Wereld van verschil in gedrag... rug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Wereld van verschil in gedrag... rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 14:00

Hoi!

Toen ik mijn paard kocht was hij erg druk in omgang en met rijden/longeren. In omgang; als ik hem vastzette constant dansen, met lopen constant in moeten houden zodat hij achter mij bleef, kijkerig... Met longeren/rijden; heel erg kijkerig, met longeren keihard willen racen, heel moeizaam naar stap/halthouden te krijgen, onderhals er constant op, met rijden moeizaam nageeflijk te rijden, ook erg kijkerig, sterk maken, met buitenrit ook onderhals erop in draf/galop...

Toen is hij in maart onderuit gegaan in volle galop op 't asfalt doordat hij van de trein schrok. Leek daar niets aan overgehouden te hebben. Is in april 24/7 de wei op gegaan en in april heeft een kennis met veel verstand van paarden mij geholpen met longeren.
Toen lukte het halthouden/overgang naar stap al wat beter, maar nog wat hij druk en kijkerig. Rijden ging nog 't zelfde, leek heel langzaam te verbeteren toen ik les had van een andere instructrice.
Met in en uit de wei halen, was hij met eruit halen heel langzaam en met terugbrengen erg snel. Verder in omgang rustiger, niet meer dansen als hij vast stond enz
Zadelmaker laten komen, zadel bleek te smal van voren, waardoor hij belemmerd werd in de achterhand eronder te zetten en ook dus in de nageeflijkheid. Hierdoor was hij armbespierd volgens de zadelmaker.

Toen heb ik hem verhuisd naar een andere stal per augustus (stal van die kennis) en staat daar 24/7 in een hit actief stal (eerst 2,5 maand op afgezet stukje met gezeldschap, en sinds een week in de groep) Toen ik hem verhuisd had (rijdend via 't bos) was hij wat gevoelig/liep niet helemaal lekker (maar ik had de voorijzers dag ervoor eraf gehaald en dacht dat t daardoor was) Maar de volgende dag op 't zachte longeren liep hij ook niet helemaal fijn. Dag erna had hij zichtbaar pijn. Dag erna was t nog erger, als hij gewoon stond te staan had hij al zichtbaar pijn in de rug (achterbenen achter de massa plaatsen, bekken kantelen oa) Hoefsmid nog laten komen om de hoeven te controleren, maar was wel ietsjes gevoelig (is normaal omdat de ijzers er net onderuit waren) maar was absoluut niet de oorzaak. Dierenarts laten komen, later nog osteopaat erbij.. Bleek ruggenwervel scheef te zitten (mogelijk door val in maart? weet ik niet zeker) en doordat hij arm bespierd was ondertussen (door en t zadel en omdat die ruggenwervel scheef zat), hing hij in de banden wat ook niet fijn is. Recht gezet en paar weken zware pijnstillers (zonder kon hij absoluut niet) en heeeeel rustig aan, aan de hand spieren trainen. Hij was toen natuurlijk anders is gedrag, veeeel rustiger want hij had zo ontzettend pijn.

Zijn nu 2,5 maand verder, ben nog aan 't longeren aan de DL, rijden nog niet.
Hij wordt wel ietsjes meer de 'oude', zie wel dat hij wat beter in z'n vel zit natuurlijk. Maar nog ik vind hem zo anders dan toen ik hem net had. In omgang, staat hij heel rustig aan z'n touw vast, niet kijkerig oid, met longeren ook niet echt kijkerig (alleen als er iets langskomt schiet hij soms even weg, maar herstelt snel, anders was het altijd nog even 5 min doorracen!), moet hem juist steeds aandrijven met de zweep (eerder moest ik hem alleen maar rustig zien te krijgen...).
Maar daarin tegen loopt hij wel ontspannen, niet meer met de onderhals erop, niet kijkerig, gewoon lekker met zn neusje naar beneden. Stapt heel ruim, stapt twee hoeven over (nog ruimer dan daarvoor), draf is nog niet optimaal (maar is vanwege z'n rug ook t allermoeilijkste voor hem), maar als hij los is stapt hij in. Galop, eerder vond hij dat helemaal geweldig, nu zie ik ook wel dat hij t fijn vind (wordt hij losser van, gaat briezen, likken) maar moet wel moeite doen hem in galop te krijgen en te houden...
En met leiden aan de hand, ik moet hem meetrekken zowat.. hij loopt heel langzaam... (eerder dribbelde die juist)...

