boxrust & 2x per dag stappen aan de hand, probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

boxrust & 2x per dag stappen aan de hand, probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 19:23

Zoals je aan de titel al kan zien, staat mijn paard op boxrust.
Ik moet 2 x per dag 20 minuten met haar aan de hand stappen.
Meestal is ze wel braaf, dan blijft ze wel redelijk goed naast me stappen.
Maar soms heeft ze opeens de kolder in de kop, dan denkt ze opeens dat ze een arabieren hengst is en is het niet makkelijk
om haar te laten stappen. Dan gaat ze dribbelen, staart in de lucht en gaat ze zegmaar naar voren en dan draait ze dr kont weg en staat ze dus andersom.
Deze kleine rondjes zijn volgens mij niet erg goed voor een paard met een peesblessure..
Heeft iemand tips?

Nibbit

Re: boxrust & 2x per dag stappen aan de hand, probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:26

Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Ik mocht de boxrust vervangen door weidegang (klein stukje) of paddock, dat scheelde al enorm.
Verder stapte ik haar met een hengstenketting, ik vond het erg streng maar het hielp wel :j

(Na een tijdje mocht ik er weer op en heb ik gestapt onder het zadel, wat veel beter/rustiger ging)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:26

hoofdstel aandoen tijdens het wandelen?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:28

Jazz van een vriendin van me staat al een jaar op box rust en mag 3x per dag stappen..deze wordt iedere morgen verdoofd..paard is een echte Jazz en dus ook niet aan de hand te stappen zonder verdoving!

Mootje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:29

Inderdaad vragen of je een klein stukje land?paddock af mag zetten zodat ze niet als enige uitje die 20 minuten stappen heeft. Zal ze waarschijnlijk veel rustiger in haar hoofd van worden.
Succes

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:41

Muisjes vragen aan je dierenarts ? Is geen verdoving, maar worden ze wel rustiger van.
Mijn paardje wordt ook gewandeld momenteel, ook peesblessure. We verwachtten dat hij heel druk zou zijn, dus had DA muisjes gevraagd. Kreeg twee blikken mee, maar tot nu toe nog geen gebruik van hoeven maken gelukkig.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:44

Muisjes? Wat zijn dat :D

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:46

Ik heb ook maanden moeten stappen aan de hand. Op een gegeven moment gingen we alleen maar scheef en dribbelend over de weg. Vanaf toen heb ik een klein paddockje afgezet, waar mijn merrie een halfuur per dag in mocht lopen, naast het aan de hand stappen. Dit heeft goed geholpen.

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:23

Hoofdstel om doen mischien of in de bak ofzo ?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 21:25

Bedankt allemaal voor de reacties!

Nibbit: Dat hebben we eerst geprobeerd, maar mijn paard bleef maar rennen in dat stukje en sprong er ook constant uit..
Niet echt een succes dus helaas.

chelletju, heb ik idd ook al geprobeerd. Maar vind het niet echt fijn om constant in haar mondje te moeten hangen.

Jeanine, dat kan ook. Maar dat zou ik persoonlijk niet doen.. :)

Mootje, zie antwoord op Nibbit. :)

Misskaren, muisjes? Wat zit daar in dan?

Henkjan, zie ook antwoord Nibbit. :)

Quinc, het moet op asfalt, dus bak kan niet.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:31

Als ze kon rennen was het te groot ;) En het hek kan mss hoger? een extra draadje bovenlangs?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 21:34

Het was 5 bij 5 meter en hoogte van het draad was ongeveer 1.50. :=

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:36

Ojee ja dan heb je wel een groot probleem.
Misschien is tijdelijk een andere stal met stapmolen dan een idee? Daar heb ik toen nl ook sterk overnagedacht :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 21:51

Tja, het is nou eenmaal een vreselijk eigenwijze drol die preciés weet wat ze wil. :=
Stapmolen heb ik ook al over na gedacht, maar die hebben wij helaas niet. Ik zal eens in de buurt rond kijken.. :)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:24

Niet in de stapmolen, je paard moet recht stappen, niet rond.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 00:11

En een hengstenkettinkje dan? Wij moeten momenteel ook stappen met een van de paarden, die heeft wel vaker zo'n ding om dus hij weet dat hij zich moet gedragen. Je hoeft er echt niet constant aan te hangen, maar als het te gek word gewoon 1 keer flink druk en weer los.

