Paard met Gras verslaving !!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Valliej15

Paard met Gras verslaving !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 20:02

Hallo allemaal ,

ik heb een dravers ruin van 8 jaar en 1,79 m hoog , hij heeft helaas last van een wat zwaardere vorm van hoefkatrol ontsteking.
Hij heeft slechte en goeie dagen , maar doe mijn best om zo min mogelijk werk met hem te doen , of alleen heel licht werk .
het leek een tijdje erg goed te gaan , kon een paar pasjes draven zonder enige problemen en beloonde hem daar ook op alsof hij leerde lopen zegmaar :P Zijn probleem is , is dat hij behoorlijk dominant is en de touwtjes al snel in handen neemt , ik kan hier moeilijk iets aan doen , want hij is gewoon onwijs sterk :P
dat is het probleem alleen niet , als je denkt dat hij zo goed loopt , ga je 1 dag met hem '' werken ''( wat dan een rondje stappen inhoudt en 3 passen draven ) dan laat je hem een dagje staan ( even rust ) en dan ga ik altijd met hem aan de hand een rondje door de buurt stappen , dit is het probleem want , als hij even wil grazen laat ik hem dat doen , niet te lang want ik wil op een gegeven moment weer doorlopen ... Dat is wat meneer een enorm probleem vindt ! hij gaat altijd als ik zijn hoofd omhoog begeleid ( trek :P op een gegeven moment xD ) gaat hij Onwijs lopen stijgeren en bokken ! het is zelfs een keer zover gekomen dat ik hem niet meer hield en dat hij zo graag naar het gras wou dat hij gewoon een drukke weg over is gelopen om bij het gras te komen en is daarbij op een motorkap is gaan '' zitten '' .
hij heeft mij ook een keer in mijn buik getrapt en is daarna vrolijk door gaan grazen ( had een gekneusde rib maargoed :S )... klinkt onwijs leuk allemaal , maar het is wat minder leuk

nu heb ik rare dingen meegemaakt met paarden , maar dit vind ik gewoon niet meer zo grappig ...

ligt het stijgeren aan de pijn of aan de onwil , het gras eten aan de pijn of een verslaving , en het onvoorzichtig doen aan het ras zelf of aan het karakter ... ben best een beetje bezorgd ... en hoe handel je hiermee ?

dit paard is niet echt van mij en ik stop er ook binnenkort mee , maar ik moet mijn opvolger(ster) wel hierover inlichten en dat hij ook wel gevaarlijk kan zijn

veel reacties PLEASE :P

Groetjes ,

Valéry

p.s. het is het leuke sperzieboontje op mijn profiel !

Caira

Re: Paard met Gras verslaving !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:23

dat is geen grasverslaving dat is een gigantisch dominatieprobleem! Ga alsjeblieft hulp zoeken.

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 20:27

ja , dat heb ik ook al gedacht , maar ik weet niet of het zin heeft ?
het is gewoon een klier , en weet niet of ik zit kan veranderen ...

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:28

TS stopt ermee hè, dus hoeft geen hulp te zoeken. Het is een probleem voor de eigenaar. Die zou ook haar opvolgster moeten inlichten over het probleem.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:30

Ik denk dat je hier hulp bij nodig heeft. Hij is inderdaad dominant over jou. Voorlopic maar even niet alleen gaan wandelen, alleen met iemand anders erbij, hoofdstel met bitje in, zweepje mee. Vooral niet laten grazen.

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 20:32

ja , de eigenaar is te oud om ze te verzorgen , en heeft ons er zegmaar mee '' los gelaten '' en ik wil binnenkort een eigen paard gaan kopen , maar heb geen zin om een kind van 12 met zo'n klier los te laten , dus ik dacht misschien ( klinkt triest maar ) af laten maken ? hij heeft denk ik wel veel pijn ?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:33

Klinkt imo niet als gewoon een klier als hij gericht naar je uithaalt?
Hoe is de situatie verder?
Komt hij verder buiten staat hij veel op stal?
Klinkt alsof hij veel energie heeft en zijn middelvinger naar je opsteekt, erg gevaarlijke cominatie..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:33

Hangt er vanaf hoe het gaat met zn hoefkatrolontsteking. Als hij kreupel loopt en niet zonder pijnstillers kan?

Lijkt me sowieso iets om met de DA te bespreken.

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 20:37

er staan 5 paarden op stal en die hebben afwisselend de paddock en de weide , meestal staan de 2 paarden van de bovenste stal omgewisseld in de bak , maar omdat het soms zo goed gaat met hem gaat hij vaker in de weide , s'avonds staat hij op stal ... hij is niet echt mager maar ook als ik ga voeren stijgert hij zelfs in zijn stal .... ik vind het raar maarja , heb geen idee wat er met hem aan de hand is :S

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 20:39

nee hij loopt niet altijd kreupel en gaat als hij schrikt ook gewoon geregeld in geweldige galop vandoor , stelt hij zich aan ? hij heeft ook een pijnstillende zalf die de eignaar zelf maakt ( is medicijnman geweest voor dieren ofzo )

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:41

Steigeren in zn stal klinkt als voernijd.

Ik vrees dat dit paard aan alle kanten echt een ongelooflijk loopje met je neemt en gewoon maling aan je heeft. Ik denk dat je hier echt iemand anders bij moet halen.

