Kan een paard de trailer koppelen aan slechte dingen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Kan een paard de trailer koppelen aan slechte dingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 16:54

Zoals de titel al zegt: 'Kan een paard de trailer koppelen aan slechte dingen?'

Even een uitlegje,
Mijn paard gaat vanaf het begin al ontzettend makkelijk de trailer in, ik moet haar bijna tegenhouden, anders rent ze er gewoon in.. :=
Maar nou ben ik 17 september met haar naar de dierenkliniek geweest, en hier heeft ze meerdere onderzoeken gehad waar ze echt niet blij mee was. (meerdere prikken, verdovingen, rontgenfoto's, echo's), gewoon niet leuk..
En nou moesten we 21 september (4 dagen later dus), weer naar de dierenkliniek voor andere onderzoeken.
Toen wilde ze opeens met geen mogelijkheid de trailer meer op.. Uiteindelijk hebben we haar er in gekregen, maar dat was niet vrijwillig..
Dus ik baalde ontzettend, en was dus bang dat ze omdat ze nou negatieve dingen koppelt aan de trailer, er niet meer in wilde..
Ook op de terugweg wilde ze er niet meer in..

Dus ik ben benieuwd of iemand antwoord op mijn vraag heeft..

Flew

Re: Kan een paard de trailer koppelen aan slechte dingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:56

De mijne heeft dat in ieder geval niet gedaan, hij moest vorig jaar meerdere malen naar de kliniek, onder andere voor een opname, vervelende pijnlijke onderzoeken en een kleine operatie. Hij bleef elke keer heel vrolijk en ging met plezier mee..

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:58

Ja dat kan heel goed!
Probeer hem gewoon vaak mee te nemen voor leuke dingen, voor een lekkere rit of gewoon andere leuke ervaringen, dan wordt de associatie van trailer = pijn waarschijnlijk minder groot!
Succes!!!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:58

Ik denk wel dat een dier zover kan denken..

Vooral als ik kijk naar mijn katten.
Als ik de show wagen en de showkisten beneden heb staan, en smorgens de katten wil pakken om mee te nemen.. zijn er een paar echt foetsie.
Dieren kunnen IMO wel degelijk het transport linken aan de nare ervaringen.

Misschien moet je gewoon een paar keer opladen, ergens een bosritje maken, en weer terug.
Of gewoon beginnen met een rondje in het dorp, en dan weer afladen.

Paard moet gaan inzien dat trailer niet altijd dierenarts betekend.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:59

paard van maggie-eddy@bokt
is een keer gaan glijden doordat hij in zijn urine ging staan....
hij valt nu bij elke bocht om in de trailer verschrikkelijk probleem hij gaat er overigens wel op, nu rijden we veel met de vrachtwagen en daar heeft hij geen enkelprobleem mee

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:02

Afgelopen zaterdag stond mijn paard in de trailer toen er een vrachtwagen tegen aan reed. Mijn paard is dus niet goed verkeersmak (o.a. bang voor tractoren en vrachtwagens).
Toen ik m van de trailer afhaalde was hij totaal hyper en met rijden erg gespannen het eerste stuk. Had er dan ook een zwaar hoofd in dat hij de trailer weer op zou lopen. Gelukkig voor niets zorgen gemaakt, hij liep er net als anders zo in.
Ik had tevens het idee dat hij er niet meer inwilde omdat hij vroeger enorm lastig was met het laden..

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:05

Ik denk ook van wel, mijn paard ging heel graag mee op de wagen, maar ook een keer naar de kliniek waar hij een week moest blijven, met ophalen wilden hij niet zo heel graag meer er op.
Ook nog een paar keer daarna, het ging wel weer over.
Vandaar dat ik toen ik mijn hengst liet ruinen bewust had gekozen om een trailer te lenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:06

De mijne ging keurig naar de kliniek in de trailer,alleen van de kliniek naar huis was drama,ze hebben mijn paard zwaar moeten verdoven om hem er in te krijgen.Nu doe ik trailer training met haar en loopt ze er zo weer op,binnenkort mijn eerste stukje terug rijden ben benieuwd dan.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:06

Ik heb mijn paard 1 keer per ongeluk met een borstel een schok in dr gezicht gegeven. Die borstel was van synthetisch spul en laadde electrisch op toen ik aan het poetsen was in de zon. Dat had ik niet in de gaten, dus ik loop op een gegeven moment naar dr hoofd om dr daar te poetsen en geef ik dr dus per ongeluk een opdonder... zowel mijn hand als die borstel is ze nu een half jaar later nog steeds angstig voor als ik naar dr gezicht toekom, terwijl ik dr al 6 jaar heb en ze er daarvoor dol op was als ik dr overal maar kriebelde... vandaar dat ik ervan overtuigd ben dat dieren die link zeker wel leggen... geduld hebben, afleiden en leuke dingen doen! Succes ermee!

mf1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:08

Ik denk dat het voor elk paard anders is,maar het lijkt aannemelijk dat ze het aan elkaar heeft gekoppeld. Ik zou inderdaad zoals meerdere al adviseren weer wat leuke ervaringen laten opdoen en misschien idd eerst gewwon een klein rondje en dan gelijk weer thuis uitladen.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:12

Dieren linken dit inderdaad. Sommigen zijn er gevoeliger voor dan anderen volgens mij want mijn pony is zo gek als een deur wat dat betreft want die gaat altijd weer vrolijk mee waarheen en hoelang dan ook.

