Bang zijn voor drukke paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Bang zijn voor drukke paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 19:49

Ik zou gisteren mijn pony uit het land halen, ze was best wel druk. Ik kon haar oplaatst niet meer houden en ze begon wat rondjes om me heen te draven (ik had haar vast aan het halstertouw). Ik wist niet wat ik moest doen, ik raakte in paniek en stond helemaal te trillen, iemand anders heeft toen mijn pony maar meegenomen. Ik ben zelf al bijna 17 en niet zo heel groot (1,65 m), zo'n kleine d-pony moet ik toch makkelijk kunnen houden?

Ik had een paar dagen geleden een topic gemaakt, waarin ik vroeg of ik beter een e-pony of paard kan nemen. Maar die zijn nog groter, aangezien ik over een jaar al 18 word, wordt het eens tijd dat ik toch de overgang moet maken naar paarden/e-pony's?
Maar omdat ik snel in paniek raak enzo als zo'n pony wat druk is, is het dan wel verstandig om een paard of e-pony te kopen?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:55

Ik denk dat jouw pony dan te zenuwachtig is voor jouw karakter. Als je een hele lieve E pony neemt die gewoon normaal meeloopt, kun je gerust een E pony kopen hoor ;) vertrouwen moet groeien en das erg moeilijk als je heel bang bent en al een druk paard hebt want drukke paarden worden daar vaak alleen maar zenuwachtiger van.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:58

doordat jij zenuwachtig word gaat het mis. Als jij in zo'n situatie rustig kan blijven, is er veel minder aan de hand. Waarom ging ze rondjes om je heen draven? Liep je wel door dan? En waarom raak je in paniek? Weet je ook waarom je pony zo druk was? Was er een reden voor? Als je begrijpt waarom je pony zo druk wordt, is het misschien ook minder eng.

Verder moet je pony ook gewoon leren dat hij wel bij je moet blijven. Druk of niet. Ik kan uit jouw verhaal moeilijk oordelen wat er aan de hand is, maar ik denk dat je dat uit moet zoeken. Heeft ze wel voldoende repsect voor je? Is ze ergens van geschrokken? Haalde je haar bij haar vriendjes weg? Er kan zoveel aan de hand zijn.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 20:25

Ze moest uit het land weg, samen met haar maatje. Want ze waren onder het draad door gedoken het land in met vers gras en dat mocht niet. Ik begrijp wel waarom ze zo druk was, omdat ze in het gras wilde blijven, maar ze moesten weer in de bak.
Ik raakte in paniek, omdat ik bang ben dat ik per ongeluk een schop krijg of dat ze me mee gaat slepen.
Doordat ik in paniek raak en zenuwachtig word, verslap ik en kan ik mijn pony niet meer stevig vast houden.

Pollewoppy

Re: Bang zijn voor drukke paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:33

Dan zul je zelf iets met je angst moeten gaan doen.
Ik kan je niet vertellen wat dan, maar zo werkt natuurlijk ook niet. Misschien kun je eerst vertrouwen opbouwen met een makkere pony?

loulou87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:28

Vertrouwen opbouwen, en een rustige pony uitzoeken, al hoewel elke pony natuurlijk weleens gek doet vanuit de wei.

jaeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:16

ik denk niet dat het zit in de grootte, maar vooral een rustig paard/pony wat niet reageert op jou stress!

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:27

@Gucci_ ik denk niet dat een andere pony/paard jou helpt om met je angst om te gaan
het is beter om samen met de pony die je nu hebt lessen moet gaan volgen in grondwerk zodat je leert ermee om te gaan en dat je controle houdt in wat je doet
je moet wel bedenken dat de pony jou precies aanvolet en daarop reageert ,
heb je een longeer-cirkel of een paddock ??
kan je daar is oefeningen gaan doen

je kan het volgende gaan doen dan
http://www.youtube.com/watch?v=JzVJD1ckrqg
en daarna
http://www.youtube.com/watch?v=WvAt86_fAEQ

je leert met je eigen angst om te gaan en wat rustiger te worden ,ik denk dat je als je dit continue oefent dan veel zekerder wordt en je pony beter leert handelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:32

Ten eerste, zelfs een shetlander kan je niet houden als hij écht weg wil, laat staan een D/E pony of paard ;)

Het ligt denk ik meer aan het karakter, als je een heel lief paard hebt is dat makkelijker voor je dan een hele drukke pony. Met de maat heeft dat niet zoveel te maken.

Tessa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:53

Het gaat inderdaad niet om de maat, maar om het vertrouwen dat jij in de pony hebt en de pony in jou. Waarom is de pony druk, maar vooral waarom ben jij bang voor je pony? Probeer te werken aan het vertrouwen en je angst onder te controle te brengen (grondwerk is daarvoor heel handig).
Ik snap dat je de overstap naar een E-pony of paard daarom ook niet helemaal ziet zitten, maar de grootte zegt niets. Zoek gewoon een fijn bomproof paard, dat niet te sterk reageert op jouw emoties/stress en waar je lekker vertrouwen in kan krijgen.

Lisa_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:31

ik denk niet dat dat verstandeig is als je al bang bent voor je d pony of je moet een hele rustige uitzoeken.
maar je kan wel beter een paard nemen omdat je nog groter word waarscheinlijk maar daan kan je ook een cuses doen om te leren er mee omtegaan

Girley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:22

Gucci_ schreef:
Ze moest uit het land weg, samen met haar maatje. Want ze waren onder het draad door gedoken het land in met vers gras en dat mocht niet. Ik begrijp wel waarom ze zo druk was, omdat ze in het gras wilde blijven, maar ze moesten weer in de bak.
Ik raakte in paniek, omdat ik bang ben dat ik per ongeluk een schop krijg of dat ze me mee gaat slepen.
Doordat ik in paniek raak en zenuwachtig word, verslap ik en kan ik mijn pony niet meer stevig vast houden.

Jouw pony is slim genoeg om jouw zenuwen op te merken, wsl was je vantevoren al zenuwachtig om haar mee te nemen? Ik zou idd als je toch een andere pony zou willen aanschaffen voor een wat koelbloediger typje kiezen, maar jij moet ook aan je zelfvertrouwen werken. Hysterisch rondjes draaien? dan moet jij je over je angst heen zetten en duidelijk maken dat je dat niet wil hebben ;)

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:47

Girley schreef:
Gucci_ schreef:

Jouw pony is slim genoeg om jouw zenuwen op te merken, wsl was je vantevoren al zenuwachtig om haar mee te nemen? Ik zou idd als je toch een andere pony zou willen aanschaffen voor een wat koelbloediger typje kiezen, maar jij moet ook aan je zelfvertrouwen werken. Hysterisch rondjes draaien? dan moet jij je over je angst heen zetten en duidelijk maken dat je dat niet wil hebben ;)

een andere pony aanschaffen is niet echt een oplossing<maar dat is mijn mening>
ik denk dat werken aan je angst en zenuwen beter helpt .
welke pony/paard je ook hebt ze voelen je precies aan