Wat voor een paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NijntjeOwnt

Wat voor een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 17:13

Hallo!

Ik zit eraan te denken om een eigen paard te kopen of te leasen. Soms weet ik niet of ik er klaar voor ben maar dat even terzijde xD

Ik zou graag een lief paard willen waar je lekker op kunt buitenrijden, ook moet hij/zij rustig karakter hebben en het liefst kunnen springen en dresuur kunnen rijden.
Het is niet zo dat ik echt hoog wil springen maar hij/zij moet toch wel een metertje de lucht in gaan. Dresuur rijden moet wel iets hoger kunnen. Ook moet er een beginneling op kunnen rijden ik zat zelf te denken aan een
:
*Tinker
*Fries
*Fjord of een andere koudbloed, kruisingen zijn niet erg en hoeft niet persé stamboekparpieren te hebben.

Het liefst zou ik voor de fries gaan maarjah, het springen hé. Een tinker lijkt met ook wel heel leuk en volgens mij zijn deze ook iets veelzijdiger (cross/springen)
Een fjord niet zo, is meer een alternative optie En welk van deze 3 zou het meest geschikt zijn voor western rijden ?

Ik hoor het graag van jullie :D

hintaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:48

[quote="NijntjeOwnt"]Hallo!

I
Het is niet zo dat ik echt hoog wil springen maar hij/zij moet toch wel een metertje de lucht in gaan. Dresuur rijden moet wel iets hoger kunnen. En welk van deze 3 zou het meest geschikt zijn voor western rijden ?

geen idee wat je nu eigenlijk wilt. ik denk dat je er zelf ook nog niet aan uit bent, en dat lijkt me toch wel belangrijk.
voor western moet je geen fries nemen, die kan vanwege zijn lichaamsbouw zijn hoofd moeilijk laag dragen.

NijntjeOwnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 22:27

Waarom denk je niet dat ik er klaar voor ben dan ? Kun je dat zien aan hoe ik typ ?

Nouwjah, wat betreft mijn stukje heb je wel gelijk is niet echt duidelijk, ik wil gewoon een lekker veelzijdig paardje waar ik niet hoog op hoef te kunnen springen maar wel graag wat hoger mee wil dresuren, Ik hoef er geen western mee te kunnen rijden, ben gewoon benieuwd of dat nou te doen is met een tinker of een fries xD Ik dacht nl van niet maar je weet maar nooit....

Bedankt voor je reactie btw xD

leeneliefje

Re: Wat voor een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:34

nou. ik snap niet dat je fjord als alternatieve optie hebt gedaan.
Omdat als je op wedstrijden gaat kijken je toch veeeeel fjorden ziet springen en sws op wedstrijden ziet lopen. In verhouding met tinkers dan. Wél zijn er veel friezen in de dressuur ook hoog in de dressuur dat klopt.
De eisen voor je nieuwe pony die jij zo voorlegd had ik ook toen ik een pony ging uitzoeken. PRECIES die!
en nu heb ik al 2 jaar een heeeeeele lieve fjord :+:
zijn écht leuke paardjes!
als je meer wilt weten mag je altijd pben ;)

hintaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:36

je kunt met ieder paard western rijden, alleen niet ieder paard is gebouwd voor de speciale oefeningen en zal er dus meer moeite mee hebben. vergelijk het maar als een z-dressuurproef met een zeeuwse knol (sorry voor de uitdrukking)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:55

misschien kun je toch beter naar een goede en braaf gereden kwpn of nrps kijken. De paarden die jij noemt zijn over het algemeen wel "koel" in het hooft. Maar nadeel is dat ze ook mega sterk zijn. Maar denk dat je gewoon een paard moet zoeken wat goed is opgevoed, en dan maakt het ras neit zo veel uit.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:44

Welk paard is niet sterk???

Hmm jammer inderdaad dat je een fjord als alternatieve optie neerzet kijk eens goed op bokt naar de ervaringen van mensen met hun pony :) denk trouwens dat het heel erg per pony verschilt van wat ze wel of niet kunnen ;)

NijntjeOwnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 18:55

Ik denk idd dat jullie gelijk hebben, maar ik vind sterke paarden juist zo leuk :o
En daarnaast heb ik besloten me toch meer op de fjord te gaan richten :D
xD

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:59

En een haflinger of een merens, heb je daar wel eens aan gedacht?

Jagman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:26

Ik zou voor de fjord gaan. Ze kunnen hoog in de sport lopen, springen, western buiten rijden.

Wij hebben zelf 2 fjordjes en het zijn super paardjes