Iemand enig idee hoe dit te verklaren is?
Zit hij toch nog niet helemaal goed in z'n vel...? Heeft hij nog pijn? (niet zichtbaar ieder geval)
Of komt t juist doordat hij beter in zn vel zit nu, en heeft hij juist geen pijn?

Heb wel op die osteopaten sites gelezen dat paarden die last hebben van de rug, kijkerig kunnen zijn ook... Dus dat is misschien te verklaren dat hij niet meer zo kijkerig is... en hij de onderhals er niet meer op zet...
Maar is dat dan ook de reden dat hij zoveel langzamer is nu?
Onder t zadel valt dat mee, heb er vorige week een keer op gezeten maar dan is hij actiever dan met longeren, maar rijden vind hij nog erg moeilijk en is erg zwaar voor hem Stap kon die redelijk ontspannen maar stapte wel ietsjes korter, draf vond hij super moeilijk, dan ontspannende die eigenlijk niet en deed dus t hoofd omhoog. Galop ging wel redelijk, hoofdje laag, wel wat 'moeite' doen hem in galop te houden, dat was eerder niet.
Liep hij altijd zo hard alleen vanwege de pijn/niet goed in z'n vel zitten? Dat hij nu met ´rijden´ dus ook actiever is dan met longeren (doordat rijden moeilijker/zwaarder is voor hem dan longeren)?

Maar bij de vorige eigenaar was hij ook erg snel en druk! Of had hij toen ook al last?

Wie helpt even mee denken of heeft ervaring met een soortgelijk iets?

Ik hoor het graag!!

Vitrilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:15

Hallo,

Zou het niet kunnen aan vertrouwen liggen dat hij nu rustiger en stabieler is ?
Nu heb je hem dus al een hele poos langer en met alle narigheid dat hij tegenkwam met z'n rug ed, heeft hij misschien ondervonden dat jij goed voor hem zorgt en dat hij je kan vertrouwen. Zodoende wordt hij nageefelijker en rustiger ook in de gewone omgang.

Is maar een ideetje hoor, maar is denk ik zo gek nog niet :-)

Groetjes

Pivanti

Re: Wereld van verschil in gedrag... rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 14:36

Maar bij de vorige eigenaar is hij ook altijd druk/snel geweest, die 2 jr (ofzo) dat ze hem gehad heeft... waarom zou hij bij mij wel veranderen na een jaar...?

Bedankt voor je reactie
Hij heeft wel heel veel meegemaakt in ruim een jaar tijd dat ik hem heb. Hij is nu drie keer op hol geslagen in blinde paniek, maar verder is hij heel braaf met rijden, alleen groot verkeer/trein vind hij eng. Hij heeft een worminfectie gehad (is hij gevoelig voor omdat hij dat ooit al eens gehad heeft), en nu dat rug gebeuren... Dus ja wel veel meegemaakt in korte tijd..

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 08:59

De draf is vaak het moeilijkst omdat hij dan spieren moet gebruiken die hij weinig heeft gebruikt, heeft wel en paar maanden tijd nodig om sterk en handig te worden en de goede en juiste spieren te gebruiken. :(:)
Hoofd heeft hij nodig om te balanceren dus laat maar bewegen hoe meer het hoofd beweegt hoe minder dat hij zich vast zet in een bepaalde houding en los blijft in zijn lijf. *D
Verder moet hij vooral veel vertrouwen krijgen. 8-)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 11:05

Dank je voor je reactie. M´n staleigenaar die vertelde ook inderdaad al dat de draf ´t moeilijkste voor hem is. In de draf loopt hij wel ontspannen al met z´n hals/hoofd, gewoon netjes laag In 't begin niet met longeren, steeds kleine stukjes wel, maar nu kan hij dat bijna constant :) (heeft hij nooit gekund) Alleen als ik erop gaat kan hij 't dus nog niet in draf en stap vind hij dat ook moeilijk (ben er 2 keer op geweest)
Ik dacht zelf maar doorgaan met longeren aan de dubbele longe en toch nog maar niet erop... Of toch wel erop maar dan twee keer in de week 20 minuutjes (en dan bedoel ik dus aan licht contactteugeltje rechte lijnen over de hoefslag)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:46

is heel goed al, Veel stappen, wendingen rijden, gaan ze meer leren buigen, leren jullie ook samen veranderen van richting, geeft ook minder kans op vast zetten in een bepaalde houding, gaat het straks ook makkelijker in draf. 8-)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 13:44

