Loopt niet netjes mee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

myriammz

Loopt niet netjes mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 10:53

Mijn fjordje heb ik nu al vanaf 6 maand oud..

Hij is nu 2 jaar en heeft afgelopen jaar in de opfok gestaan. Daarvoor stond hij mij thuis en heb ik hem veel basis dingen geleerd (alles NH) Nu staat hij dus weer op een nieuwe stal en ben ik weer helemaal met hem bezig.. Kleine dingetjes en alles op nh manier.

Nu vind meneer het mee lopen aan een touwtje enorm spannend en kijkt naar werkelijk alles om hem heen waardoor hij mij compleet vergeet.

Hij weet heel goed dat hij niet dwars door me heen kan lopen maar toch is het heel spannend als 400 kilo paard ineens tegen je aan loopt te dringen omdat ie alles zo eng en spannend vind.
Het is gewoon een huppelpaardje aan t touw.

Iemand tips voor mij hoe ik dit het beste kan oplossen?

Sassol

Re: Loopt niet netjes mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:05

Het principe blijft hetzelfde, hij mag dan wel een huppeltje zijn, maar een volwassen paard pikt het dan ook niet als ie tegen de kont aan loopt te dauwen hoor!
Gun hem wel de kans om naar voren te gaan, in het wild geeft het achterste paard ook het tempo aan, dus als hij naar voren springt laten gaan, evt. meespringen en weer rustig.

Ook bij enge situaties gewoon je ruimte aan blijven geven.
Het hangt een beetje van het karakter van het paard af, maar mijn paard staat graag stil om te kijken bij dit soort situaties. Dus als dat bij de jouwe ook zo is, ga dan lekker een half uurtje stilstaan en kijken wat er nou allemaal gebeurd voordat je verder gaat met je dingen.

Ik weet niet hoelang geleden het is dat je paardje verhuist is, maar gun hem eerst de tijd om te wennen alle nieuwe geluidjes te leren kennen voordat je gaat grondwerken oid.

Paardje moet eerst lekker in zijn vel zitten voordat ie kan leren.

myriammz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 11:08

Hij staat er nu twee maanden...

Al enkele keren mee geweest de weide uit.
Heb hem eerst twee weken lang op de wei laten staan, bij laten komen, wennen aan zijn nieuwe kudde.

Misschien is dat het 'm gewoon, dat het allemaal nog te nieuw is.
Maar het is niet even een huppeltje wat hij geeft hij blijft gewoon klieren aan het touw.
Pakt touw vast (doet hij als hij zenuwachtig is)
Voor de rest een heel braaf dier hoor, in de wei ook loopt zo met je mee houd mijn ruimte in de gaten maar ja buiten de wei lopen natuurlijk beren en tijgers die hem willen op eten ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:04

Het verschilt een beetje per paard, maar zeker bij zo'n jong beest duurt het wat langer voor ze helemaal op hun gemak zijn in hun nieuwe omgeving. Dit kan zeker een half jaar duren, 2 maandjes is voor jou heel lang, maar voor zo'n beestje nog heel kort.

Ik zou zeggen, doe lekker rustig aan, knuffel een beetje, geef hem de tijd om het te verwerken en als ie wat meer gesetteld is kun je lekker grondwerken en oefenen met spannende situaties.

Veel plezier met het jonge beestje^^

myriammz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 18:12

Dankjewel :)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:00

Hoi, ik heb een jonge kwpn-er gehad.
Op vorige stal waar ik bijna niets met haar kon doen (had ik nooit goed moeten vinden, maar goed dat is achteraf), was ze ook veel rustiger.
Toen ze bij mij kwam was het een totaal ander paard.
Snuiven, hoofd omhoog en maar om zich heen kijken.
Je kon haar niet normaal de weide in doen.
Los willen rukken en als dat niet mocht steigeren, leiden op terein was een ramp, ze was alleen met de omgeving bezig.
Heb haar een poos in de weide laten bijkomen echt een lange tijd en ben heel langzaam, ze bleek niet veel vertouwen in mensen te hebben zonder dwang met haar te gaan werken.
Aan het eind kon ik haar supere leiden en lette ze mooi op.

