Conditietraining??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marletjj

Conditietraining??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 09:46

Hallo,ik weet dat het misschien verkeerd staat maar ik had dringend een vraag
Ik heb een verzorgKWPN-er en die heeft nou een veulen,in Januari/Februari gaat dat veulen weg en mag ik rijden,maar dat paard is 18 en staat al zo'n 5 tot 10 jaar stil ofzo,ook heeft ze al veel veulens gehad,
nu wilde ik weten hoe ik snel en gemakkelijk conditie kon opbouwen,
hebben jullie hier tips voor,

Groetjes,
Marle

Maximrocky

Re: Conditietraining??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:48

Veel stap ritjes buiten, hielp bij mij teminste..

Shazza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:44

(bijna) dagelijks een kwartiertje stappen, draven en dat langzaam uitbouwen. Neem hier wel de tijd voor en dus niet binnen een twee weken een uur gaan rijden want dan loop je kans op blessures etc. Succes!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:15

Heel snel conditie opbouwen is niet verstandig gezien de leeftijd en het lange stilstaan. Lekker buiten gaan stappen is een super manier om conditie op te bouwen. Eerst 3 maal per week de eerste maand en dan telkens wat langer. Dus je begint met een kwartier en na een maand kan je een uur stappen buiten. Daarna kan je af en toe aan de longe wat gaan draven en kleine stukjes galop doen in maand 2. Dat wissel je dan weer af met wat stapritjes waardoor je bijvoorbeeld 4 maal in de week gaat rijden. Daarna in maand 3 kan je ook onder het zadel weer wat gaan draven en wat galop werk doen en eventueel 5 of 6 maal per week gaan rijden. Lijkt lang maar is wel effectief en veilig.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:21

marletjj schreef:
Hallo,ik weet dat het misschien verkeerd staat maar ik had dringend een vraag
Ik heb een verzorgKWPN-er en die heeft nou een veulen,in Januari/Februari gaat dat veulen weg en mag ik rijden,maar dat paard is 18 en staat al zo'n 5 tot 10 jaar stil ofzo,ook heeft ze al veel veulens gehad,
hebben jullie hier tips voor,

Groetjes,
Marle

Snel en gemakkelijk is net iets wat je hier niet moet willen.
Na zoveel tijd moet je vooral rustig de tijd nemen.
Ik snap dat je na dat wachten erg graag lekker wil gaan rijden maar om vervelende blesures te voorkomen moet je toch echt rustig aan doen.
Als je nu wel al met haar bezig mag zijn kan je misschien alvast vanaf de grond goed contact maken.
Lekker poetsen en wandelen.

Je zou denken dat je met rennen conditie opbouwt maar dat doe je juist met stappen dus ga eerst stappen.
Denk ook aan de buigzaamheid. Pak ook dit rustig op en begin met wat simpele dresuur.
Omdat ze daar bij na moet denken zal ook dat vermoeiend zijn.

Ik vind het schema van Morelia ook mooi.

Nogmaals, ik snap dat je graag wilt maar pas op dat je niet te hard gaat.
Als ze kreupel wordt kan je weer niet rijden en heb je voor niets conditie opgebouwd.

Succes en vooral veel plezier samen!!

marletjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 15:17

ik bedoelde niet echt van binnen een week,maar gewoon dat ik binnen 2 maanden ff wat kan draven enzo en hoe ik het moet gaan doen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:11

Daar is zo heel weinig zinnigs over te zeggen, omdat het totaal onduidelijk is in welke conditie de merrie zal zijn als het veulen weggaat.
In ieder geval zul je rustig aan moeten doen. Mogelijk kun je haar nu alvast wat gaan longeren. Overleg ook gewoon met de eigenaar van de merrie wat die inschat dat conditioneel verantwoord is.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:00

niet snel en makkelijk willen!!!
blij zijn als je ermee kunt rijden en geen blessures krijgt na zo'n lange tijd
zuinig en voorzichtig mee zijn dus!!!

x_Ladylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:07

Ik ben nu bezig met de conditie van me (verzorg) paard te verbeteren. Gewoon een aantal keer longeren en lekker stappen. Je merkt vanzelf wel wanneer ze toe is aan een drafje. :D
Maar bij elk paard is het anders, en overhaast niet.
Zo voorkom je blessures.

veel succes! ;)

ingezutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:51

rustig opbouwen maar wel aan je schema houden om langzaam maar zeker steeds iets meer en langer te gaan doen anders schiet het niet op

eierhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:38

Hetzelfde zoals je bij jezelf zou doen! Je kunt bijv. een hardloopprogramma gaan starten, dat je zelf rustig opbouwt en je paard meeneemt. Zo heb ik het gedaan, we werkten zo samen aan onze conditie! Ten eerste goed voor de band (lekker ernaast), ten tweede goed voor jouw en haar conditie! (en dan niet stiekem erop als je moe bent he?! :=)

marletjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 20:12

Dat van het hardlopen ga ik denk ik proberen,kan ik zelf ook ff conditie opbouwen,bedankt voor die tip.
Ik was er zelf nooit opgekomen

Anouk79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:41

Shazza schreef:
(bijna) dagelijks een kwartiertje stappen, draven en dat langzaam uitbouwen. Neem hier wel de tijd voor en dus niet binnen een twee weken een uur gaan rijden want dan loop je kans op blessures etc. Succes!

Mee eens en eerst beginne misschien met wat longeren met bijzet bijv...

eierhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 00:06

marletjj schreef:
Dat van het hardlopen ga ik denk ik proberen,kan ik zelf ook ff conditie opbouwen,bedankt voor die tip.
Ik was er zelf nooit opgekomen

Geen dank, het is echt leuk om te doen! :yes:

@ Anouk..: niet aanvallend bedoeld, maar waarom meteen met bijzet? Dier heeft vrij lang stilgestaan, moet eerst weer wennen aan het werk... Lekker natuurlijke houding, wat conditie en spieren opbouwen en dan pas naar de voorkant, als je het mij vraagt ;) Je kunt van een paard toch niet verwachten dat het van voren fantastisch loopt terwijl de achterkant niet eens op orde is?

marletjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 19:43

zijn er nog meer tips om de conditie op te bouwen

xEvaFay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:33

Als je dan eenmaal zover bent dat je wat langer kunt longeren moet je veel overgangen rijden, je krijgt een goed vertrouwen, probeer steeds wat langer te draven of galoperen.

x

marletjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 20:29

Oja,vergeten te vermelden,ik ben ik de wei al wat met haar aan het draven aan de hand terwijl het veulen erbij loopt,ze hield de eerste keer met gemak 12 grote voltes vol zonder te gaan zweten of hijgen,alleen we stopten omdat ik erg moe was :D

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:35

Eerst de duur van de training verlengen, vervolgens de frequentie en tot slot het tempo opbouwen. en niet te vergeten: voldoende "rust" geven!

Met 1x per week een half uurtje gaan stappen, bouw je geen conditie op namelijk, maar als je 7 dagen in de week gaat "trainen" heeft het lichaam geen tijd om zich te herstellen van de vorige training en breek je de cellen alleen maar af i.p.v. op.

Een standaard schema is er niet te geven. Het is namelijk ook geheel afhankelijk van het paard en de basisconditie die ze nu al heeft. :)

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:16

Citaat:

Als je iets snel wilt in de paardenwereld dan heb je waarschijnlijk de verkeerde hobby gekozen :D

Conditie opbouwen doe je langzaam; geef het paard de tijd om zijn spieren weer op orde te krijgen. Begin met b.v. wat longeerwerk zonder bijzet. Wat draven zo'n 15 minuten en dan 3x per week bijvoorbeeld. Daarna langzaam uitbreiden met longeren/rijden (stappen, draven, voltes) tot een half uur per dag 3x per week, dan 4x per week wat langer, etc.

Natuurlijk is een lekkere bosrit (stappen met af en toe een stukje draven) ook super goed voor jou én je paard.

Je merkt als het goed is vanzelf wanneer je paard meer conditie/energie begint te krijgen. Trek er gewoon een paar maanden voor uit. Lijkt me zeker geen overbodige luxe gezien de leeftijd van het paard.

marletjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 22:42

Ik bedoelde met snel,niet van binnen een maand ofzo,maar in 3 maanden ofzo,want ze heeft nu al best veel conditie.
Tafje schreef:
Citaat:

Als je iets snel wilt in de paardenwereld dan heb je waarschijnlijk de verkeerde hobby gekozen :D

Conditie opbouwen doe je langzaam; geef het paard de tijd om zijn spieren weer op orde te krijgen. Begin met b.v. wat longeerwerk zonder bijzet. Wat draven zo'n 15 minuten en dan 3x per week bijvoorbeeld. Daarna langzaam uitbreiden met longeren/rijden (stappen, draven, voltes) tot een half uur per dag 3x per week, dan 4x per week wat langer, etc.

Natuurlijk is een lekkere bosrit (stappen met af en toe een stukje draven) ook super goed voor jou én je paard.

Je merkt als het goed is vanzelf wanneer je paard meer conditie/energie begint te krijgen. Trek er gewoon een paar maanden voor uit. Lijkt me zeker geen overbodige luxe gezien de leeftijd van het paard.