Ik zou dat zo niet goed kunnen zeggen... Het hangt heel erg af van het paard.
Ik zat voor het eerst op mijn merrie toen we haar midden in het weiland aan het poetsen waren. Zonder zadel, hoofdstel, halster of wat dan ook.
Maar mijn merrie kwam dan ook met een rotsvast vertrouwen in de mens weg bij de fokker. De voorbereidingen voor het zadelmakmaken hadden we uitgesmeerd over een aantal maanden en dat heeft ze nooit vreemd gevonden. Daarnaast is het gewoon een erg nuchter paard.
Ik had mijn rijkleding nog aan en daardoor was het mogelijk om op dat ontspannen moment voor het eerst te gaan zitten. Ze keek alleen heel verbaasd om, maar verder deed ze alsof ze al jaren zadelmak was.
Ze heeft overigens pas na een jaar voor het eerst een bokje van 20 cm gegeven. Nauwelijks een bok te noemen.
Bij een sensibel paard ga ik er niet zomaar midden in een weiland zonder harnachement opzitten. Dan vind ik een zadel wel zo veilig. Verder plan ik nooit wanneer ik er voor het eerst op wil gaan zitten. Dat kan ik op het moment zelf pas zeggen.
Ik stel het uit als ze niet helder en rustig zijn tussen de oren.
Ik longeer groene paarden nooit voor ik erop ga zitten. Ik wil ze juist met al hun energie en hun volle verstand bijhebben. Niet dat ze al helemaal moe of overdonderd zijn. Dat is vragen om moeilijkheden.
Als ze helemaal vertrouwd zijn met harnachement en omgeving, dan wacht ik een goed moment af om er op te klimmen. Mijn moeder helpt me daarbij. Wij werken heel goed samen.
De paarden zijn erg op haar gericht en dan ben ik als ruiter alleen maar bijzaak. Met hangen en zitten stelt mijn moeder de paarden gerust en dan krijgen ze een belonging. Daarna ga ik er meteen weer af. Het hoeft maar een heel klein moment te zijn dat ik zit. Dat bouwen we heel langzaam op.
De paarden krijgen tussendoor ook minimaal 3 dagen de tijd om alles te verwerken. Ik werk nooit meerdere dagen achter elkaar met groene paarden.
*edit: allemaal typfoutjes
En er zullen er nog wel meer instaan.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 05-10-09 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt