Advies omtrent omgang en opvoeding 1,5-jarige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monreve

Advies omtrent omgang en opvoeding 1,5-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 22:41

Ik heb 3 weken geleden mijn eerste eigen paardje gekocht. Ben vreselijk trots!!!!!Ze is 1,5 en 1/2 appaloosa. Ik wil haar uiteindelijk western beleren en wil alles zo NH mogelijk doen. Ik kom er wel achter dat je als eigenaar (en verantwoordelijke) je plotseling heel onzeker wordt over alles. Ik weet anders altijd prima what to do maar sta nu met mijn handen in het haar. Ik weet niet echt waar en waarmee ik nu moet beginnen. Ik ben bang het verkeerd aan te pakken en iets te verknallen.
Zal ik bijvoorbeeld al wat beginnen met grondwerk in de wei of moet ik haar maar lekker laten. Is af en toe wandelen aan de lange lijn slim of juist niet. Ze wil ook eigenlijk nog niet vast staan. Hoe kan ik daar het beste mee beginnen? En hoefjes geven kan ze ook nog niet. Ze is wel pittig, nergens bang voor en erg outgoing. Herkent iemand dit of heb je suggesties?

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 31-10-09 01:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

abeltje_xx

Re: Help, wie geeft me advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:44

ik zou haar toch zoveel mogelijk in handen nemen. gewoon lekker kroelen, poetsen, idd beentjes oppakken. dan eens oefenen met vaststaan. en lekker wandelen.
daar krijg je later een vrolijk, vertrouwend, mensgericht paard van. je kan zo ook later hiermee doorgaan door al wat wijken voor druk te vragen en door en met stem al een rem en gas op te zetten bijv.
veel plezier met je nieuwe knollie

Monreve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 23:14

Hoi Abeltje,

Bedankt voor je reactie. Ik ben juist bang dat ik het nu verpruts omdat ze al erg mensgericht en goed van vetrouwen is. Alleen nog niet met vaststaan en voeten geven. Ze heeftb haar karakter dan ook nu mee want ze is best temperamentvol (half appaloosa he!).

Ik geniet ook met volle teugen (ze is mijn eerste eigen paardje en hopelijk worden we samen oud)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:14

Houd er rekening mee dat lekker pittig, nergens bang voor en outgoing vaak betekent dat je met een dominante dame te maken hebt. Dus als ik jou was zou ik zeker met haar aan de slag gaan, meelopen, voetjes geven en leren vaststaan en daarin rustig aan doen (het is natuurlijk nog wel echt een baby) maar wel ontzettend consequent. Ze gaat je geheid uitproberen en het is zaak daar erg standvastig in te zijn. Dat scheelt je veel ellende op de lange duur.

Als je trouwens bang bent dat je het verprutst kun je toch begeleiding zoeken? Binnen de westernwereld is het vrij gebruikelijk om halter wedstrijden te doen met het jonge spul (vergelijkbaar met keuring bij andere rassen). Er zijn trainers die hierin training aanbieden, dat gaat vaak heel rustig maar dan leer je wel heel belangrijke vaardigheden als meelopen/ halt houden/ meedraven etc. Bovendien heeft zo'n trainer heel veel kennis in huis en zal je ongetwijfeld ook met andere dingen goed kunnen helpen (zoals vaststaan).
Ik weet niet waar je woont maar in het Noorden ken ik een aantal goede.

Monreve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 23:25

Hoi Troi,

Bedankt voor je reactie. Je verwoord wat ik zelf eigenlijk ook wel weet. Maar dat is lastig om te onderkennen ;) Ik moet idd zorgen dat ik 'leider' blijf zodat ze straks niet over me heen loopt. Ik woon in beetsterzwaag (friesland). Als je goede namen weet van mensen die me zouden kunnen helpen dan heel :j graag!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:35

Ach je moet ook zo maar denken, dominantie is absoluut niet een negatieve eigenschap. Je moet het alleen in goede banen leiden. Als je eenmaal de goede positie hebt bij zo'n dier heb je er wel een moedige vriend die voor je door het vuur zal gaan. Voor mij dat tien keer liever dan zo'n bibberig dier.. (scheelt dat ik ook zo'n dominante lummel heb.. :D en daardoor aardig weet waar de crux ligt..).

