paard jaagt op paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paard appart? (eerst even lezen)

ja
25 (92%)
nee
2 (7%)

Totaal aantal stemmen: 27

Desty

paard jaagt op paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 22:49

hallo,,
ik heb een vraagje wat we het beste kunnen doen.
het gaat er over dat de ene merrie (noem haar voor het gemak 1) met veulen een andere merrie (2) opjaagt als ze bij elkaar in de wei staan. en ook niet zomaar een beetje, echt jagen dus bokken, rennen tot ze eigenlijk niet meer kunnen, er gewoon boven op springen. merrie 2 is vandaag ook uitgegleden door het hek heen terug gerold en toen werd er weer achter haar aan gejaagd. nou is merrie 2 net gedekt en we willen niet dat ze het vruchtje afwerpt. wat is dan wijsheid de paarden toch appart of uit laten vechten? want we zijn echt bang dat ze van de stres het vruchtje afwerpt. maar het is en blijft een kudde dier. nou staan er nog 2 paarden..
dus kunnen we in principe merrie 1 met veulen en ander paard op de wei zetten en merrie 2 met een ander paard op de wei zetten. dat gaat wel maar we hebben ze het liefste bij elkaar.
wat is verstandig?
alvast bedankt.....

groetjes desty (simone)

kimmie88

Re: paard jaagt op paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 00:26

persoonlijk zou ik ze idd uit elkaar halen. Het is net wat je zegt met dat vruchtje afwerpen.
Merrie 2 blijft lekker in de wei staan alleen dan met een ander paardje. En als dat idd beter gaat, zou ik dat zeker doen.

Succes ermee

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:42

Verstandig is dat je voorkomt dat er echt serieuze blessures voorkomen. Even de rangorde bepalen is geen probleem, maar als het knokken blijft, en een van de paarden niet sociaal is opgevoed, dan zou ik ze uit elkaar halen. Helemaal als er nog een veulen bij loopt. Een trap op de verkeerde plek en je hebt een heel groot probleem (tot een dood veulen aan toe).

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 15:21

het gaat niet om het veulen maar om paard 2 die een vruchtje in zich heeft. we willen niet dat ze die afwerpt...
het veulen rent eigenlijk niet mee.
maar dankje kimmie88
ik denk ook zelf dat het verstandiger is om ze uit elkaar te houden ;)

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:28

Ik zou ze apart zetten om ongelukken te voorkomen en te voorkomen dat ze haar vruchtje afwerpt.

Sa_n_n_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:09

ik zou ze ook zeker apart zetten

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:43

ik zou ze idd appart zetten,
Zeker ook voor de veiligheid van beide merrie's als het wel is goed misgaat (uitglijden of een goede trap) kunnen de merrie's beide zich verongelukken. En het leverd voor het opgejaagde paard onzettend veel stress op en dit kan een paard ook niet goed gaan voelen en krijg je niet alleen het probleem dat het paard zijn vruchtje afwerpt maar ook anderen problemen

dewilderoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:59

zeker apart! lijkt mij voor jezelf ook een veel fijner gevoel. en ook omdat het vruchtje op z'n plaats moet blijven. deze situatie geeft voor de merrie in kwestie veel stress en dat kun je nu juist niet gebruiken!
succes!

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 15:48

okee dankjewel!!
ja de opgejaagde merrie is al een keer door het hek heen gerold (1 plank was kapot) ze was uitgegleden en toen viel ze door het hek heen van het opjagen..
maar bedankt allemaal!

Booo_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:24

ik zou ze appart zetten om blessuurses te voorkomen en met andere paarden in een wei zetten