pony beleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pipilotta

pony beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 14:03

Hoi,
ik heb 2 verzorgpony's (die bij elkaar staan.)
een is al wat ouder en de ander is ong. 8 jaar.
de oudere pony is beleerd en vroeger is er ook op gereden,
maar met de andere pony is nooit wat gedaan, maar ik zou hem graag meer willen leren.
ik kan hem wel al het halster om doen en een beetje borstelen, maar meer niet.
het is een shet x welsh en hij is óntzettend schrikkachtig, hij vertrouwt me wel.
ik zou hem graag wat meer willen leren, maar waar moet ik mee beginnen en hoe moet ik dat doen?
de eigenaars weten niet veel van paarden.

MaanNaam

Re: pony beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:04

Niet zelf aan beginnen zonder goede (!) begeleiding,
anders kun je je verzorgpony voor de rest van zijn leven verpesten. :)

Pipilotta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 14:18

jesvoltige schreef:
Niet zelf aan beginnen zonder goede (!) begeleiding,
anders kun je je verzorgpony voor de rest van zijn leven verpesten. :)

ja dat dacht ik zelf ook al, maar ik zou niet weten wie ik moest vragen ;(

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:04

wat dacht je van een instructeur? Zal niet gratis zijn natuurlijk maar liever dat dan een pony verpesten of zelf je nek breken helemaal als het wat nerveuze types zijn die weinig gewend zijn.

Als je het niet kunt/wilt betalen zou het maar gewoon bij poetsen laten..

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:23

eerst maar eens gewoon borstelen en vertrouwen kweken..
als hij je echt heel goed vertrouwd kun je met hulp proberen hem te beleren maar in dit geval zou ik dat zowiezo echt niet doen..

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 07:36

Ik spreek uit ervaring als ik je zeg dat je hier inderdaad niet zomaar mee aan de gang moet gaan.
Een volwassen ervaren persoon kan daarbij zeker veel helpen.
Maar ik vind zelf wel dat je al heel wat kunt aanleren voor het "gevaarlijke " stuk van zadelmak maken en inrijden. Dus in de vorm van grondwerk.
Het beste zou ook weer zijn als je hulp of instructie zou krijgen. Maar met logisch nadenken kom je al een tijd.

Als ik in jouw schoenen stond zou ik aan een touwtje gaan oefenen met de basis stap, how, achteruit
Dan krijg je zo dingen als voetje geven om uit te krabben.
Je kan iets met obstakels maken waar je haar doorheen loodst. Dan leert ze dat als jij zegt dat het niet eng is, dt het dan ook niet eng is!
Zo bouw je vertrouwen op.
Als de basis bekend is kan je eventueel wat wandelingetjes in de buurt maken. Bouw dat wel op. Beloon hem vaak als hij iets goed doet met vertrouwen in jou.

Als dat allemaal goed gaat, is de tijd denk ik wel gekomen om iemand in te schakelen om zadelmak te maken en in te rijden.

Maar je ziet, heel erg veel voorbereidend werk kan je zelf doen!

Roxylovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:11

met veeel liefde en geduld komt alles goed:)
probeer het samen met iemand te doen ;)

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:10

Kyliam schreef:
Ik spreek uit ervaring als ik je zeg dat je hier inderdaad niet zomaar mee aan de gang moet gaan.
Een volwassen ervaren persoon kan daarbij zeker veel helpen.
Maar ik vind zelf wel dat je al heel wat kunt aanleren voor het "gevaarlijke " stuk van zadelmak maken en inrijden. Dus in de vorm van grondwerk.
Het beste zou ook weer zijn als je hulp of instructie zou krijgen. Maar met logisch nadenken kom je al een tijd.

Als ik in jouw schoenen stond zou ik aan een touwtje gaan oefenen met de basis stap, how, achteruit
Dan krijg je zo dingen als voetje geven om uit te krabben.
Je kan iets met obstakels maken waar je haar doorheen loodst. Dan leert ze dat als jij zegt dat het niet eng is, dt het dan ook niet eng is!
Zo bouw je vertrouwen op.
Als de basis bekend is kan je eventueel wat wandelingetjes in de buurt maken. Bouw dat wel op. Beloon hem vaak als hij iets goed doet met vertrouwen in jou.

Als dat allemaal goed gaat, is de tijd denk ik wel gekomen om iemand in te schakelen om zadelmak te maken en in te rijden.

Maar je ziet, heel erg veel voorbereidend werk kan je zelf doen!

Helemaal mee eens ! :D

guessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:40

zie bericht van kyliam helemaal mee eens!!
Je paard dingen aanleren is makkelijker als afleren,dus zorg eerst dat de basisbeginselen er zijn en ga dan pas verder met een instructrice om de pony zadelmak te maken.

Pipilotta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 21:48

Bedankt voor de reacties!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:01

Veel succes, ik ben het inderdaad ook met Kyliam eens dat je best met het paardje aan het halster vanalles kunt oefenen om het vertrouwen te winnen en te zorgen dat hij minder schrikachtig wordt. Misschien als hij je helemaal vertrouwt kun je uiteindelijk een zadeldekje op zijn rug leggen, maar ik denk dat dat het verste is dat je in je eentje zult kunnen gaan.

Voor een instructeur/instructrice die bij jou langskomt om te helpen kan ik je marktplaats.nl aanraden. Daar staan veel advertenties bij "PAARDEN: verzorging, oppas en les" en mensen die hun kennis en vaardigheden particulier aanbieden zijn vaak minder duur.