Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
, zelfde tijden, zelfde verzorging etc. Alleen minder rijden en meer longeren.
) Basbokito schreef:Ik denk dat ik goed moet kijken naar haar gedrag. Haar interesee.
Met een duidelijk hand van mij.
of zit ik er naast.
Het paard heeft een eigen persoonlijkheid, en die zul je misschien niet meteen kunnen zien, het is juist leuk om te ontdekken wie je paard is. Als je dan ondertussen goed laat merken waar je grenzen liggen en verder een aardig mens voor haar bent weet zij ook waar ze aan toe is. Een band is er niet zomaar, die moet je natuurlijk opbouwen. Maar het is daarbij wel handig als paard en mens elkaar respecteren. Voor een paard is het heel makkelijk om duidelijk tegen jou te zijn, kun jij ook duidelijk zijn op een manier die het paard begrijpt? Als dat je lukt ben je al een heel eind. hestejente schreef:Maar het is daarbij wel handig als paard en mens elkaar respecteren. Voor een paard is het heel makkelijk om duidelijk tegen jou te zijn, kun jij ook duidelijk zijn op een manier die het paard begrijpt? Als dat je lukt ben je al een heel eind.
Bedenk dat een paard een prooidier is, in tegenstelling tot een mens of hond. Houd dat steeds in je achterhoofd wanneer je met je paard bezig bent en zijn lichaamstaal observeert. Wat ook heel leerzaam kan zijn is een kudde paarden (bijvoorbeeld in de wei) bekijken. Wat doen ze, wie is de leider en hoe kun je dat zien. Dat soort dingen. En wat je ziet kun je dan toepassen met je paard. Mijn paard zal bij voorbeeld niet zo snel in een rechte lijn op mij af komen lopen. Doet hij dat wel dan is hij iets van plan, of ik heb eten. Een van de twee. Dat soort dingetjes zijn erg leuk om met een paard uit te vogelen
. Citaat:Wat betreft emoties bij een dier. Daar kun je van mening over verschillen
maak duidelijk aan je paard dat je niet de plaats wilt innemen van de oude baas....dat zou je dus nooit kunnen he?

ellepel schreef:is het een merrie??
eigenlijk zou ze dan een kindje moeten hebben.
Citaat:Wat betreft emoties bij een dier. Daar kun je van mening over verschillen
ellepel schreef:ohw ja en als we dan toch aan het vermenselijken zijn dan moet je eigenlijk ook met het paard naar het graf toe..
kijk die heeft niet gezien waar de oude baas is heengegaan he?
kijk...dan kan dat dier ook weer verder
verklaar me maar voor gek,maar als je dat doet dan is toch oke?