Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
xXxXsasxXxX schreef:Wat zijn onverwachte dingen? Als ze bijv niet ziet dat je aan komt lopen ofzo? Hoe reageert het paard verder, als ze bijt/trapt doet ze dan haar oren naar achter of niet? Maakt ze een bange uitdrukking op jou?
xXxXsasxXxX schreef:De dingen die jij zegt (wanneer ze bijt/slaat) daarbij denk ik dat het angst is, maar als ze dan haar oren in haar nek legt dan weet ik het niet helemaal zeker.. Misschien dat je het kan (laten) filmen? Dan is het wat makkelijker om een oordeel te geven. Of als je iemand anders ook even laat kijken, misschien dat hij/zij dan kan zien of het boosheid of angst is. Aangezien jij niet weet of het angst of boosheid is zou ik haar denk ik niet zo snel afstraffen. Als het wel angst is, wordt ze daar misschien alleen maar angstiger van. Of bijv. ''HEE!'' zeggen ofzo, en dan verder niet je arm omhoog doen ofzo, want dan zal je net zien dat ze weer schrikt.
sorsie schreef:Het gaat om een friese merrie waar nooit wat mee gedaan werd.
Ze is nu 2 en een half jaar oud en nog niks gewend.
Nou is het probleem dat als er iets onverwachts gebeurt dat gaat ze naar je trappen en bijten.
Alleen ik vraag me af of het agressie of angst is. En hoe moet je er mee omgaan? Afstraffen of geruststellen?
cissy schreef:sorsie schreef:Het gaat om een friese merrie waar nooit wat mee gedaan werd.
Ze is nu 2 en een half jaar oud en nog niks gewend.
Nou is het probleem dat als er iets onverwachts gebeurt dat gaat ze naar je trappen en bijten.
Alleen ik vraag me af of het agressie of angst is. En hoe moet je er mee omgaan? Afstraffen of geruststellen?
je zegt het zelf al.... ze mist denk ik een heel stuk opvoeding en doordat er niks mee gedaan is is ze ook niks gewend en haar reacties zijn dus overlevingsreacties, gevaar is eng dus wegrennen of slaan, als ze niet weg kan rennen gaat ze dus slaan.
Heeft het paard wel in een groep gelopen in die 2 jaar? Het liefst een gemende groep met meerdere (dominantie) merries?