Ik zag dat er een paar oude topics waren over waarom een paard gaapt. Ik was benieuwd of dat er al nieuwe ideeen naar boven waren gekomen. Mijn 12 jarige tuiger gaapt een hele dag door. Ze had wormen een flink wat maanden geleden. Staat er nu glanzend bij met appeltjes. Dus geen wormen meer. Maar toch staat ze een hele dag te gapen. Het liefste richting mij... iemand enig idee?
ellepel
Geplaatst: 28-10-09 13:00
ovesprong gedrag of in jouw paard zijn geval misschien toch buikpijn? kan een beschadiging zitten die irritatie geeft,vandaar dat gapen.
maar het kan ook weer overspronggedrag zijn,maar dan zou je moeten zien hoe je paard gaapt en op welke momenten
Paardenhorzel De paardenhorzel is geen worm, maar wel een inwendige parasiet van het paard. Het is een vlieg (Gastrophilus spp.) die vanaf mei maar vooral tussen augustus en oktober voor onrust onder de paarden kan zorgen. De vlieg legt zijn eitjes op de vacht van het paard met name op de onderbenen. Door likken neemt het paard vanaf de benen eitjes op. De larven komen in de maag van het paard terecht. Ze blijven daar meer dan een half jaar aanwezig en worden dan met de mest mee naar buiten gebracht. Via een popstadium ontstaat weer een nieuwe vlieg. De larven van de paardenhorzel kunnen maagbeschadigingen en vermagering veroorzaken. De eetlust is verminderd en de besmette paarden gapen vaak.
marleen_usar
Geplaatst: 28-10-09 13:06
Mijn paard gaapte ook heel erg,ik werd er gewoon flauw van.Dat heeft wel een jaar geduurd, uiteindelijk werd hij erg sloom en bleek hij leverbot te hebben.
mijn paard eet als een dijker. Is heel erg actief. Haar vacht is glanzend ( krijg er erg veel complimentjes over) met appeltjes. Ze is erg allert en erg vrolijk. Zijn dit niet allemaal tekenen van gezondheid?
dank je Royen. Die had ik echter al gevonden met de zoekfunctie. Maar is al weer even oud en vroeg me af of dat er al nieuwe ideeen waren over het gapen.
Gaapt ie ná het rijden of altijd? Hoevaak per dag? En heb je hem laten testen op horzeleitjes? Dat kan dmv een mest onderzoek
Ik heb toevallig gister een mestmonster naar het Lab gebracht en ben nog in afwachting van de uitslag....
petitparis
Geplaatst: 28-10-09 13:22
mijn paard gaapte ook geregeld, is geobsedeerd door eten, erg actief, mooie glans (ook met appeltjes) maar stond steeds na het eten of rijden te gapen. Zij had toch last van haar maag, enkele weken zelfs zo erg dat ik haar niet meer kon aansingelen sonder dat ze schopte. Nu geef ik pronutrin en maagzout en het geeuwen zowel als het zure gedrag bij opzadelen is fel verbeterd, alleen dat ze nu wel een redelijke wintervacht heeft gekweekt op korte tijd, ook al stond ze tijdig afgedekt. Wat volgens mij toch een teken was dat ze zich niet 100% goed voelde.
ze gaapt al een redelijk lange tijd, van het begin sinds ik haar heb. Heb een wormenpasta gebruikt die alles dood. Daarna na drie weken nog een keer. Haar poep is perfect. Mooie bollen, maar wel vochtig.
Ze gaap te pas en te onpas, maar vooral als ze gewoon lekker naast me staat te chillen.
Denk dat een mestonderzoek wel een plan zou zijn. Geen idee ofdat daar wat uit gaat komen.
stond ook iet in over in de BIT van vorige maand volgens mij. Kan zijn van nieuwe dingen leren, pijn aan gebit, moeheid volgens mij ook.. Ik weet het niet precies meer , maar het stond er wel in.