paard alleen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nathalieke

paard alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 14:08

Sinds 1 augustus heb ik een grote BWP merrie. Ze staat alleen.
Ik probeer er zo veel mogelijk aan te doen om haar bezig te houden.
Rond 7u krijgt ze krachtvoer, appels en hooi; op de middag krijgt ze hooi, als het donker wordt (nu dus al om 17u) gaat ze op stal met hooi en om 21u krijgt ze terug krachtvoer en hooi (dubbele portie en plakje stro (wat bedoeld is om haar heel de nacht bezig te houden, maar het is altijd volledig opgegeten tegen de ochtend)
In de zomer stond ze 4 à 6 u op de wei en voor de rest in de "paddock" rond haar stal
nu kan ze maar 1 uur buiten als het droog is om de wei te sparen, ze zit wel steeds op de paddock
's nachts zit ze binnen
Ze wordt 5 à 6 keer per week gereden (1 keer springen, 1 keer longe, 2 à3 keer dressuur en/of wandeling)

Aanpalend zitten 2 schapen en een koe, maar daar kijkt ze niet echt veel naar. Er komen kippen in de wei, daar kijkt ze ook niet naar tenzij ze durven in haar stal te gaan. Dan MOETEN ze eruit. Ze hoort ook paarden van achter de bomen, maar daar reageert ze ook niet op. Ze is wel altijd zeer nieuwsgierig en moet op alle nieuwe dingen gesabbeld hebben. Ook de bomen snoeit ze mooi bij tot ze er niet meer aan kan.

Ze lijkt nu redelijk gelukkig, maar met een maatje erbij zou dit misschien toch beter zijn voor haar?
Het probleem is dan wat moet je er bij steken (pony, shaap, geit) en hoe weet je zeker dat ze dat wel leuk vind.
Ze doet niet moeilijk als ik met andere paarden gaat wandelen, maar het blijft een (dominante) merrie.
Ook mag er geen groot dier bij want de weide is anders te klein om in goede conditie te houden.

Ik dacht aan een shetlandpony, maar ik stel mij enkele practische vragen:
- merrie of hengst (of ruin, maar kosten voor castratie zie ik niet zitten)
- wat met de weide? de pony zou onder de afscheiding door kunnen en zo te veel gras binnen krijgen.
- pony wordt waarschijnlijk dan ook best 2 maal per jaar gevaccineerd tegen rhino en influenza+tetanus. Of is die rhino niet nodig als de pony nooit uit de wei komt? Of met andere woorden wat zijn de kosten voor vaccins + ontworming per maan/jaar voor een shetlandpony. Ik veronderstel dat 2 keer per maand hoeven zelf bijraspen voldoende is voor zo'n onbereden ponytje
-ik ben ook bang dat het dan helemaal niet klikt, als mijn hond durft in dr weide gaan dan komt ze afgestormd om hem weg te jagen

Of is een geit ofzo dan voldoende en goedkoper/makkelijker in onderhoud? Ik wil dat mijn paard gelukkig is, maar vrees dat ik mij een hele hoop kosten en moeilijkheden op de hals haal. Ik heb mijn handen al vol met 1 paard.

Met de hond van mijn vriend komt ze wel goed overeen: :)

alvast bedankt voor de reacties

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:14

Kun je geen gezelschapspony ergens lenen? Ik zou zelf voor een ruin kiezen trouwens, die zijn over het algemeen het gemakkelijkst (uitzonderingen daar gelaten).
Verder kan ik me voorstellen dat je denkt dat een shet goedkoop is. In de aanschaf is dat ook wel zo, maar ook een shet kan ziek worden en dierenartskosten met zich meebrengen. Eén keer per jaar vaccineren zou voldoende moeten zijn, hier in NL zit rhino niet in het standaard pakket,maar dat kan in België anders zijn natuurlijk. Zou trouwens wel af en toe een smid naar de hoefjes laten kijken, gewoon om te checken of alles nog als gewenst groeit. Qua afrastering is het een kwestie van een ook lage draden spannen met goeie klap erop.

