geen respect voor schrikdraad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Hoofdmoderator

geen respect voor schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 13:28

Mijn eigenwijze knol heeft het uitgevonden hoor. Ze dendert dwars door alle schrikdraden heen. Dit uiteraard tot ergenis van de staleigenaar, want die kan iedere keer weer de boel goed zetten. Nu mag ze dus het land niet meer op! Over niet al te lange tijd gaan alle paarden weer in de paddocks en deze zijn ook gemaakt van schrikdraad. Hoe kan ik haar dit afleren????

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:47

Aangezien je paard er wel met hoge snelheid onder/tussen door zal vliegen kun je proberen zijn neus er tegen aan te houden. Stroom op het draad, erheen lopen en erop duwen en even de pijn laten voelen. Ik denk dat hij daarna er wel bang van wordt en het stroom zo gaat vermijden. Is niet erg vriendelijk maar altijd nog beter dan de hele dag in de stal.

Marieke_K

Re: geen respect voor schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:50

Doet ze dit altijd of sinds kort? Die van mij gaat alleen onder het draad door als hij honger heeft. Dit deed hij een paar weken terug uit de wei, hij had blijkbaar behoefte aan meer ruwvoer. Nu we hem hooi bijvoeren op zijn stuk (staat apart ivm hoefbevangenheid) blijft hij achter het draad.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 13:50

daar heb ik zelf uiteraard ookal aan zitten denken, hoopte alleen een wat vriendelijkere optie te hebben. Het gekke is dat ze best wel eens kennis heeft gemaakt met schikdraad. van de week nog, maar ze heeft door dat ze het niet voelt ofzo als ze er snel onder/doorheen gaat.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 13:53

Marieke_K schreef:
Doet ze dit altijd of sinds kort? Die van mij gaat alleen onder het draad door als hij honger heeft. Dit deed hij een paar weken terug uit de wei, hij had blijkbaar behoefte aan meer ruwvoer. Nu we hem hooi bijvoeren op zijn stuk (staat apart ivm hoefbevangenheid) blijft hij achter het draad.

Ze heeft het van de zomer idd ook een paar keer gedaan, maar idd steeds wanneer het gras wat karig werdt. Ze staat samen met een haf vriendinnetje, die heeft aanleg om snel te dik te worden en mijn paard heeft ZE, dus is vooral dat gras funest. Momenteel is er bijna helmaal geen gras meer. Dit weekend gaan alle paarden naar binnen. Tot die tijd staat zij overdag in een paddock die omheind is met hout!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:55

Geen optie om droog hooi bij te voeren? Een beetje slimme haf ontsnapt namelijk ook wel uit een paddock met houten omheining ;) Afleren is echt heel lastig: wij hadden ook extra stroom op het draad gezet, draadje er onder gespannen en nog ontsnapte hij. Totdat hij genoeg hooi kreeg, toen was het over.

Als ze behoefte hebben aan meer ruwvoer dan gaan ze hier naar op zoek (de slimmerds ;) )

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:56

draaidje er bij onder spannen zodat als ze er onder door wil schieten ze er echt tussen door moet kruipen,dan kan ze niet zo snel en krijgt ze een klap stroom,mits je een hele grote wei hebt dan is het wel een gedoe om er nog een draad bij te doen

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:59

Die van mij die gaat er dus gewoon nog doorheen met twee draden boven elkaar :D

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 16:21

Uit deze paddock komt ze echt niet hoor, als dat haar lukt schrijf ik haar meteen in als top springpaard. Omheinig bestaat uit 3 bovenelkaar geplaatste planken waarvan de bovenste een hoogte heeft van 1.80 (paard is 1.51) Daarbij zit er ook nog schrikdraad tussen om schuren en bijten te voorkomen.

Ga denk ik toch oefenen met het schrikdraad, niet erg vrienelijk, maar zo alleen in de paddock is ook niet vriendelijk!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:30

En hooi bijvoeren is geen optie?

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:33

Mijn tinker DEED dit ook.
Ik stond op een pension met weinig gras en dan ging meneer gewoon dwars door alle draden puur omdat hij honger had.
Toen ik hem ruwvoer gaf ging hij nog een enkele keer als dit op was.

Nu sta ik op een pension met zomer en winter RUIM voldoende gras en meneer blijft netjes op zijn plaats.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 19:12

hooi bijvoeren is voor mij zeker een optie, maar denk dat de staleigenaar dit onzin vindt. de rest zijn allemaal wat oudere paarden, die doodsbang zijn voor schrikdraad dus netjes blijven staan. Met mijn puber heeft hij al genoeg te stellen!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 08:41

Jammer, het is een hele simpele oplossing voor een toch wel vervelend probleem :)