Paard plakt te erg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Finstar1991

Paard plakt te erg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 13:00

Hay,

Ik heb een probleempje met mijn verzorgpaard.
Hoe oud ze precies is weet ik niet, zo tussen de 8 en 10 jaar..
Ik verzorg haar nou al 3,5 jaar,
Ik heb altijd al geprobeerd haar te longeren, dat ging altijd wel goed.
In haar hele leven is er niks met haar gedaan, ze kende zelfs hoefjes geven niet.
Nou heb ik haar al een boel geleerd, ze is zadelmak, weet waar de rem zit, en accepteerd je op haar rug.

Maar nu kan ik er niet verder mee, omdat ze niet op been reageert, Met zweep gaat ze er vandoor, en
dat moet ook weer niet.
Nu wil ik verder met longeren.
Maar heel de tijd als ik dat wil doen, loopt ze me weer achterna.
heb geprobeerd bij haar kont te gaan staan, maar ze draait meteen weer naar me toe.
zo hebben we dus al keihard rondjes gemaakt.
Als iemand anders het probeert wil ze als nog heel de tijd naar me toe..

Ik weet dat ik dit een beetje verkeerd heb aangepakt.
Graag jullie advies wat ik hier aan moet doen..
Alvast bedankt

bobolien

Re: Paard plakt te erg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:02

een longeerzweep erbij gebruiken zodat ze niet naar je toe komt
je hoeft hem alleen vast te houden en als ze naar je toe komt beweeg je hem wat

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 13:08

Daar krijg ik de kans niet eens voor,
Ze wil niet eens een meter van me af.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 14:01

Heeft niemand de oplossing ;(

pippieenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:52

Dit is een lastig probleem maar wel op te lossen. Ten eerste is het niet zo dat ze bij je blijft omdat ze je zo respecteerd maar eerder andersom, ze heeft namelijk geen respect voor jouw ruimte. Je moet dus in het midden blijven staan en ""geen stap" naar achteren doen en haar aanmoedigen met jouw stemcomando naar buiten haar en evt wijzen in de richting waar je heen moet. Gaat ze dan niet naar buiten dan haar hardhandig met de longeerlijn naar buiten sturen, doet ze dit direkt belonen met je stem en pas naar je toe laten komen als jij dat wil. Na een aantal keer oefenen zal je zien dat ze het gaat snappen. probeer haar op het moment van naar buiten sturen niet aan te kijken en laat je ook niet verleiden om voor haar een stap naar achteren of opzij te doen. Dit dominantie probleem heeft ook te maken met het niet aan je been willen zijn dus dit moet je ook oplossen door even goed op te treden. Zo zie je maar NH is niet alleen maar soft succes.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 15:33

Dankje :)
Met niet aan het been, ik ben boos geworden, haar echt mijn hak laten voelen, maar niks werkte, ook als iemand anders met de zweep een tik geeft doet ze niks op uit.
Het is een lieve merrie die graag bij me is. maar heeft ook zo haar streken. Met de andere merrie kan ik alles doen

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:38

Kent ze het hele principe longeren wel? Zou het niet helpen om haar eens te laten zien wat nu de bedoeling is? Jij gaat in het midden staan en iemand anders begint met haar rondjes op de longeercircelhoefslag te lopen.

Misschien is dat het probleem?

En anders ga ik geheel met pippieenco mee. Laat haar jou niet bewegen, blijf staan waar je staat! En stuur haar weg.

Shiirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:41

Je kan proberen om te kijken of er iemand anders naast blijft lopen op het rondje. Als dat redelijk goed gaat probeer je het zonder die gene. Als ze dan weer elke keer naar je toe wilt komen kan je met de zweep naar der schouder wijzen en anders een beetje met de zweep bewegen. Komt ze dan alsnog naar binnen, laat je er weer iemand naast lopen. Hoe je het anders zou kunnen oplossen weet ik niet

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 15:45

Ze kent niet veel.
De dingen die ze nou kent heb ik haar geleerd.
Wat jullie zeggen hebben we geprobeerd, maar dan gaat ze alsnog naar binnen.
@Shiirr: Ik zou het eens proberen zo :)

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:50

dit wil mijn merrie nu ook.
die wil ook graag naar me toe, maar als ik ze zeg dat ze door moet gaan dan gaat madame recht voor mij steigeren .

ik loop naar haar toe en zorg er voor dat ik weer goed sta

dus longeerlijn goed, en longeerzweep achter haar dus eigenlijks een soort drie hoek , je moet allert blijven . zorgen dat ze door blijft lopen , en geen moment wachten direct zorgen dat ze blijft lopen

dat helpt ieder geval veel bij mijn merrie , ik heb haar teveel verwend,als ze naar me toe kwam , ach laat maar zitten we doen wel wat anders, maar nu gaat mijndes dus steigeren je moet allert blijven

sorry voor gebrekkig typwerk mischien ,ik probeer er op te letten :o
edit typfouten

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 18:34

Driehoek heb ik geprobeerd, ze blijft met haar voorbenen staan en haar achterbenen draaien weer om.
Als ik wil dat ze doorgaat stapt ze bang naar achter, maar gaat meteen weer naar me toe om me te gaan knuffelen

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:38

Jezelf groot maken, met lijn wapperen, met je handen wegwapperen, wegjagen dus. Zweep niet naar haar kont richten, maar richting de plek waar de singel zit. Dan daar wat kriebelen/irriteren en zo steeds verder weg van je jagen.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 09:03

Oke dankje :)
Ik zal jullie tips mee nemen :)

danielle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:15

Je zou het boek van Lammert Haanstra eens kunnen lezen. Daar zit ook een dvd bij en dat is samen heel duidelijk. Misschien dat dit wat helpt.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:21

Willy_UrsB schreef:
Dankje :)
Met niet aan het been, ik ben boos geworden, haar echt mijn hak laten voelen, maar niks werkte, ook als iemand anders met de zweep een tik geeft doet ze niks op uit.
Het is een lieve merrie die graag bij me is. maar heeft ook zo haar streken. Met de andere merrie kan ik alles doen

Snapt het paard je beenhulpen wel? Als ze hier niet bekend mee is, dan denk ik namelijk van niet!
Als het goed is luistert ze wel naar je stem, in het begin moet je dit dus combineren.
Laat iemand haar longeren terwijl jij erop zit, zodra ze het longeren onder de knie heeft.
Ik denk dat je dan een stuk verder komt, dan een tik met de zweep geven terwijl het paard niet weet wat er verkeerd is.