Wat betreft trainers, in Friesland ben ik minder bekend dan in Groningen (daar zit namelijk oa Alida Hadders in Noord broek bij Jessy stables en in Ter Apel zit Barry Schuurmans) maar in Friesland vind ik uit de lijst die bij western hier op bokt staat de volgende:

Friesland
A OK livestock ranch, veneburen 25, makkinga, 0516441100, http://www.aok-ranch.nl

Silvia Schoenmaker, Blue Jackeroo Stables, Tjalling Harkeswei 102, 9241 HM Wijnjewoude, 06 15874087

Lits river ranch, langewijk 17 a, boelenslaan, 0512342996, diversen

Silver ranch, drie tolhekken 5, oosterwolde, 0516513721, Gaby en Kelly de Leeuw

Japero western manege, biersterdijk 8a, berlikum, 0518461657, petra weijer

The Sandy Road Ranch., Sanewei 1, 9131 EC Ee, Friesland, 0519518327, thesandyroadranch@usbedriuw.nl, Corrie Heeringa /Aafke Wendelaar

Sylvester Ranch, Markeweg 28, 8398 GP Blesdijke. Tel. 0561-441518
http://www.sylvesterranch.nl , instructrice: Sylva van der Wal

Trapper Ranch, Rijweg 115, 8431 KK Oosterwolde, 06-51118999 (Bob Aupers) http://www.trapperranch.nl

Ik ken deze trainers niet persoonlijk maar misschien is er via de zoekfunctie of google meer info over de personen te vinden. Ik kan verder ook aanraden om naar degenen die in de buurt zitten en belletje te doen.

Trainen met je dier is ook zo ontzettend leuk! Ik doe nu sament met Mojo en zijn 2 vriendjes (met hun begeleiders) 1x per twee weken een begeleid veulen klasje (duurt welgeteld 15 minuten :P ) en dat is echt geweldig!

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:42

Troi heeft je al aardig op weg geholpen zie ik. Veel plezier met je paardje!

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 07:27

Hoi!
Oh wat herkenbaar!
In Juni heb ik mijn eerste eigen paardje gekocht. En ik ervaar zeker dat het best eng is en je jezelf onzeker gaat voelen.
De mijne is iets ouder 3.5j.

Ik kende wel ietsje van grondwerk omdat ik er wat lessen in gehad had. Dus basis als stappen, halthouden, achterwaards gaan, pasje opzij, ging ik eigenlijk al direct met hem oefenen. Ook stemhulpen leerde hij erg makkelijk.
Daar kan je eigenlijk niet zoveel mee verklooien is mijn idee. Hoewel ik niet zoals je schrijft met een "lange lijn" met mijn paard zou gaan wandelen. Gewoon met doodnormaal halstertouw wel. Want het is juist de bedoeling dat hij of zij netjes naast je schouder loopt (of schuin achter ja afhankelijk van wat je wil bereiken)
Lekker veel wandelen is ook erg fijn om de band van vertrouwen sterker te maken. Je leert je paard heel goed kennen.

Ik hoop dat je heeeeeel veel plezier van ja paard gaat hebben!
Maar denk dat dat wel goed komt!

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 08:19

troi schreef:
Japero western manege, biersterdijk 8a, berlikum, 0518461657, petra weijer

!

Deze manege ken ik dus wel, ik heb er les gereden (toen nog engels) en daar gaven ze ook western les.
Als ik je eerlijk mag adviseren zou ik het niet doen.
Misschien is het in de t ussen tijd verandert dat weet ik niet maar mijn ervaringen over deze manege (en met mij nog vele anderen) zijn bar slecht. ZIjn dochter heeft het namelijk overgenomen.
Als je wilt weten waarom dan pb je maar even.

Monreve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 14:09

Kyliam,

Gek he! Dat dat gevoel van ozekerheid pas onstaat wanneer je een ' eigen' paard hebt. Ik vraag me alleen af of het slim is om met een 1,5 jarig paard te gaan wandelen. Is wel al heel sterk.

Bedankt voor de hart onder de riem.

Jij ook veel plezier & geluk met je eigen horse!

NILO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:25

Hoihoi,

ik heb ook dit jaar in mei een jaarlinghengstje gekocht. Hij heeft eerst een maand mogen wennen want hij kende niets, ook geen mensen denk ik. Maar daarna ben ik er echt wel mee aan de slag gegaan want de hoefsmid kwam omdat er een probleem was aan zijn hoefjes en da was een ramp wat Nilo kende da nie en tis een vechterke dus... Ma al bij al gaan de meeste dingen wel vlot hoor, als je paardje zich al overal laat kammen kun je normaal snel de hoefjes opheffen enzo. Ma t blijft werken, elke dag! Veel plezier met je paardje en vertrouw op jezelf!

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:37

Ik heb zelf een 2,5 jarige ruin. Kende net een half jaartje meelopen, poetsen en ze waren bezig met de voetjes. Het is een dominante, dat wel, maar ik ben er inmiddels al wel ver mee...Hij loopt naast me, ook langs de weg en het spoor. Kom regelmatig treinen tegen en dan vertrouwd hij me al goed. Hij geeft wel een schrik reactie, maar gaat er niet vandoor of harder lopen.