Horseharvey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:25

Een Fjord kan ook dominant zijn. Ik zou wel opletten dat het geen spelletje is. Mijn Fell Pony liep ook redelijk bazig en lette totaal niet op mij, ze moeten wel duidelijk weten wie de leider is. Begeleid je paard ontspannen naar de plaats van bestemming. Het paard moet tijdens het lopen op jouw lichaamstaal reageren. Wanneer jij gaat lopen gaat het paard ook lopen, wanneer jij stopt moet het paard ook stoppen. Als je voor je paard gaat staan en je doet een stap naar voren moet het paard een stap naar achteren doen. Doe je vervolgens een stap naar achteren, dan moet je paard een stap naar voren doen. Oefen dit goed met je paard en beloon hem wanneer hij goed luistert. Wees hier heel consequent in, succes! Je zal zien dat hij de leider, jou dus, trouw en ontspannen gaat volgen!

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 00:40

Hoi,

Laat goed merken dat jij zijn leider bent, mij merrie 2,5 heb ik voor de opfok ook een lichte basis gegeven na een jaar opfok was het de eeste 3 dagen ook even wennen voor haar om netjes mee te lopen. Na een week liep ze heel braaf mee aan het halster en ken nu de commando's stap, draf, halt en terug. Het is een kwestie van blijven oefenen en de moed niet opgeven, ik heb heel veel op het erf geoefend bij ons is veel ruimte aanwezig waardoor ik heerlijk kan wandelen over het verharde erf. Zodra die basis er weer in zit veel blijven wandelen. Jonge paarden moeten consequent behandelt worden!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:22

Hoi,
Als je m aan het halstertouw hebt zorg dan dat het een langer touw is (of leadrope). Loop schuin voor paard (afwisselend links en rechts) en hou goed in de gaten hoe dicht hij bij je komt. Neus iets achter je schouder is ok. Elke keer dat ie dreigt te dringen met het einde van het touw achter je rug zwaaien (dus aan de andere hand/kant van je leidhand dus: je leidt m rechts, dan links achter je rug zwiepen met je touw). Je simuleert de staart van het paard dat voor m loopt (jouw staart dus) paarden zwaaien ook met hun staart als paard achter hun te dicht op hun kont loopt. Daarnaast zou ik hem, elke keer als hij toch te dicht op je is geklommen m stil zetten, je naar m toe keren en hem paar stapjes terug drijven met je onderlichaam. Niet te woest, gewoon rustig maar dwingend. Dan stil laten staan. Elke keer als hij dreigt te gaan bewegen zonder dat jij het aangeeft in je handen klappen zodat hij weer stil staat (of een andere beweging als ie teveel schrikt van klappen). Komt hij echt een pas naar voren, weer terug zetten. Hij moet de focus op jou hebben, jij bent de leider en het is voor je eigen veiligheid. Daarnaast moet hij leren dat hij JUIST veilig is als hij jou volgt en dat hij niet zijn eigen plan moet trekken.
Is dit allemaal nog te moeilijk voor m, dan eerst m leiden met je gezicht naar m toe gekeerd. Dan ook stil laten staan totdat jij duidelijk met je benen aangeeft dat je wegstapt, dan mag hij volgen. Dan weer stil staan. Oefenen met de focus op jou Etc etc.
Natuurlijk moet ie weer even wennen, maar wat mij betreft kan je niet snel genoeg beginnen met je paard te leren dat JIJ de leider bent en dat hij de focus op jou moet hebben.

MarloesKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:37

klinkt goed...
ik ga 't met m'n veulen proberen. tnx

Nensert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:18

Ik vind dat je consequent moet zijn op de manier jij wilt, maar niet te streng. Het blijft tenslotte een dier, en anders kun je beter een houten hobbelpaard kopen of een robot oid.. Ik heb nu ook weer een 3-jarige en ik ben gewoon consequent, hij mag van alles en dribbelen aan het touw vind ik niet erg, als hij me maar niet mee sleurt en respectloos door me heen loopt.
Als hij niet luistert gebruik ik eerst mijn stem, pas als hij door blijft gaan krijgt hij een tikje. Hij is heel gevoelig dus meestal is dit niet nodig.