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 00:17

ja wij gebruiken ook een hengstenketting bij een paard die al 3 maanden
10 min per keer moet stappen en dat twee keer per dag het werkt
super en anders hoofstel met hengstenketting om doen is beter dan
dat je paard echt raar gaat doen en mischien los komt.

veel succes

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 00:18

Lastig.. heb je haar geleerd in alle tijden langs jou te blijven stappen? Achterwaarts te kunnen gaan wanneer jij het vraagt en zo ook bij halthouden? Ik zou zeggen hou haar bezig tijdens het wandelen. Voorbij jouw schouders is wiebelen met het touw zodat ze terug deinst en dat beloon je door rust. Af en toe stil zetten en achterwaarts gaan, halve rondjes draaien en weer rechtuit, tempowisselingen in stap en ga zo maar door. Ze heeft gewoon té veel energie maar zelfs dan hoort haar concentratie nog bij jou te zijn en jij bent diegene die daar voor moet zorgen, wees consequent en interessant.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 00:20

ik moest me 20 minuten indelen in 2x tien minuten.. zodat die van mij meer t idee had dat hij vaker eruit kwam.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 00:24

muisjes, lijkt op vruchtenhagel wat je op je brood kan doen, vandaar die (bij)naam.
ik weet niet wat er in zit maar je paard wordt er rustiger van, het wordt bijv wel eens gebruikt om een paard te scheren.
je kan ook traquiegel gebruiken, volgens de da kan dat niet zo veel kwaad.
toen mijn paard een peesblessure had mocht hij wel de wei op en moest ik 2x per dag met hem stappen, ik gaf hem een rustgevende kruidenmix zodat hij niet over me heen zou springen en dat hij zich ook zou gedragen in de wei.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 08:15

xmarliez dat klinkt wel leuk, maar daar heeft TS nu niet veel aan..

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:18

Touwhalstertje om, en veel oefenen op halt/stap, haar daarbij absoluut niet voorbij je laten gaan en ho is ho. Met je touwtje gaan zwiepen mocht ze je voorbij willen en jezelf groot maken.
Dat al geprobeerd? zo heb ik mijn pony keurig geleerd dat hij niet meer langs/door mij heen mocht lopen..

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:22

Als je ruimte genoeg hebt is het in de gang stappen vaak de manier om ze rustig te houden.Kan dat niet dan een klein beetje tranquigel of bijgezet stappen.Wel echt een probleem,ik had gelukkig een hele brave met een peesblessure en deze was er mede daarom weer heel snel vanaf

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:27

Als ze druk worden en graag willen lopen heeft bijgezet stappen geen zin, het zal dr alleen nog maar meer opfokken

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:29

De zogeheten muisjes is niet aan te raden voor een langere periode. Het werkt wel goed maar zeker niet aan te bevelen om langere tijd te gebruiken. Het is toch een chemisch goedje en schijnt niet echt goed voor de maag te zijn. Daarnaast werkt Vetranquil (zoals dit middel heet) maar voor een korte periode. Ik zou je zoiets als easy going adviseren. Dit zijn rustgevende kruiden en het "hete" is er dan vanaf maar je paard wordt er niet duf van. Voordeel is dat dit ook op stal zijn werking heeft waardoor het paard relaxter op stal is.

Een andere tip is om misschien eens het Monty Robertshalster te proberen. Dan heb je wat meer te vertellen.

Succes..