemerkt is dat paarden wilgentakken erg leuk en lekker vinden! Zijn ze uren mee bezig en ik kreeg de tip om takken van fruitbomen te geven.

Misschien wat om een skippybal in de wei te leggen (niet zo 1 met hendels maar met uiers) :D (of een paardenvoetbal)
Of een horsebal aan een boom hangen...
Het ene paard speelt ermee en het andere kijkt er niet naar om :P

Succes

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 22:36

Mone is weinig onder de indruk van skippyballen. Ze deed er wel boos naar, maar werd er verder niet warm of koud van. Misschien als ik daar ook wat stro in prop? Best een ideetje.... :D

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 22:37

Mone is eigenlijk bijna alleen gelukkig te maken met aandacht en eten. En ik kan er helaas niet de hele dag bij blijven, dus eigenlijk moet ze gewoon de hele dag door sprietjes zoeken :) .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:37

Mss kun je verschillende hooinetten ophangen in de wei zodat ze moet bewegen om aan haar eten te komen. Verder zou ik haar toch hooi gaan voeren in de paddock. Kun je desnoods niet zelf wat pakken aanschaffen? Dan kun je toch wat meer voeren.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 22:39

Hooi ligt hier op stal erg gevoelig. Dan pak ik liever stro. Als ik ga 'zeuren' over hooi heb ik kans dat anderen (met paarden met kuilallergie) straks geen hooi meer mogen voeren. Dat risico wil ik echt niet lopen. Maar ik zal het kuil in elk geval (deels) vervangen door stro :) .

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:43

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 22:46

Heb ze inderdaad gezien. Wil ze eigenlijk uitproberen. Vind het toch best wel veel geld. Als het werkt vind ik dat geen probleem, maar als het niet werkt...
Denk niet dat je die dingne mag testen :P . Kan er evt eentje halen bij de ruitersportzaak, voor haar neus houden en als ze dan al geen interesse heeft, zoals bij de skippybal, heeft het SowieSo geen nut.

Kan mijn zus wel vragen er eentje mee te brengen. Zij werkt in een ruitersportzaak. Heb er vandaag bijna een uur rondgelopen, maar kon behalve deze ballen en lickits niets vindne tegen verveling.

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:07

Ik weet niet of iemand dit al gezegd heeft(heb niet alles gelezen) maar ik zou oud (overjarig) hooi voeren i.p.v. kuil. In kuil zit nog best veel en overjarig hooi bevat veel celstof maar heel weinig voeding en daar kun je dan ook min of meer ongelimiteerd van voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:11

Heb je niet de mogelijkheid om zelf een paar pakjes oud stengelig, maar niet stoffig hooi te kopen en een deel van het kuil door dit hooi te vervangen?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 10:51

Zelf hooi kopen is denk ik geen optie. Het voeren van hooi ligt hier nogal gevoelig, en ik wil de pensionhouder niet kwaad hebben. Daarmee kan ik voor andere stalgenoten verpesten dat ze hooi mogen pakken voor hun paarden met kuilallergie.

Gister zei de boer toevallig dat het kuil voor de buitenpaarden vervangen wordt door een minder rijke baal. Hij ziet zelf dus ook wel in dat er teveel inzit.

Momenteel staat Mone bij een ander paard dat hoefbevangen is. Die staat op hooi, en Mone staat daar dan met haar graaskorf bij in. Omdat ik niet wil dat ze al het hooi opeet. Dan is er nl kans dat het niet meer mag, en dan ben ik verder van huis. Maar ze krijgt nu dus een beetje hooi overdag, en fijner nog: Ze staat er met een andere Haflinger :) .

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:48

Waarom ligt het hooi zo gevoelig bij de stalhouder? Ik snap het niet helemaal, als er hooi is waarom mag je dan geen hooi voeren en nog sterker als je het zelf koopt waarom zou je er dan problemen mee gaan krijgen? Wat krijgt jou paardje eigenlijk te eten en wat voor arbeid en hoeveel arbeid per week? Je beseft je wel wel dat ook een paard voer nodig heeft om af te vallen? Afvallen betekend verbranden, als er geen brandstof binnenkomt kan er ook niks verbrandt worden en valt het paard dus niet af maar eet het wel zijn/haar eigen spieren op.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:51

zo een voerbal is miss ook wat,is ie lekker lang bezig met een paar brokjes

Pyralis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:40

Krijgt je pony wel genoeg vitamines/mineralen binnen met het voer wat ze nu krijgt? Tekort hieraan kunnen ze zich ook erg 'down' voelen. En ik zou idd iets van een bal uitdagender maken door er flink wat stro/wilgentakken in te doen/eruit laten steken oid die ze eruit moet puzzelen/trekken (roep maar wat, geen idee of dit te doen is in de praktijk) Je kunt ook meerdere hooinetten overelkaar heen doen, en er dan verschillende dingen in doen (stro,klein beetje hooi, takken) zodat het echt een puzzel word voor haar om de dingen eruit te halen.
Bloedoz is zowiezo geen verkeerd idee, krijg je ook een indruk van de vitamine/mineralen balans/interne organen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 16:48

Ik probeer Mone elke dag een half uur tot 3 kwartier lichte beweging te geven. Gewoon dressuur in de bak waarbij we ons vooral focussen op de stap en draf en het voorwaards zijn. Dat gaat erg goed.
In de practijk loopt ze ongeveer 5 keer per week. Ik ga op zondag vaak naar buiten, lekker lang stappen. Vetjes verbrangen en minder graastijd ;) .

Mone krijgt geen biks, maar grasbrokjes. Echt gewoon geperst gras van een Duitse leverancier. Voor de mineralen heb ik speciale mineralenbrokjes. Als ze daar 100 gram van krijgt, zit ze qua voedingsstoffen goed.

Mone heeft geen energie gebrek, alleen ze verveelt zich gewoon als ze zo lang niets te doen heeft.

Maar als ik mijn paard minder voer, dan gaat ze eerst haar vetweefsel opmaken. Pas als dat niet meer voldoende beschikbaar is, zal ze haar spieren gaan afbreken. Maar zo ver is het bij Mone nog lang niet ;) .
Ze moet alleen wel constant blijven eten ivm leververvetting en meer van dat soort ongein. Wel prettig, we hebben dit net allemaal behandeld op mijn studie, dus dat maakt het wat makkelijker om een plan te maken.