Opeens van alles schrik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GenteDiMare

Opeens van alles schrik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 13:13

Ik heb de laatste week wat problemen gehad mijn mijn paardje Pita.
Hier komt het verhaal...

Pita is een merrie van nu 5 jaar een half. Ze is sinds 4 maanden onder het zadel. Ik heb ze nu 5 maand.
Vorige week had ik les en toen is ze in de binnenbak opeens in galop gegaan, maar dan een echte rengalop.
Ze stond stil om even haar behoefte te doen en toen rende ze er ineens vandoor.
Ik zat nogal goed vast in mijn zadel, waardoor ik ze redelijk snel kon kalmeren en terug in stap kreeg.
Volgens de lesgever was ze misschien geschrokken van een 'drolletje' die tegen haar been viel ofzo.
Twee dagen erna reed ik opnieuw op haar. Het was aan het waaien en en was een vrachtwagen achteruit aan het rijden, dus er was wel veel lawaai.
We waren alleen in de piste, ze begon haar eindelijk een beetje te ontspannen en dan opeens zonder boe of ba schiet ze weer in zo een rengalop, maar nu bokte ze ook, ze nam een bocht, bokte nog eens en ik ben eraf gevallen.
Toen ik eraf lag bleef ze staan. Na een tijdje kwam ze terug naar mij toegestapt, ik wou weer op haar kruipen, maar ze draaide haar constant.
Dus heb ik balkjes gelegd en hebben we daarover aan de hand gelopen, ertussen, erover tot wanneer ze kalm was en toen volgde ze me opnieuw overal.
Eergisteren ging ik ze buiten zetten en toen was ze ontzettend bang van een paardencamion.
Ze liep me bijna omver en brieste erg.
Vandaag zette ik ze opnieuw in de weide en schrok ze opnieuw ik weet helemaal niet van wat.

Zoals je merkt uit mijn verhaal loopt men paard de laatste tijd nogal gespannen.
Ik vraag me nu af of ze mij geen 100% vertrouwd, ziet al leider?
Of wat de oorzaak zou kunnen zijn van haar verandering in haar gedrag?
En wat ik hieraan zou kunnen doen?

Ik heb het gevoel dat ik opnieuw vanaf de grond zou moeten beginnen zodat ze terug wat meer vertrouwen krijgt in mij.
Maar ik heb de nodige ervaring en kennis niet van grondwerk om dit te doen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:15

Ik had ook geen grondwerk kennis maar ik heb een boek gekocht en daar heb ik erg veel van geleerd,en ik krijg nu ook les van iemand die aan NH doet dus dat scheelt een hoop.Ik denk dat je beste iemand kan zoeken die je kan helpen.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 13:27

marleen_usar schreef:
Ik had ook geen grondwerk kennis maar ik heb een boek gekocht en daar heb ik erg veel van geleerd,en ik krijg nu ook les van iemand die aan NH doet dus dat scheelt een hoop.Ik denk dat je beste iemand kan zoeken die je kan helpen.

Ik heb onlangs ook een boek gekocht, maar heb moeite om alles om te zetten in de praktijk.
Waar woon je ergens? En mag ik vragen wie je les geeft?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:03

Ik krijg les van iemand die bij Voest in de leer is geweest en ik woon bij Rotterdam.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:08

Grondwerken is sowieso een goed plan, daarmee kun je jullie band versterken en vertrouwen kweken. Je kunt ook veel info vinden op internet en filmpjes op Youtube (kijk bijv eens onder Parelli of op paardnatuurlijk.nl).

En weet je zeker dat ze lichamelijk in orde is? Mijn merrie was een tijdje ook veel schrikachtiger, terwijl ze nomaal bomproof is, toen ze een blessure had en pijnlijke voeren. Omdat ze dus niet zo snel meer weg kon komen naar haar idee, was ze extra alert en wakker en schrok veel vaker dan normaal. Nu ze weer in orde is, is het schrikken ook weer voorbij.

GenteDiMare

Re: Opeens van alles schrik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 13:17

Ik heb al eens een dierenarts laten kijken naar haar en die heeft niks verkeerd gezien aan haar.
Dinsdag heb ik voor de eerste keer les van Francoise in grondwerk dus ik hoop dat dit gaat helpen