Paard bijt zichzelf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Paard bijt zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 20:27

Wie heeft er ervaring met paarden die zichzelf bijten?
De reden van mijn vraag is als volgt:
Bij ons op het land staat een 19-jarige merrie. Ze is een Gelder-kruising, die van tijd tot tijd redelijk temperamentvol uit de hoek komt. Ze heeft wat licht neurotische tikjes en voernijd. Ze loopt op het land met 3 volwassen IJslanders (2 merries, 1 ruin) en 2 veulens (5 en 2,5 maand oud).
Om kort te gaan: soms zie je dat dit paard haar plek in de kudde duidelijk wil maken. Dit kan zijn omdat de ruin met haar wil kroelen en zij niet, omdat een veulen bij d'r hooi komt staan, en zo nog meer redenen. Merrie in kwestie doet haar oren plat naar achteren om duidelijk te maken dat het niet gewenst is, en stoot vervolgens d'r neus vooruit. Maar als pony/veulen dan doorloopt, zet ze haar waarschuwing niet door naar de ander, maar bijt ze zichzelf. Keihard. In de boeg.
Iemand die dit gedrag herkent?

hintaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 23:42

dat is vreemd, hier heb ik nog nooit van gehoord.
heeft deze merrie lang alleen gestaan of misschien wel van veulen afaan?
dan kan het erop duiden dat ze niet goed weet hoe ze met de anderen om moet gaan.

ben benieuwd naar reacties....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:59

Hoeft daar niets mee te maken te hebben hoor Hinta. Ik ken er één die iets vergelijkbaars doet en die is gewoon sociaal opgegroeid. Hij is het gaan doen vrijwel onmiddellijk nadat hij bij een nieuwe eigenaar is gekomen. Ook kon hij van het ene op het andere moment niet meer met andere paarden samen staan.

hintaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:26

klinkt als frustratie

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:28

Ja is pure frustratie. Je zit het vaak bij hengsten. Door zichzelf te bijten maken de hersenen een stofje aan hier worden ze weer kalm van. Probeer haar op zo'n moment even af te leiden. Zoek een alternatief voor het bijten zodat ze wordt afgeleid van haar frustraties.

Kan verder geen kwaad,accepteer het of probeer er wat mee te doen.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:29

was ook mijn gedachte Hinta , op de manege hadden wij een paardje dat dat deed tijdens het rijden, daar was psychisch ook een hele hoop mee aan de hand

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:37

och germ!Wat moet die toch in dr koppie hebben zitten |(
Word er veel mee gedaan?Dus rijden of grondwerk?Ik heb het idee dat het paard niet weet hoe ze op de ander moet reageren om aandacht te krijgen!Dus ze wil wel maar weet niet hoe.
Misschien dat een extra grote portie "leuke" aandacht haar kan helpen.Probeer eens massage!!!