Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
marletjj schreef:Hallo,ik weet dat het misschien verkeerd staat maar ik had dringend een vraag
Ik heb een verzorgKWPN-er en die heeft nou een veulen,in Januari/Februari gaat dat veulen weg en mag ik rijden,maar dat paard is 18 en staat al zo'n 5 tot 10 jaar stil ofzo,ook heeft ze al veel veulens gehad,
nu wilde ik weten hoe ik snel en gemakkelijk conditie kon opbouwen,
hebben jullie hier tips voor,
Groetjes,
Marle

) marletjj schreef:Dat van het hardlopen ga ik denk ik proberen,kan ik zelf ook ff conditie opbouwen,bedankt voor die tip.
Ik was er zelf nooit opgekomen
Je kunt van een paard toch niet verwachten dat het van voren fantastisch loopt terwijl de achterkant niet eens op orde is?
Citaat:nu wilde ik weten hoe ik snel en gemakkelijk conditie kon opbouwen,
Tafje schreef:Citaat:nu wilde ik weten hoe ik snel en gemakkelijk conditie kon opbouwen,
Als je iets snel wilt in de paardenwereld dan heb je waarschijnlijk de verkeerde hobby gekozen![]()
Conditie opbouwen doe je langzaam; geef het paard de tijd om zijn spieren weer op orde te krijgen. Begin met b.v. wat longeerwerk zonder bijzet. Wat draven zo'n 15 minuten en dan 3x per week bijvoorbeeld. Daarna langzaam uitbreiden met longeren/rijden (stappen, draven, voltes) tot een half uur per dag 3x per week, dan 4x per week wat langer, etc.
Natuurlijk is een lekkere bosrit (stappen met af en toe een stukje draven) ook super goed voor jou én je paard.
Je merkt als het goed is vanzelf wanneer je paard meer conditie/energie begint te krijgen. Trek er gewoon een paar maanden voor uit. Lijkt me zeker geen overbodige luxe gezien de leeftijd van het paard.