Ik doe 3 keer per week iets met hem. Dit kan wandelen zijn, alleen poetsen en hoeven uitkrabben, in de bak aan de longe, kijken of hij een beetje van me af wilt lopen. Balkjes lopen doe ik ook wel eens met hem, aan de hand draven, achteruit laten gaan en verder netjes naast me lopen gaat allemaal heel erg goed.

Verder ga ik ook wel eens naast hem staan en ga dan druk lopen springen. Net alsof ik erop wil springen. Zo leert hij ook drukke bewegingen naast hem en hij reageert er inmiddels bijna niet op. 1 ding wil ik nog wel bereiken met hem en dat is loslaten in de bak, zonder dat hij door het draad heen loopt :? Dus als iemand nog tips heeft????

Girley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:26

Je bent al goed op weg geholpen en het is alleen maar goed dat je het zelf van binnen ook eigenlijk wel weet :) Succes en niet bang zijn!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:22

Monreve schreef:
Ik heb 3 weken geleden mijn eerste eigen paardje gekocht. Ben vreselijk trots!!!!!Ze is 1,5 en 1/2 appaloosa. Ik wil haar uiteindelijk western beleren en wil alles zo NH mogelijk doen. Ik kom er wel achter dat je als eigenaar (en verantwoordelijke) je plotseling heel onzeker wordt over alles. Ik weet anders altijd prima what to do maar sta nu met mijn handen in het haar. Ik weet niet echt waar en waarmee ik nu moet beginnen. Ik ben bang het verkeerd aan te pakken en iets te verknallen.
Zal ik bijvoorbeeld al wat beginnen met grondwerk in de wei of moet ik haar maar lekker laten. Is af en toe wandelen aan de lange lijn slim of juist niet. Ze wil ook eigenlijk nog niet vast staan. Hoe kan ik daar het beste mee beginnen? En hoefjes geven kan ze ook nog niet. Ze is wel pittig, nergens bang voor en erg outgoing. Herkent iemand dit of heb je suggesties?

Groetjes

Je paard is in een nieuwe kudde gekomen : jij en zij, dus moet er een nieuwe rangorde worden bepaald : wie is leider en wie is ondergeschikte.
Het is nu heel belangrijk dat jij je als leider positioneren binnen deze kudde, hierdoor zal de omgang met je paard veel eenvoudiger worden. Zo te horen is je paardje eerder dominant, dan is dit zeker belangrijk.
1. Zoek uit wat het gedrag is in een kudde tussen leider en ondergeschikte. Jij moet je gedragen als een leider en mag dit gedrag niet aanvaarden van je paard tov jouw = zwart. Ondergeschikt gedrag van je paard tov jouw moet je aanmoedigen = wit.
2. Maak een lijst met het wit en zwart gedrag en hou je aan dit zwart - wit een paard denkt ook zwart - wit en kent geen grijs.
3. Elke seconde dat je bij je paard bent houd je je consequent aan deze lijst en corrigeer of beloon zijn gedrag, steeds op dezelfde wijze en zolang je je paard hebt. Regelmatig grondwerk doen zal helpen bij dit proces.
Je zal zien dat je paard rustiger wordt omdat ze weet dat jij als leider steeds het best weten.
Je jonge merrie zal de komende jaren nog wel proberen om de rangorde te wijzigen daar ze in haar puberteitsjaren komt, net zoals kinderen maar als je consequent blijft is dit van voorbijgaande aard.
Wij in de western riding wereld noemen dit het "opvoeden" van onze paarden. De meeste western ruiters hechten daar veel belang aan. Wil je meer praktische info zoek dan een goede western trainer.
Ik ben blij dat jezelf inziet dat opvoeden van je paardje nodig is.
Veel succes[/quote]

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:07

Hahahaha, wat herkenbaar! Toen ik vorig jaar mijn 13 maanden oude merrie kocht was al mijn kennis ook ineens spoorloos? Nu staat ze al bijna 1.5 jaar in de opfok en wisselt ze van bovenaan rangorde naar het midden maar naar ons toe komt ze altijd als we haar bezoeken en inmiddels kan ze voetjes geven en meelopen aan het halster. We hebben haar geleerd te stoppen op ho en te lopen op stap! Wij vinden dat ze tot ze uit de opfok komt hier even genoeg aan heeft. Ze mag nu eerst baby zijn. Al de rest leren we haar wel in mei als ze naar huis komt! HEEL VEEL PLEZIER MET JE PAARDJE! *\o/* Ik hoop dat het jou net zo bevalt als mij! Toen ik een veulen kocht verklaarde iedereen me voor gek want op een ouder paard kun je meteen rijden en weet je wat je hebt! Nu na 1.5 jaar kan niemnd de laatste 7 maanden meer wachten om haar eindelijk live te zien! Sommigen van stal zijn zelfs al mee naar de opfok geweest! hahaha. Wij doen de komende 25 jaar met onze paardjes toch? hihihi