Had het er net nog even over met de staleigenaar
Ga nu longeren in de rijbak die is zwaarder waardoor hij de achterhand meer moet gebruiken. De longeerbak is lichter maar is 't moeilijker de achterhand te stimuleren. Hij stapt dus wel heel ruim (echt 2 hoeven over) Maar hij zakt niet van achteren Hij is gewoon heel lening met z'n benen :P Zelfde in draf, hij zakt niet van achteren. Dus door nu in de zwaardere bak te longeren wordt hij meer gestimuleerd z'n achterbenen op te tillen. En leg dan ook balkjes neer.
Heb dit daarstraks even gedaan (kwartiertje, even wat korter omdat t zwaarder is) Maar hij vind t erg moeilijk.
Loopt iets minder ontspannen, en trekt erg naar buiten (is natuurlijk ook geen omheining om aan te plakken) Vooral rechtsom trekt hij ongelofelijk naar buiten. In draf veel meer dan in stap (omdat dat moeilijker is) Galop niet gedaan.
Maar ja nu worden wel de rugspieren gestimuleerd natuurlijk dus denk dat t wel goed is.
In de longeerbak kan ik wel zo blijven doen, maar zal hij niet snel verbeteren omdat hij niet voldoende gestimuleerd kan worden daar om die achterhand goed te gebruiken. Denk ik.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 13:45

Maar wendingen onder t zadel zijn denk ik nog wel erg zwaar voor hem. Toen ik er vorige week op gezeten had, heb ik ook op de volte gestapt en gedraafd, en dat was echt te veel voor hem.
Maar ja misschien wat flauwe wendingen en dan alleen in stap?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:43

Pivanti schreef:
Maar wendingen onder t zadel zijn denk ik nog wel erg zwaar voor hem. Toen ik er vorige week op gezeten had, heb ik ook op de volte gestapt en gedraafd, en dat was echt te veel voor hem.
Maar ja misschien wat flauwe wendingen en dan alleen in stap?

Als je er op zit zou ik allen stappen en wendingen maken .
Longeren stappen en galopperen desnoods met balken op draf afstand neer leggen , dan om de andere één weg halen , kan hij er ook over galopperen, niet laten hangen, op eigen benen laten lopen.
Zware bak zou ik niet hard laten werken, straks goede rug, maar kapotte benen. :(:)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 21:25

Ja maar dit zand ligt nog niet zo lang in de bak, vandaar dat t nog zwaar is. Is niet van t mulle zand achtig, maar wel van dat gele plakkerige dus moet nog wat inzakken

Maar dat niet laten hangen is t lastige, hij trek enorm, als ik hem niet doormiddel van grote ophoudingen terugtrek dan loopt hij gewoon rechtdoor (zeker rechtsom)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 08:46

Heb ergens misschien een tractor of een rol om het zand vaster te maken . 8-)
Hoe doe je de longeerlijn vast gelijk aan het bit achter zijn kin langs, of door bitring dan over zijn hooft aan de buitenste bitring, in geval van de tweede optie kan hij en wil hij ook minder hangen. :(:)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 08:58

Heb je van de ostheopaat groenlicht gekregen om er alles mee te gaan doen?
Zou dan met de pessoa longeren of met touwtjes om hem lang en laag te laten lopen niet goed zijn?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:14

ik denk dat het rustig worden te maken heet met het soort stal waar je nu staat, je staat nu in een hit actief stal waar hij lekker 24/7 naar buiten kan en paard kan zijn, voorheen stond je waarschijnlijk op een traditionele stal in een box van 3x3? En bij de vorige eigenaar ook?
Hij is nu tot rust gekomen omdat het een betere omgeving voor hem is.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 13:02

Bij mij stond hij in een grote buitenstal (iets van 4 bij 4 ofzo) en heel de dag op de wei met een vriendje. En is in april 24/7 per dag de wei opgegaan al. (bij die stal mocht dan van april tot okt) En omdat ik weet dat hij t op stal niet naar z'n zin had (op randen bijten, druk doen.. ) en hij t heel fijn vond 24/7 buiten te staan heb ik hem dus verhuisd, want wilde niet dat hij in okt weer op stal moest savonds/nachts. Hij was inderdaad in april al wat rustiger, dat merkte ik wel. Maar nu is hij nog rustiger!
Bij vorige eigenaar stond hij ook in een buitenstal en overdag buiten met een maatje, maar in de winter kwam hij minder buiten ivm natheid en was bij hun ook erg druk en in de winter longeerde ze hem altijd eerst.
Dus hij zal hier inderdaad rustiger door geworden zijn, maar waarom dan nu nog rustiger dan 24/7 op de wei... (meer speelmaatjes? andere paarden vind hij erg leuk, want hij is heel sociaal)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:08

misschien is hij nu nog rustiger omdat hij zijn pijntjes kwijt raakt...?

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 13:11

Ja dat ook wel denk ik.. dus alles bij elkaar genomen heb ik van een zeer druk kijkerig paard opeens een erg rustige knol ;)

Met rijden doet hij nog wel snel, maar ja dat vind hij ook zeeer moeilijk dus daarom zal hij dan nu nog wel sneller zijn maar dat zal ook wel minder worden nog...

Hoop dat hij in omgang nog wel wat sneller wordt en met longeren weer iets sneller, want m'n paard steeds mee moeten slepen en achter de kont aan moeten zitten vind ik niets .. ;)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 07:30

Als je duidelijke afspraken maakt met wat je wil aan de longeerlijn , word voor het paard en voor je zelf duidelijk wat er dan moet gebeuren, stappen is stappen draven is draven, galopperen is du galopperen anders niet, op die aanwijzingen moet hij reageren zo niet, moet hij daar erg duidelijk in gecorrigeerd worden. ~~}>

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 14:30

Monty jansen, Ik longeer met een kaptoom en dan met de dubbele longe.
Op zich luistert hij wel goed naar de hulpen tegenwoordig (was eerder anders omdat hij zo hard wilde en druk was, en ik hem niet terug naar stap meer kreeg of halthouden, nu kan hij dit wel)

Opisop_shop, longeer al met dubbele longe en doet hij in de lichtere longeerbak wel uitzich zelf lang en laag, ontspannen lopen.
Maar hij moet de hals nog wat ronder maken, houd hij nu lang laag en recht ;) En dus zakken in de achterhand ipv alleen maar ruim te gaan stappen en ruimer worden in draf

In de zware bak, die wel duidelijk zorgt dat hij iets zakt in de achterhand en zn achterbenen beter moet optillen loopt hij wat moeilijker ontspannen omdat hij dit dus ook nog erg moeilijk vind.

Ik heb in 't begin wel steeds met de osteopaat overlegt maar laatste tijd niet meer. Maar wel met staleigenaar die veel verstand van zaken heeft. En hiervoor was wat wij bedachten ook steeds prima om t op te bouwen. Moet de osteo nog wel een keer laten komen, want moet hem nog een keer helemaal checken. Toen alleen ruggenwervel gedaan, omdat het anders te veel werd in een keer te veranderen zei ze.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:35

Ik zou over zijn hoofd houding niet te veel zorgen maken, als hij sterker word, meer ontspannen gaat aanspannen in zijn rug, zal hij vanzelf gaan zakken, ronder worden. 8-)
Je bent goed bezig. ;)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 13:52

Ik ga nu aan de lange lijnen rechte lijnen stappen in de zware bak Volte is nog te zwaar bleek en draf ook...
En af en toe eens erop, rechte lijnen over ´t gras en 2x 50 m draven ofzo
En dan verder nog af en toe longeren met de dubbele longe in de lichte longeerbak

ga dit komende tijd maar even doen...

Laatste dagen ging ´t weer ietsjes minder met hem, wat stijver en achterbenen achter de massa plaatsen, bekken verkeerd kantelen... Maar volgens de staleigenaar was hij sinds een paar dagen ook aan ´t klooien in de groep Hij staat daar nu 3 weken in, en ja eerst doet hij tegen iedereen lief leuk en aardig, maar nu was hij wel aan ´t rennen en slaan vertelde hij. Dus daar kan ´t ook aan liggen dat hij de laatste dagen weer wat minder gaat...
Maar ja we oefenen rustig door... ;)