Edit: kan nu pas het filmpje zien. Wat een mooie bak en stal!! Vrees wel dat er inderdaad een laag draadje bij moet...
Laatst bijgewerkt door Sientje op 28-10-09 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

zij

Re: paard alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:18

iig geen shetlandhengst... ze kan gaan liggen... je wil niet weten hoe vindingrijk ze kunnen zijn... ;)
Ik zou iig wel gaan voor een maatje... Als je de mogelijkheid hebt... Je zou je paard er wss een groot plezier mee doen!

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:27

Haha leuk filmpje. Ziet er mooi uit bij jou! Het is inderdaad niet erg groot, maar shetlandpony's mogen ook niet teveel (vers) gras eten dus dat zou best kunnen hier. Zou een shetlander echt onder dat hek door kunnen?

Ik zou wel íets bij je paard zetten, ook al reageert ie niet zo op de andere dieren, het zou zijn leven toch wat gezelliger maken denk ik ;)

Een bokje lijkt me ook wel leuk! Hebben volgens mij weinig kosten nodig. Maar zal wel onder het hek door kunnen ben ik bang. Misschien kun je daar van dat draad spannen, weet je wel zo'n groen redelijk buigzaam hekwerk, wat je af kunt knippen in de maat dat jij hem hebben wilt (slecht uitgelegd, maar ik weet niet hoe het heet :P ). Is niet duur, en kost maar heel even tijd om het neer te zetten en te gaan halen.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:36

Dat filmpje is echt gaaf :)

Weet je niet iemand in je omgeving die nog een plekje zoekt voor een kleine pony/shetlander?
Zou inderdaad veel beter zijn.

Geiten zijn ook leuk, maar van geiten leer je vloeken ;)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:38

CCindy schreef:
Zou een shetlander echt onder dat hek door kunnen?

:j
Als het moet gaan ze plat op hun buik onder een draadje door. :') Nou ja, bij wijze van spreken dan.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 15:13

Een maatje lijkt me voor haar wel een stuk fijner ja. Maar nog iets om even over na te denken - een shetlander is net zo veel 'paard' als jouw paard, en vindt het ook fijn om aandacht te krijgen, natuurlijk.

Een geit is toch echt wel een andere diersoort, en is voor een paard zeker niet gelijk aan een paardmaatje. In het wild staan ze natuurlijk ook in een kudde met uitsluitend paarden, en niet met allerlei andere dieren. Het zal allicht beter zijn dan helemaal geen andere dieren, maar ga er maar vanuit dat je paard blijer is met een ander paard dan met een geit of een schaap.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 15:24

Inderdaad.
Het beste kun je gaan voor een kleine ruin. Geiten lijken heel leuk als gezelschapsdieren, maar hebben vrij weinig overeenkomsten met paarden...
Hij staat dan niet alleen, dat is een voordeel, maar verder zitten daar niet zoveel voordelen aan.
Ik zou is rondkijken naar een kleine gezonde pony. Desnoods op de paardenmarkt, staan vaak hele leuke pony's voor weinig geld. En tja, onderhoud hou je altijd, maar wat is beter? Een volle portemonnee of een gelukkig paard? Desnoods zoek je een berijdster voor de pony, verdient ie z'n wormenkuren in ieder geval zelf ;)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 15:26

een laag draadje of wat spul zoals kippengaas of iets dus met blokjes vodoet ook prima dat kun ja bv aan de buitenkant ofzo vast maken en zo kan de pony er niet onderdoor..of idd een lint spannen... schapen moeten geschoren worden en ik vind ze onwijs zielig als het warm is..de schaapjes hier staan er altijd heel vermoeid bij..ondanks dat ze geschoren zijn, en schijnbaar mag je ze maar 1x scheren... een geitje kan natuurlijk maar ook deze hebben een gebruiksaanweizing en aandacht nodig

een shet kun je ook al ouder en geruint kopen... of je gaat zoeken naar iemand die nog een plekje zoekt voor zijn pony..
Eventueel kun je bij de koop van een shet vragen of je hem een tijdje op proef mag om te kijken of het gaat klikken.
die draver hier is ook heel dominant en het enige dat anders is is dat men ze beetje van elkaar eten moet geven en hooi op 2 of meer plaatsen moet verdelen, daar hij soms de merrie weg jaagd. De shet die erbij staat is niet direct dominant maar kan ook wel een terug trappen en verder zijn ze heel lief..als je wat met haar doet wat ze niet leuk vind (bv de hoefsmid) dan komt hij dr echt helpen... het heeft even geduurt maar nu zijn ze dikke maatjes

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 15:49

bedankt alvast voor de reacties! Het is misschien niet zo goed te zien, maar er is draad voorzien vanaf de grond tot de onderste balk.
Dus dat is geen probleem. Wel een probleem is dat de shet tussen de bomen zou kunnen (achteraan en rechts zijn er 2 schrikdraden gespannen om het paard weg te houden van bij de bomen). Maar echt weglopen kan niet. Achter de bomen is de tuin volledig omheind, dus dan is dat misschien niet zo een probleem.

