Verloop eerste keer op groen paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Undefined

Verloop eerste keer op groen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 14:38

Hallo!
Ik ga binnenkort weer voor het eerst op een paard zitten die nog nooit iemand op zijn rug heeft gehad, en nu ben ik
wel benieuwt naar verschillende ervaringen en hoe jullie vinden dat je dit moet aanpakken. (Niet de maanden die vooraf gaan, waarin je bijv. longeert, aan het zadel laat wennen etc. Ik bedoel echt het moment zelf.)

Ik doe dit niet om advies te vragen omdat ik zelf niet weet wat ik moet doen; heb het al vaker gedaan. Ik ben alleen benieuwt hoe dit bij andere mensen gegaan is.
Er zijn nu 4 paarden waar ik zelf als eerste in hun leven op heb gezeten, en ik moet zeggen dat ik nog nooit een bok o.i.d. meegemaakt heb. (Bij de eerste keer dan hè.)

Ik weet trouwens niet of het hier goed staat. :o

edit: zin duidelijker geformuleerd.
Laatst bijgewerkt door Undefined op 05-10-09 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:53

Ik zou dat zo niet goed kunnen zeggen... Het hangt heel erg af van het paard.

Ik zat voor het eerst op mijn merrie toen we haar midden in het weiland aan het poetsen waren. Zonder zadel, hoofdstel, halster of wat dan ook.
Maar mijn merrie kwam dan ook met een rotsvast vertrouwen in de mens weg bij de fokker. De voorbereidingen voor het zadelmakmaken hadden we uitgesmeerd over een aantal maanden en dat heeft ze nooit vreemd gevonden. Daarnaast is het gewoon een erg nuchter paard.

Ik had mijn rijkleding nog aan en daardoor was het mogelijk om op dat ontspannen moment voor het eerst te gaan zitten. Ze keek alleen heel verbaasd om, maar verder deed ze alsof ze al jaren zadelmak was.
Ze heeft overigens pas na een jaar voor het eerst een bokje van 20 cm gegeven. Nauwelijks een bok te noemen.

Bij een sensibel paard ga ik er niet zomaar midden in een weiland zonder harnachement opzitten. Dan vind ik een zadel wel zo veilig. Verder plan ik nooit wanneer ik er voor het eerst op wil gaan zitten. Dat kan ik op het moment zelf pas zeggen.
Ik stel het uit als ze niet helder en rustig zijn tussen de oren.

Ik longeer groene paarden nooit voor ik erop ga zitten. Ik wil ze juist met al hun energie en hun volle verstand bijhebben. Niet dat ze al helemaal moe of overdonderd zijn. Dat is vragen om moeilijkheden.

Als ze helemaal vertrouwd zijn met harnachement en omgeving, dan wacht ik een goed moment af om er op te klimmen. Mijn moeder helpt me daarbij. Wij werken heel goed samen.
De paarden zijn erg op haar gericht en dan ben ik als ruiter alleen maar bijzaak. Met hangen en zitten stelt mijn moeder de paarden gerust en dan krijgen ze een belonging. Daarna ga ik er meteen weer af. Het hoeft maar een heel klein moment te zijn dat ik zit. Dat bouwen we heel langzaam op.

De paarden krijgen tussendoor ook minimaal 3 dagen de tijd om alles te verwerken. Ik werk nooit meerdere dagen achter elkaar met groene paarden.

*edit: allemaal typfoutjes :+ En er zullen er nog wel meer instaan.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 05-10-09 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sentido

Re: Verloop eerste keer op groen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:59

Zoals Lorette al zegt hangt het van het paard af. Ik zelf probeer het altijd wel leuk en speels te houden, elk klein goed stapje uitgebreid belonen en direct ophouden zodra het ook maar een heel klein beetje goed gaat. Dan duurt het maar wat langer. :)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 02:21

De dochter van een vriendin is voor de eerste keer op mijn jongste merrie gegaan.
(Zonder cap, bodyprotector, zadel, trens e.d. We hadden d´r alleen aan een halster vast. Ging gewoon nogal spontaan, was niet gepland zo van "vanavond gaan we voor het eerst op Jaike" :+ )
Haar reactie: "Ehhh ... wat doen die voeten aan de zijkant :? :? !"
:D
Heeft geen stap verkeerd gedaan.
Wel hadden we van te voren al een paar keer op d´r rug gehangen. Vond ze ook geen probleem.

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 06:10

Zelf heb ik 2 paarden zadelmak gemaakt en heb er totaal 4 doorgereden waarvan 1 pony.. ik moet zeggen dat ik tot nu toe betere ervaringen heb met het inrijden van paarden dan van ponys.. maar dat kan natuurlijk ook net aan die pony liggen;) ik ga binnenkort beginnen met het zadelmak maken van een 4jarige C-pony.. ik vind persoonlijk paarden wat gemoedelijker, ze vertrouwen je eerder heb ik het idee.. de paarden zijn opzich nooit gemeen geweest.. ze bokten wel enzo, maar na een paar rondjes was dat over en kon je er zo mee wegrijden.. maar na een paar weken kunnen ze wel flink gaan etteren is mijn ervaring.. willen ze even kijken hoe ver ze kunnen gaan, even uittesten.. dus bij het doorrijden heb ik er nog wel eens naast gelegen;) maar vind het altijd super om te doen, vooral ook als je elke keer vooruitgang ziet:)