Ik ben Esmée van 12 en help op een kinderboerderij met nog iemand. Er is daar een Shet, Shiela genaamd, die bang is voor mensen. Samen zijn het andere meisje en ik veel met haar bezig en masseren haar bijvoorbeeld. Weet iemand hoe je haar vertrouwen nog meer kan winnen?
Alvast bedankt
lovelanga
Geplaatst: 23-10-09 20:21
veel praten tegen haar, knuffelen, met haar lopen enz. enz.
ik denk dat er teveel mensen (lees vervelende kinderen) aan die pony hebben gezeten, ze staat toch op een kinderboerderij? Misschien is ze niet bang maar meer het gefroebel zat wat de kindjes met dr doen... Hoe heb jij gezien dat het angst voor mensen is en niet dat ze een hekel aan mensen heeft? Of is het een nieuwe pony die er pas is?
bij haar in de wei gaan zitten en bijv gaan zitten lezen (dus dat je niet met die pony bezig bent), zo went de pony aan de aanwezigheid van mensen. ik zou er niet te veel aan zitten, pas als de pony naar jou toe komt en in jou ruimte gaat staan en miss zelfs aan je zit dan mag je een stapje verder gaan en bij een aai of wat lekkers geven.
Ze zeggen dat een Join Up helpt!, Mischien lukt het wel. En natuurlijk veel knuffellen, praten, en als dat lukt dan moet je steeds weer een ander mee nemen naar de shet maar pas op pas als het paardje super vertrouwen heeft in jou
Lekker in de wei of stal gaan zitten..neem brood of andere lekkere dingen mee..praat tegen haar met een lieve stem. Nog niets doen ..dit herhaal je vaak achter elkaar..op een gegeven moment komt ze zelf naar je toe en wilt ze door je aangehaald worden. Zo win je de vertrouwen van een paard.tenminste bij mij helpt dat altijd..
Het vergt veel veel geduld maar dat is het zeker waard!
janflicka
Geplaatst: 24-10-09 12:48
Veel tegen haar praten en er gewoon vaak zijn. Niet teveel willen,en laat het contact maken een beetje van haar afkomen. Wees tevreden met kleine verbeteringen vooruit,en kijk niet raar op als ze eens terugvalt. Verzorg haar,doe leuke dingen met haar...eventueel wat poetsen,wandelen,grazen aan de hand. Ze moet jou leuk gaan vinden en weten dat als jij komt er iets leuks gaat gebeuren. En vooral het advies van een Join-up negeren aub!!!! Word een beetje moe van dat mode verschijnsel dat iedereen alles denkt op te lossen door een pony door een bak te jagen. Het diertje is onzeker,je weet niet alles van haar verleden...dus heel slecht idee om dan zoiets uit te halen. Blijkbaar snappen een hoop mensen nog steeds niet dat een join-up eigenlijk het uit de kudde jagen van een paard is.(wat heel belastend en veel onzekerheid geeft). Laat dat maar lekker over aan mensen die daar profesioneel mee bezig zijn,en ook precies weten op welke subtiele signalen ze moeten letten,en een paard goed kunnen inschatten.
Eske_B
Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-09 13:30
Bedankt allemaal.
Ik ben geweest. Je mag niet zomaar de ponywei in, maar wel poetsen duz. Ik wandel nu met haar rondjes, ze luistert wel, ik zie verbetering sinds de eerste keer.
inderdaad veel knuffelen en lekker poetsen en veel praten en als ze iets goed doet ( bijv goed meewandelen ofzo of als ze ergens bang voor is ) goed belonen en goed je vertrouwen geven
naomi1000
Geplaatst: 01-12-09 17:04
Het is al een tijdje geleden dat ik ik dit forum reageerde maar ik ben wel benieuwd hoe het nu is met die shet?
Heel veel praten, knuffelen en gewoon poetsen met dr wandelen.
sjantaaaall
Geplaatst: 27-12-09 21:42
Flauwekul wat janflicka zegt! Een join up hoor je te doen als het paard niks van je wilt weten, de merrie van de kinderboerderij wilt niks van mensen weten als ik dat zo hoor. als je een join up doet jaag je haar als het ware bij je weg en als ze wilt geeft ze vanzelf aan dat ze bij jou terug wilt! Het is om het vertrouwen van een paard te winnen. Ik heb hier heeeeeel veel ervaringen mee.