Onze welsh A pony wordt ontzettend heet als ie luidsprekers vooral binnen hoort. Buiten gaat het nog wel. Zodra er weer wat omgeroepen wordt springt ie de lucht in. Mijn dochtertje van 7 wil absoluut met hem springen maar als ie zo heet is vind ik het onverantwoord. Wat kunnen we eraan doen. We hebben hem al een oornetje opgedaan.
alvast bedankt voor jullie tips
prii_boy
Geplaatst: 22-10-09 20:39
Kan je niet een zo'n springnetje oid kopen? Zodat ze minder geluiden opvat?
Edit; foto toegevoegt.
Laatst bijgewerkt door prii_boy op 22-10-09 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt
ik lees even mee, met mijn verzorgarabiertje ga ik nog wel eens op show rijrubrieken rijden en de laatste keer schrok ze zich wild van alle luidsprekers. oornetjes zijn niet toegestaan in de ring. dus afgezien van kilometers maken heb ik nog geen oplossing. maar als iemand de gouden tip heeft hoor ik em graag
thuis is het een koele kikker voorbeelden: wij lenen een bak en op een dag was er een kinderfeestje incl. twee springkussens en 20 man op het erf. ze springt een paar keer weg en snuift wat en daarna is het goed. zelfs nog ponyritjes gegeven
tja als die thuis niet op diezelfde geluiden reageert is het thuis lastig op te lossen dan is het inderdaad gewoon KM's maken! @ TS ze springt dus nog niet met hem? waar ben je er dan achter gekomen dat ie er bang voor is?
misschien op de manege in de bak, of een oefenwedstrijdje?
cissy
Geplaatst: 24-10-09 11:26
Luidsprekers kunnen een luide piep/fluittoon meegeven die wij mensen niet horen maar paarden wel, het is dus niet zo vreemd dat hij daarop reageert. (mijn paard gaat ook rennen als ik net onder de speakers rij op de club en de lesgever zegt toevallig wat...) Thuis harde muziek naast de bak wil misschien helpen maar je hebt waarschijnlijk andere luidsprekers dan op wedstrijd.... Misschien is het wel het plotselinge geluid van de luisprekers, dát kun je wel thuis oefenen met een karaoke set (kun je gelijk oefenen voor Idols )
Motje11
Geplaatst: 24-10-09 21:45
Jezelf ontspannen. Wanneer de ruiter de leidende rol heeft, en die is ontspannen dan is het voor het paard duidelijk dat er niets aan de hand is.
Nou begrijp ik wel dat het moeilijk is om een meisje van 7 te laten ontspannen wanneer ze voor het eerst in de springring is en bang is omdat haar pony bang is voor luidsprekers. Maar hier zie je al de vicieuze cirkel waar je makkelijk in terecht komt. (zij gespannen omdat pony gespannen is, pony gespannen omdat zij gespannen is)
Zeker als hij thuis niet bang is, ligt het blijkbaar niet alleen aan de luidsprekers maar aan de hele situatie. Ik zou situaties opzoeken die er tussenin zitten. Dus als het thuis goed gaat en op wedstrijd niet, ga dan naar een oefenparcours dat wel op een wedstrijd lijkt (met luidsprekers), maar waarbij het meisje bijvoorbeeld begeleidt wordt en ze tussendoor ook mag draven of een keer een volte maken als de pony te heet wordt. Dan ontspannen, luidsprekers negeren, er niet naar kijken en geen aandacht aan besteden, ook niet de pony er naartoe rijden en belonen. Veel succes!