Welk geslacht bij een shetlander hengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

silhouet_09

Welk geslacht bij een shetlander hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 19:59

Hallo,

sinds vrijdag is mijn paard silhouet er niet meer, we hebben haar in moeten laten slapen want ze had overal onstekingen zitten die aan het uitzaaien waren.

nu heb ik alleen nog een shetlander hengst.
ik vraag me af of ik daar nu een hengst veulen bij kan zetten?

kan iemand deze vraag beantwoorden, en anders wat ik er het beste bj kan zetten.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:04

Ik weet niet of dit zo goed zal verlopen. Hengsten zijn over het algemeen vrij terretoriaal tegenover anderen,
geen idee of dit ook zo bij veulens is, maar heb wel eens dingen gehoord.. :+ Je hengst heeft zowiezo gezelschap nodig.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:04

Volgens mij kan je er dan beter een ruin bijzetten, die zijn minder dominant. Een andere hengst zou altijd nog gaan vechten om te zien wie de baas is geloof ik... Veulen zal ik er al helemaal niet bijzetten, heb filmpjes gezien waarbij de hengst zo'n veulen doodbijt omdat hij de merrie wil dekken. Nu is er natuurlijk geen merrie bij maar het lijkt mij erg link..

eppie38

Re: Welk geslacht bij een shetlander hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:06

Bekijk het gewoon even rustig, ieder paard reageert anders dus niemand kan je echt advies geven.
Laat ze eerst kennismaken met een hek ertussen bv, gewoon rustig aan, zie je gauw genoeg of het klikt of niet.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:09

Sisco4life schreef:
Volgens mij kan je er dan beter een ruin bijzetten, die zijn minder dominant. Een andere hengst zou altijd nog gaan vechten om te zien wie de baas is geloof ik... Veulen zal ik er al helemaal niet bijzetten, heb filmpjes gezien waarbij de hengst zo'n veulen doodbijt omdat hij de merrie wil dekken. Nu is er natuurlijk geen merrie bij maar het lijkt mij erg link..

Kan zijn dat ik deze 'film' ook heb gezien.. een docu volgens mij.. iig kun je zeker gelijk hebben, een volwassen paard (ruin dus, merrie
word uiteraard gedekt) is veel verstandiger. Waarom eigenlijk een veulen? Wil je een veulen omdat je het schattig vind of...?

silhouet_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 07:45

Kan zijn dat ik deze 'film' ook heb gezien.. een docu volgens mij.. iig kun je zeker gelijk hebben, een volwassen paard (ruin dus, merrie
word uiteraard gedekt) is veel verstandiger. Waarom eigenlijk een veulen? Wil je een veulen omdat je het schattig vind of...?[/quote]

Wil graag een veulen omdat ik die van begin af aan zelf op kan voeden. maar heb al een hengst veulen op het oog denk dat ik het dan maar even aan kijk wat de shetlander hengst doet. En anders 1 van de 2 laten castreren.

Bedankt iig!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:16

PP > OPG

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:36

Aangezien ik ook een shetlander hengstveulen bij ons 10jarige shethengstje wilde zetten, heb ik een tijd geleden hier ook een vraag over gesteld. Kwam er op neer dat als er geen merries in het geding zijn, het meestal goed gaat. Ik heb dus de gok genomen en inmiddels staan beide mannen al bijna een maand bij elkaar. Ze zijn zelfs zo gek met elkaar dat ze 's nachts ook samen in 1 stal staan. Wat er gebeurt als het veulen straks ouder is (lees minimaal 1 a 2 jaar), weet ik niet, maar vooralsnog is het dikke mik ;)

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:50

Leuk om te horen! Hier leer ik weer wat van :D

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 14:26

Ik zag dat iemand op t idee kwam om er een ruin bij te zetten maar dat kan je volgens mij beter niet doen, want een hengst is van hogere 'rang' dan een ruin dus die hengst wil dan de baas zijn over de ruin en dat kan al helemaal verkeerd aflopen. 2 hengsten samen is best mogelijk hoor, ze hebben dezelfde 'rang' dus de een zal minder snel over de ander de baas willen zijn. ik heb laatst ook een mini hengstje bij een jaarling hengst gezet echt een leuk gezicht! die jaarling maar rennen en die kleine met zijn kleine beentjes er achteraan! echt spelen was het! ik zou het gewoon eerst voorzichtig uitproberen en er bij blijven om te kijken of het klikt! succes

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:04

loveRoes schreef:
Ik zag dat iemand op t idee kwam om er een ruin bij te zetten maar dat kan je volgens mij beter niet doen, want een hengst is van hogere 'rang' dan een ruin dus die hengst wil dan de baas zijn over de ruin en dat kan al helemaal verkeerd aflopen. 2 hengsten samen is best mogelijk hoor, ze hebben dezelfde 'rang' dus de een zal minder snel over de ander de baas willen zijn. ik heb laatst ook een mini hengstje bij een jaarling hengst gezet echt een leuk gezicht! die jaarling maar rennen en die kleine met zijn kleine beentjes er achteraan! echt spelen was het! ik zou het gewoon eerst voorzichtig uitproberen en er bij blijven om te kijken of het klikt! succes

ik zou hier heel erg mee uit kijken
jou idee heeft wel een logica ware het niet dat die 2 hengsten dan concurentie voor elkaar zullen zijn op het moment dat daar vrouwelijke geurtjes oid bij komen
hengsten kunnen elkaar vlink verwonden en of doden
het kan jaren goed gaan maar de zwakkere heeft in een klein weilandje niet de mogelijkheid te vluchten zoals in het wild
een ruin daar in tegen is minder concurentie voor de hengst, die heeft 9 van de 10 keer weinig tot geen intresse voor de merrie's en zal dus ook niet de hengst uit dagen om te vechten voor de merrie of dominandschap

hengsten samen kan maar is erg riskant en ze moetten elkaar ook al redelijk kennen
het voorbeeld dat jij geeft van een jaarling is logich omdat die nog geen concurentie voor de hengst is