Ik doelde eigenlijk op de afrastering van "de paddock" aan haar stal. Het linkerdeel waar de stal op staat is afgespannen met 2 schrikdraden(met 2 elastische draadopeningen). Dus het paard zou het grootste deel van de dag enkel op het linkerstuk paddock kunnen en de pony over heel de wei. Ik vrees dat dit wat problemen vormt. En het is de tuin van de ouders van mijn vriend dus het moet er allemaal een beetje netjes blijven uitzien...

En best een ruin? Geen merrie?
Over dat "lenen" van een pony, als er dan iets gebeurt maak ik mij wel wat zorgen over hoe dat dan gaat...
En van de kosten, ik heb nog even onzekerheid over mijn toekomstig inkomen, dus dat maakt het wel moeilijk.
Rhino is hier ook niet standaard, maar mijn paard krijgt het wel (omdat ze nog maar 5 is en ik naar de manege ga om te rijden enzo).
Dus moet die pony het dan ook krijgen? Of is dat niet nodig, want die pony zal normaal altijd op de wei blijven).

En dan is er nog het probleem dan die pony er altijd rondloopt als ik het paard moet zadelen etc (pony zal geen stal hebben, maar kan onder het afdak schuilen) en ook als het paard in zijn stal zit of als ik ben gaan rijden. Ik ben bang dat Esperanza dan gefrustreerd zal zijn over het feit dat zij in de stal zit. Nu vraagt ze zélf om binnen te mogen omdat ze dan weet dat ze hooi krijgt.

en paard neerleggen om zich te laten dekken door een shet?? OMG :+ Is er dan al zoiets beschreven? haha

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 15:57

Ik vind het eerlijk gezegd niet zo heel erg handig geregeld van je..

Als ik het goed lees zou een eventueel maatje dus op een apart stuk komen? Dan heeft ze dus nog steeds geen echt maatje, want elkaar zien en kunnen neuzen is heel iets anders dan samen een 'kudde' vormen.

Het is goed dat je nu naar een oplossing zoekt, want een paard altijd alleen houden is echt niet goed voor de ontwikkeling van dat paard.

Je zegt zelf al dat ze alleen naar binnen wil omdat ze weet dat ze hooi krijgt; dat heeft dus niet met de stal te maken, maar met het eten, en dat zou je ook op een andere plek kunnen geven als dat nodig zou zijn.

Als je financiële mogelijkheden niet zo groot zijn, kun je jouw paard dan niet ergens anders stallen waar ze wel met andere paarden staat? Want ook een weidemaatje kan altijd onverwachte kosten met zich meebrengen natuurlijk..

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 16:19

DaniBanani schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd niet zo heel erg handig geregeld van je..

Als ik het goed lees zou een eventueel maatje dus op een apart stuk komen? Dan heeft ze dus nog steeds geen echt maatje, want elkaar zien en kunnen neuzen is heel iets anders dan samen een 'kudde' vormen.

Het is goed dat je nu naar een oplossing zoekt, want een paard altijd alleen houden is echt niet goed voor de ontwikkeling van dat paard.

Je zegt zelf al dat ze alleen naar binnen wil omdat ze weet dat ze hooi krijgt; dat heeft dus niet met de stal te maken, maar met het eten, en dat zou je ook op een andere plek kunnen geven als dat nodig zou zijn.

Als je financiële mogelijkheden niet zo groot zijn, kun je jouw paard dan niet ergens anders stallen waar ze wel met andere paarden staat? Want ook een weidemaatje kan altijd onverwachte kosten met zich meebrengen natuurlijk..

de kleine pony zou overal kunnen, het paard staat overdag in de paddock en kan naargelang het seizoen/weer op de grote weide...
En ergens anders stallen is geen optie. Alle stallingen zijn hier rond de 300 euro per maand en op de manege bvb komen ze zelfs niet op de wei. Dus ik heb liever mijn paard alleen op de wei dan in een box in de manege met paarden in de boxen ernaast

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 19:49

ik heb eens rondgekeken en er staat een 15jarige pony te koop in de buurt (niet op proef) en een schaap kan ik van iemand kopen (ram) die ik goed ken, en die mag op proef.
Schattingen van de kosten voor pony/ram per maand? Laat maar komen... :)

edit: schaap op proef is beetje raar uitgedrukt :) hij mag dus gewoon enkele dagjes rondlopen om te zien wat het paard er van vindt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:02

Kosten van die pony ligt eraan wat je er mee gaat doen. Reken op in ieder geval ruwvoer, bekappen, ontwormen en de jaarlijkse enting. Met een beetje mazzel is er vast wel ergens een bijrijdstertje te vinden die wil bijdragen in de kosten :)

Kosten voor de ram zou ik me niet in verdiepen, paarden horen bij andere paarden. Schapen kunnen er vaak prima bij, maar als je 1 maatje voor je paard gaat kopen, koop dan een ander paard, en geen schaap.

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 20:17

wat eet zo'n pony dan ivm paard?
mijn paard eet halve baal hooi per dag (ongeveer 8 kilo dus) en een plakje stro (1kg?) en wat ze eet van de wei, maar die staat kort.

En de pony moet niets doen, gewoon leuk gezelschap zijn :)

NILO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:49

Hallo,

je paard gaat denk ik veeel gelukkiger zijn als ze nie meer alleen staat, mijn jaarling heeft 2 maanden alleen gestaan en we hebben puur uit compassie een paardje bijgekocht. Was dat nu es een verandering voor onze Nilo, tis een heel ander paard nu! ongelooflijk hoe hij is opengebloeid en aangenamer in omgang. Als je paarden op de wei zouden staan, kost zo ne shet toch bijna niks per maand, alleen wa hooi. Ne shet koop je al voor 50euro, soms zelfs gratis als je goed zoekt. Ik dacht ook mijn paardje alleen te houden maar achteraf gezien is da een heel egoistische daad van ons mens want wij zijn ook nie graag alleen.
Grtz

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:52

Er zijn trouwens echt wel verhalen van grote merries die gaan liggen voor een shetlandhengst. Als ze maar hengstig genoeg zijn doen ze gekke dingen hoor.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:56

Geitjes hebben ze vaak wel schik mee hoor ik heb 2 paarden en 1 pony en het ene paard is echt het 3e of 5e wiel aan de wagen. Ze heeft als vriendje een geitje al 8 jaar en ze zijn hartstikke gek op elkaar.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:06

Als ik je verhaal zo lees en het paard zie denk ik dat ze gewoon gelukkig is hoor. Ze heeft genoeg afleiding. Waarom denk je dat het nodig is?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:18

Ik heb ook een shetlandveulentje gekocht als maatje voor mijn pony. Vergis je niet in de kosten, gaat nog vies tegenvallen :o
Ze krijgen een halve baal hooi per dag, beide hebben ander voer. Het veulentje doet ong. 2 maanden met 1 zak. Wormenkuur kunnen ze over het algemeen samen van doen maar ze hebben beide andere wormen( na een mestonderzoek) en krijgen dus beide een andere. Hoefsmid rekent hetzelfde voor de shet als voor mijn grote pony. Enten laat ik bij beide ponys doen en ook tegen rhino. Hoeveel dit kost weet ik nog niet, heb ze net 2 maanden en worden volgende week voor het eerst bij mij geent.
Verder heeft het veulentje een longontsteking en ben ik al 300,- DA kosten kwijt aan haar in 6 weken.
Denk dus goed na of je de kosten van een 2e pony ook erbij kunt hebben :)

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 21:26

Bloodymary schreef:
Als ik je verhaal zo lees en het paard zie denk ik dat ze gewoon gelukkig is hoor. Ze heeft genoeg afleiding. Waarom denk je dat het nodig is?

