ik heb een 9 verzorg shets maar een van ze(nicky op mijn pro) dat is een terrorist
als je de wei in komt moet je zorgen dat hij je niet ziet als je naar hem toe loopt als hij je ziet draait hij zich om en als je niks te eten bij je hebt valt hij je gewoon aan! dan bokt bijt en beukt hij en gaat hij voor de anderen staan zodat je die ook niet kan vangen
ook als we met hem lopen en iemand aait hem over zijn kont slaat hij helemaal door dan trapt hij ook om zich heen en meestal gericht en hard! we denken dat hij niet zon goed verleden heeft maar de eigenaar wil niks vertellen over waar ze hem gekocht hebben
heeft iemand een idee hoe we hem normaal kunnen krijgen?? anders wordt hij verkocht :'(
quera
Geplaatst: 20-10-09 11:47
grondwerk gaan doen.
Captain
Geplaatst: 20-10-09 11:48
ten eerste weet je natuurlijk zijn achtergrond niet.. Daardoor word de aanpak ook veel moeilijker. Is hij gewoon dominant dan zou ik 'm zo geweldige smeer geven als hij dat deed dat hij een paar dagen niet normaal zou kunnen lopen. Is hij nie helemaal betoeterd! Maar als hij vroeger mishandeld o.i.d. is snap ik wel dat hij dit gedrag vertoont, je moet iig zorgen dat hij weer vertrouwen in jullie krijgt.. Kun je hem pakken? Dan werkt lekker poetsen.
Esprit4
Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-09 11:49
ja maar wat voor grond werk?? we kunnen hem niet longeren omdat hij dan niet loopt je kan doen wat je wil maar dan loopt hij niet en rijden is hij super braaf(moet je hem alleen te pakken krijgen zonder blauweplekken en gebroken botten)
Neem les in grondwerk! Van een goede grondwerk instructeur! Ga een cursus bij emiel voest volgen! Ga absoluut niet zelf aanklooien!
Jitske
Geplaatst: 20-10-09 11:55
doe alles met heeeeel veel rust en geduld! ga gewoon eens door de wei lopen, en loop heeeel rustig naar hem toe (beetje ingezakte schouders, niet dominant op hem aflopen) en aai hem gewoon over zn hals (waar het kan enzo) en loop dan gewoon weer weg. zo ziet hij dat jullie hem niks kwaads doen. gewoon elke keer 5 a 10 minuutjes in de wei komen om te knuffelen, neem eventueel een zachte borstel mee waarmee je hem zachtjes aait.
als hij jullie dan in de wei vertrouwd kun je gaan proberen hem een halster om te doen en mee te nemen. begin ook dan weer met rustig poetsen en knuffelen, aai hem over zijn hele lichaam, en als je daarmee klaar bent breng je hem weer terug naar de wei.
als dat goed gaat kun je weer beginnen met rijden e.d. maar ook weer alles rustig opbouwen.
soms moet je gewoon even helemaal terug naar de basis, en dan komt het vanzelf weer goed. succes
senna21
Geplaatst: 20-10-09 11:56
Shetlanders kunnen idd lastige portretjes zijn. Een pitbull in miniformaat, vaak door een verkeerde opvoeding (...verwend). Het zal lastig zijn om de pony die in de kudde van 9 pony's loopt, goed te kunnnen 'heropvoeden'. Want dat is, denk ik, wat de pony nodig heeft. Dat hij duidelijk leert hoe hij zich heeft te gedragen bij mensen. Hij heeft een consequente, duidelijke en toch rustige benadering nodig. Straffen heeft alleen maar zin als je het op de seconde nauwkeurig doet. En belonen is nog veel belangrijker. Of jij dat kunt doen, kan ik niet beoordelen achter de pc. Het zou mooi zijn als er een ervaren volwassene jouw kon helpen. Maar misschien kan de pony een tijdje met een andere pony lopen in een apart stukje, zodat je 'm wat gemakkelijker kunt benaderen. Want blijkbaar geeft hij alleen 'stress' in de weide. Succes.