Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
AngelofLove schreef:Echt super veel kan je natuurlijk niet met een veulen doen, hij/zij moet immers lekker paard kunnen blijven maar ik vind het persoonlijk echt niet verkeerd om een veulen ook aan een halstertouw te leren lopen. Dit natuurlijk niet gelijk op straat maar gewoon in de wei of bak ofzo. En het veulen overal aaien cq een borsteltje eroverheen, voetjes uitkrabben, etc. Maar echt lange wandelingen dat kan natuurlijk nog niet.
troi schreef:Als het het een verzorgveulen is moet je natuurlijk je altijd aan de eigenaar aanpassen (je kunt er niet zonder toestemming mee gaan wandelen, en op straat zou ik nog lang niet gaan doen, erg link als ze nog jong zijn). Maar op zich kun je met een veulen al wel een paar dingen doen, borstelen, voetjes geven en in de wei een klein stukje aan het halster lopen. Meer zou ik niet doen helemaal niet als het nog niet gespeend is. Als ze bij de moeder weg is kun je iets verder gaan, dus ook leren vaststaan/achterwaarts/stoppen en stil blijven staan op commando. Maar altijd in korte sessies, max 5/10 minuten met het veulen bezig zijn (dat is ook incl het borstelen) en zeker niet elke dag. het is heel verleidelijk om lekker veel met zo'n schattig dier in de weer te gaan maar op deze leeftijd moeten ze vooral erg veel leren van hun soortgenoten en niet zo veel nog van de mens.
Pollewoppy schreef:Nou ja, dit begrijp ik niet. Ik heb getemd. Het is niet de bedoeling om je bericht en titel weg te halen.
Ik begrijp ook niet waarom je het weghaald. Je krijgt toch helemaal geen vervelende reacties?
@ Dabo: Ze vroeg naar wat je allemaal met een veulen kan doen. Ze verzorgt een veulen en mag van de eigenaar aan het halster en een voetje optillen e.d. Ze vroeg zich af of het niet beter was om er meer mee te doen, omdat ze dan op latere leeftijd makkelijker zijn. Daar ging het topic over...
Aureliaa7 schreef:Ze is al bij de moeder weg en staat nu bij een ruin maar ik mag alleen borstelen en halster af en toe om en af en toe voetje optillen
CM_ schreef:Ik vind de eigenaar heel verstandig overkomen.
Wees wijs en luister naar de eigenaar, en doe niet teveel met het veulen, als ie dalijk een paar honderd kilo weegt en hij is per ongeluk verpest door een onervaren meisje, zit je met een erg groot probleem.
Lekker laten lopen dus !
Aureliaa7 schreef:Ja dat is waar maar de eigenaresse is zwanger dus kan me momenteel niet helpen als ze bevallen is zal ik vragen of ze het samen met me wil doen bedankt voor je tip
troi schreef:Aureliaa7 schreef:Ja dat is waar maar de eigenaresse is zwanger dus kan me momenteel niet helpen als ze bevallen is zal ik vragen of ze het samen met me wil doen bedankt voor je tip
Maar wie weet wil de eigenaresse wel niet dat je met dit veulen bezig gaat.. Dus gewoon lekker laten gaan dat diertje..