Dat is misschien wel zo, maar dat kan je natuurlijk niet zeker weten en ik voel mij schuldig dat ik haar alleen hou. Hoewel ik het practisch nog niet zo goed zie zitten om er nog een pony erbij te nemen. :(

@DeSa: amai, dat is pech hebben! Dat kan ik nu ook wel missen. Maar dat kan natuurlijk ook met een paard gebeuren. Maar daar heb ik (denk ik) meer geld voor over, omdat die ook voor je werken. En 2 reserve potjes hebben als pas afgestudeerd, pfff!

Lady__M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:35

Wauw Nathalieke, wel een hele mooie wei + stal + paard!

Ik begrijp het dat je voor haar een vriendje wilt, ik zou dit persoonlijk toch ook doen..
Nu is het probleem van een Shetlandpony dat die inderdaad kan uitbreken.. wij hebben onze eigen wei helemaal moeten afspannen voor onze 2 Shetlanders, alle andere soorten omheiningen wisten ze gewoon door te kruipen. Dure grap dus!
En zoals DeSa zegt, zo'n kleine ponietjes kunnen grote kosten hebben!

Er wordt ook wel eens gezegd dat een schaap of geit ook goed gezelschap is. Dat is zo, maar dan heb je weer gevaar op leverbot.. Onze kleintjes hebben afgelopen jaar een zware leverstoornis gekregen door leverbot (= een soort worm), die ze hadden opgelopen omdat één van hen als veulen met koeien en schapen had samengestaan.. (ik weet nu niet of 1 schaap dat ook kan overbrengen)..

Ik heb ooit ergens gelezen dat een paar doodgewone kippen ook al leuk gezelschap kunnen zijn, misschien kan je dat eens proberen?

Of anders een ezeltje, ook leuk !

Succes ermee!

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:47

Ezels brengen ook ziektes over hoorde ik van iemand, door wormen ook geloof ik.
Vond dit wel een heel raar verhaal! Ze stammen toch behoorlijk van elkaar af, ezels en paarden, en nu zouden ze ineens niet meer bij elkaar mogen staan?

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:19

Ik heb niet het hele topic doorgelezen. Maar heb gelezen dat je erg twijfelt over een pony erbij, ze nu wel gelukkig lijkt alleen jij je schuldig voelt ? Mijn pony staat ook alleen. Ik heb geen ruimte voor een pony erbij én mijn ouders vinden het niet goed (hij staat aan huis en ouders wil is nog altijd wet). Ik denk dat het per paard zeer verschillend is. Ookal als je het kunt zou ik er zeker 1 bijzetten. Mijn paard is gewoon echt a-sociaal. Een shet jaagt ie geheid net zolang op tot ie uit de wei is.

Hij heeft al eens een 2 jarige fjord tot wanhoop gedreven dat ie door het prikkeldraad ging. Dat wil ik die andere pony ook niet aan doen. Denk er ook aan dat het voor de andere pony een hoop stress op kan leveren als jij uit rijden gaat als het een erg afhankelijke pony is.

Ik zou zeggen denk er goed overna. Kijk naar je paard. Want zoals ik al zei een paard is een kudde-dier klopt, maar ook niet ieder mens is gelijk. Ik weet niet of die van mij er gelukkiger van zou worden. Succes met je beslissing :)

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 01:56

Mijn pony heeft ook heel lang alleen op de weide gestaan,
want telkens als ze bij andere paarden stond werd ze binnen de kortste keren aangevallen of weggepest,

Daarom heeft ze heel lang alleen op de wei gestaan en dat vond ze ook prima ,
Maar het ziet er met momenten idd zo zielig uit,omdat iedereen een weidemaatje had en zij niet :')
ik had ook al aan een shetlandertje gedacht voor bij haar,
maar als het niet klikt,wat moet je dan :')

Heb het uiteindelijk zo gelaten,
tot er toevallig een nieuwe pony op stal kwam,waar ze het heel goed mee kon vinden,en die stond ook altijd alleen,
dus hadden we ze een keertje samengezet uit nieuwschierigheid
nu staan ze samen op de wei en zijn ze beste maatjes geworden,

Maar eigenlijk bedoel ik gewoon,
als ze zo gelukkig is,is er geen haast bij toch?
Ik vind niet dat alle paardjes een maatje moeten hebben,
sommige vinden zonder ook gewoon fijn :+
Je kan een shetlandje erbij kopen,
en ls het niet klikt kan je nog altijd een stukje wei afzetten :)