Paard trapt en bijt bij onverwachte dingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sorsie

Paard trapt en bijt bij onverwachte dingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 12:21

Het gaat om een friese merrie waar nooit wat mee gedaan werd.
Ze is nu 2 en een half jaar oud en nog niks gewend.
Nou is het probleem dat als er iets onverwachts gebeurt dat gaat ze naar je trappen en bijten.
Alleen ik vraag me af of het agressie of angst is. En hoe moet je er mee omgaan? Afstraffen of geruststellen?

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 16:01

Niemand een idee? ;(

xXxXsasxXxX

Re: Paard trapt en bijt bij onverwachte dingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:37

Wat zijn onverwachte dingen? Als ze bijv niet ziet dat je aan komt lopen ofzo? Hoe reageert het paard verder, als ze bijt/trapt doet ze dan haar oren naar achter of niet? Maakt ze een bange uitdrukking op jou?

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 14:24

xXxXsasxXxX schreef:
Wat zijn onverwachte dingen? Als ze bijv niet ziet dat je aan komt lopen ofzo? Hoe reageert het paard verder, als ze bijt/trapt doet ze dan haar oren naar achter of niet? Maakt ze een bange uitdrukking op jou?

Als er bijvoorbeeld ineens iets valt en veel geluid maakt, of als je een plotselinge beweging maakt. Als ze bijt en trapt legt ze wel altijd haar oren in haar nek, maar ik heb zelf geen idee of het angst is. Soms kan ze heel lief zijn, maar het humeur kan ook ineens omslaan. Aan de ene kant denk ik dat het een soort verdediging is, maar ik weet niet hoe ik er mee om moet gaan.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:19

De dingen die jij zegt (wanneer ze bijt/slaat) daarbij denk ik dat het angst is, maar als ze dan haar oren in haar nek legt dan weet ik het niet helemaal zeker.. Misschien dat je het kan (laten) filmen? Dan is het wat makkelijker om een oordeel te geven. Of als je iemand anders ook even laat kijken, misschien dat hij/zij dan kan zien of het boosheid of angst is. Aangezien jij niet weet of het angst of boosheid is zou ik haar denk ik niet zo snel afstraffen. Als het wel angst is, wordt ze daar misschien alleen maar angstiger van. Of bijv. ''HEE!'' zeggen ofzo, en dan verder niet je arm omhoog doen ofzo, want dan zal je net zien dat ze weer schrikt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:03

Hoe gedraag jij je als er iets onverwachts gebeurt? Als je bij haar bent?

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 17:10

xXxXsasxXxX schreef:
De dingen die jij zegt (wanneer ze bijt/slaat) daarbij denk ik dat het angst is, maar als ze dan haar oren in haar nek legt dan weet ik het niet helemaal zeker.. Misschien dat je het kan (laten) filmen? Dan is het wat makkelijker om een oordeel te geven. Of als je iemand anders ook even laat kijken, misschien dat hij/zij dan kan zien of het boosheid of angst is. Aangezien jij niet weet of het angst of boosheid is zou ik haar denk ik niet zo snel afstraffen. Als het wel angst is, wordt ze daar misschien alleen maar angstiger van. Of bijv. ''HEE!'' zeggen ofzo, en dan verder niet je arm omhoog doen ofzo, want dan zal je net zien dat ze weer schrikt.

Ik zal het proberen een keer te filmen, alhoewel dat niet makkelijk zal zijn.
Het is wel vaak zo dat als ik haar een tik geef, het helemaal mis is er wordt ze alleen maar erger. Alleen dat kan komen door angst maar ook gewoon door dominantie.

steffjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:02

Als ik het zo hoor denk ik toch dat het een combinatie van angst en dominantie is. Ik ben erg benieuwd of het je lukt een filmpje er van te maken om het verder beter te kunnen bekijken en inschatten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:53

Angst en wantrouwen, zo te horen.
Er wordt vaak erg snel dominantie geroepen, terwijl maar zeer weinig paarden werkelijk dominant zijn.

Bij angstreactie vliegen de oren ook in de nek.
Verschillen angst/dominantie:
Dominantie: Oren in de nek, hoofd laag (evt 'slangen'beweging), zelfverzekerd, dreiging is berekend en als ze bijt of slaat, zie je het aankomen, gewoon vlgs het rijtje dreigen, niet reageren van degene die wordt bedreigd, dan slaan/bijten.
Hetzelfde wat je in de kudde ziet, bij het dominant paard

Angst: oren in de nek, hoofdhouding is hoog, spieren zijn gespannen, oog heeft een starre uitdrukking (knippert niet)
Bewegingen zijn snel, niet berekend. Vooral de spanning in nek, hoge hoofdhouding en starre ogen zijn duidelijke indicaties voor angst. Het paard vertrouwt je niet en reageert met een zelfverdedigingsreactie.

Tik/slaan/schreeuwen maakt het in dit geval alleen nog erger.
Uiteraard kun je je ook niet laten bijten en slaan.
Als het werkelijk wantrouwen is, zal je vertrouwen moeten opbouwen nog voordat je ook maar iets anders doet
(ga je te snel voor haar?)
Daar is veel kennis en geduld bij nodig en het begin met simpelweg tijd doorbrengen met het paard.
De hele weg uitleggen gaat te ver hier op het forum, maar je zou hulp kunnen inroepen van mensen met ervaring op dit gebied.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:04

ik sluit me aan bij liljebo.
Alles wijst erop dat het vanuit angst is, ik vind dat je angst niet kunt en mag corrigeren.
Geef het dier de tijd, laat het rustig wennen aan dingen, dingen als t-touch enzo, kan wel helpen, ik ken de situatie niet, maar bv op veilige afstand rustig met iets haar aanraken, bv een lange stok met iets eraan, belonen als ze niet slaat of bijt.
maar ik zou eerst profesionele hulp erbij halen voordat je iets doet!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:18

sorsie schreef:
Nou is het probleem dat als er iets onverwachts gebeurt dat gaat ze naar je trappen en bijten.
Alleen ik vraag me af of het agressie of angst is. En hoe moet je er mee omgaan? Afstraffen of geruststellen?

je zegt het zelf al.... ze mist denk ik een heel stuk opvoeding en doordat er niks mee gedaan is is ze ook niks gewend en haar reacties zijn dus overlevingsreacties, gevaar is eng dus wegrennen of slaan, als ze niet weg kan rennen gaat ze dus slaan.
Heeft het paard wel in een groep gelopen in die 2 jaar? Het liefst een gemende groep met meerdere (dominantie) merries?

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 15:27

cissy schreef:
sorsie schreef:

je zegt het zelf al.... ze mist denk ik een heel stuk opvoeding en doordat er niks mee gedaan is is ze ook niks gewend en haar reacties zijn dus overlevingsreacties, gevaar is eng dus wegrennen of slaan, als ze niet weg kan rennen gaat ze dus slaan.
Heeft het paard wel in een groep gelopen in die 2 jaar? Het liefst een gemende groep met meerdere (dominantie) merries?

Nee, dat heeft ze helaas niet, ze is op dit moment in de groep, voor het eerst.
Voor die tijd stond ze altijd veilig bij mama in de box. Ze staat nu wel bij jaarlingen.
Dus ik ben benieuwd of er iets is veranderd als ze terug is.