Dit paard heeft geen probleem, jij hebt een probleem met dit paard. Hij is jou namelijk de baas, hij heeft geen respect voor je en als je niet oplet dan verongeluk je met dat dier.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:41

Volgens mij kun je het beste de eigenaar een goed gesprek laten houden met de DA. Dit gedrag is voor verzorgstertjes niet te hanteren en de kans is groot dat een deel van zijn "lompheid" voorkomt uit pijn. De foto in het profiel van TS niet van een blij paard, hij is mager en kijkt bepaald niet vrolijk uit zijn ogen. Hoe lang moet hij nog met pijn rondlopen? Hij is nu pas 8 en heeft een hoofd alsof hij 28 is......

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:44

Dus overdag komt hij altijd zijn stal uit en 's nachts op stal?
Hij zal best pijn kunnen hebben van zijn hoefkatrol ontsteking maat steigeren en bokken vind ik geen gedrag wat daarbij past.. Als ik jou was zou ik een brief maken en die achterlaten voor de volgende verzorgster. Ik denk niet dat je dit heel snel kunt oplossen.. Eerst zou je moeten weten waar dit gedrag precies vandaan komt en daarna daar aan werken. Als jij zegt dat je hem even laat grazen ( zijn zin geeft dus..) en daarna hem mee wilt nemen en hij wordt dan baldadig dan lijkt mij dat grondwerk een goede oplossing kan zijn. Let wel.. onder begeleiding!! Niet zelf aanklooien met zo'n dier.
Foto's in je profiel zie ik helaas niet..

Edit nu doen ze het wel?
Schrikt ze ook snel?
Vind het een dier lijken die niet erg zelfverzekerd is.
Steigeren in de stal zou dan ook heel goed angst kunnen zijn.
Ze lijkt iig niet een gezond paardje die gelukkig is.
Laatst bijgewerkt door Hanneke84 op 16-10-09 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 20:44

nee hij is absoluut niet mager , dat is niet het probleem want hij krijgt 2 keer per dag genoeg eten , zal nog een foto hier in het topic plaatsen ..

op antwoord van apple :

dit paard neemt een loopje met iedereen , mijn vriendin is ermee gestopt om precies dezelfde reden , en ik denk dat ik een speciale band heb met paarden , is misschien ook wel zo , maar begin een beetje een hekel te krijgen aan Ouragan wat ik eigenlijk niet wil ...

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:44

een dier kan zich niet aanstellen het voelt wat het voelt en dat is het. Wel heeft dit paard totaal geen respect voor jou. Ik laat mijn merrie ook wel eens aan de hand grazen maar als ik verder wil gaan we ook verder. Lastige is alleen dat het behoorlijk wat tijd, werk, en conceqent aanpakken vereist om zoiets aan te pakken. En een fikse dosis lef om door te pakken indien nodig. En dan bedoel ik niet dat je het beest gelijk verrot moet slaan maar ik vrees dat er een flinke machtstrijd zal ontstaan op moment dat jij de hogere rang in wilt nemen.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:52

Paard ziet er daarom toch wel iel uit en 2x per dag te eten?
Eten ze in de bak of op de wei dan niks?
Had mijn vorige berichtje net aangepast maar ik zag dat er alweer nieuwe berichtjes waren dus hier nog eens.
Schrikt ze ook snel?
Vind het een dier lijken die niet erg zelfverzekerd is.
Steigeren in de stal en het hele harde wegrennen zou dan ook heel goed onzekerheid kunnen zijn.
Ik denk dat hij van zichzelf geen dominant dier is maar dat jullie niet consequent naar hem toe zijn en hij daarom de touwtjes overneemt. Wat je al hebt ervaren erg gevaarlijk kan zijn.
Laatst bijgewerkt door Hanneke84 op 16-10-09 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 20:53

eten in zijn bak en in de wei
schrikt idd heel snel

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 20:54

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 20:57

kan dat ik niet consuquent met hem bezig ben , maar heb dan ook geen tijd en zin om dat wel te doen als ik straks weg ben en mijn eigen paard heb , dit is niet mijn eigen paard , maar ben er wel erg bezorgd om , en vind het een beetje eng om er een ander meisje mee achter te laten

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:59

Fijn dat hij nu wat dikker is :)
Hij gaat aan zijn voeten te zien ook niet zo vaak naar de bekapper of wel? Ik vind zijn tenen erg lang en zijn hielen hoog of misschien zelfs ondergeschoven? voor een paard met hko. Als ik het zo lees maakt hij gruwelijk misbruik van zijn verzorgsters. Hij zou wel wat dankbaarder mogen zijn, want zonder jullie had hij niet veel denk ik he? Kun je de volgende niet met hem laten kennismaken als jij er bij bent? Dan zou je iig alles kunnen vertellen en anders een brief schrijven en genieten van je eigen paardje :)

sparkle83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:00

zal wel een mengeling van alles zijn...

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 21:01

ze hoefsmid is de man van 83 zelf ( verder kun je het zelf wel invullen denk ik :p ) heb met deze stal persoonlijk ook onwijze moeite en zal idd de volgende inlichten

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:05

Hopelijk is zijn eigengemaakte pijnstillende zalf dan wat beter :o
Zo te lezen zul je je eigen paardje er straks niet stallen ;)

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 21:09

ja hoop het ook hahah en stallen zeker niet :P maar als ik nog autobanden nodig heb kan ik ze er zo vandaan plukken haha het is een garage kun je vergelijken met het uiterlijk van dit paard ... waardeloos dus :P xD

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:13

Consequent zijn naar het paard daar kun je nu al mee beginnen en dat hoeft je geen extra tijd te kosten. Gewoon simpel, nee is nee, ho is ho, wachten is wachten, voet is voet.

Daar doe je jezelf ook alleen maar profijt mee als je zelf een eigen paard hebt.