Maar onze hond bijvoorbeeld ging vroeger altijd heel graag mee in de auto sprong er gelijk in want vaak gingen we dan naar het bos of een meer. Maar een paar keer achter elkaar moest hij ook naar de dierenarts nou heus niet dat hij er daarna zelf inging. Gelukkig til je een hond zo in maar dit is even anders...

Ik zou weer in alle rust opnieuw beginnen en als ze erop staat belonen met voer. En daarna een stukje rijden nergens heen of naar het bos voor een ritje. En zo haar vertrouwen weer terugkrijgen. Hopelijk moet ze niet al te snel weer naar de kliniek want dan kun je weer opnieuw ben ik bang.

Sterkte ermee!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:47

In principe kunnen paarden alles aan elkaar koppelen mits het vrij dicht op elkaar gebeurt. Dus dat is in jouw geval zeker mogelijk ja

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:09

dat is ook mijn ervaring met de trailer. ze moest erg vaak de trailer in voor een kliniek bezoek en wilde niet meer. nu we leuke dingen doen begint ze het steeds leuker te vinden. Ze zal nooit meer staan te popelen maar ze gaat er in.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:16

Ik weet het niet, heb zelf het idee dat de trailer zelf, of de ervaringen op de trailer meer "trauma's" veroorzaken dan waar je met de trailer heengaat.

Maar in sommige gevallen zou het ook wel kunnen dat een paard de "bestemming" ook er wel aan koppelt.
TS, in jouw geval ga ik er vanuit dat je paard zich sowieso niet helemaal lekker voelt, zou dat het ook nog versterken?

Mijn merrie heeft ook een trailertrauma(tje) ze gaat er wel op, maar ze wordt wel helemaal panisch.
Waarschijnlijk komt dit doordat er een deken om haar achterbenen heeft gezeten tijdens het rijden.
Gelukkig heeft ze nu mijn stoere ruin ernaast staan als ze op de trailer moet en dat scheelt echt ontzettend veel.
(en die ruin is dan bij het eerste trailerritje waar ik bij was over de voorstang heen gaan hangen, maar die stapt wel mooi zonder twijfel de trailer op.. rare beesten die paarden)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 22:24

Bedankt voor de reacties..
Het stomme is, dat ik tot 16 november elke dag 2x per dag 20 minuten met haar moet wandelen, meer mag niet.. 16 november moeten we dan (jawel) wéér naar de kliniek.. Daarvoor kunnen we dus geen leuke dingen met haar gaan doen, omdat ze verder niks mag.. :\ En om nou de trailer te huren elke keer voor een rondje van een paar minuten is ook een beetje duur. :o :=

siskeh, ze heeft artrose&een peesblessure, maar verder is ze gewoon blij, vrolijk en gezellig, dus ze lijkt verder nergens last van te hebben..

sassiej92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:21

dat kan zeker
ken zelf een tinker merrie die precies het zelfde heeft gehad en ik ken er meerdere

probeer te trailer weer leuk te maken
geef haar eten bij in om de trailer beloon veel en als ze er in gaat niet meteen te veel willen niet dicht opsluiten of rijden gewoon laten staan en als ze er uit wil prima mag ze er weer uit
ze moet er weer vertrouwen in krijgen

als ze eenmaal weer gaat ga een paar keer naar leuke dingen rijd haar naar het weiland ga lekker naar het bos ofzo

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 17:16

Toevallig zijn we vandaag een stukje met de trailer gaan rijden. (paardje moest naar een andere staling), dus dat was een mooie oefening.
Ze liep er niet heeel graag op, maar met wat snoepjes is het zonder stress gelukt! :D

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:12

ik denk dat het kan maar dat hier ook wel aan gewerkt kan worden.
Zet ze tussendoor gewoon eens op de trailer om te oefenen en geef haar vb haar voer op de trailer. En dan er weer vanaf.
Veel oefenen zodat de link verwaterd.

Danielle

delirious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:40

Ja grote kans.
Gewoon stapje voor stapje opbouwen, niet in een keer verwachten dat ze er meteen helemaal in gaat. Hier moet je echt geduld voor hebben anders is het vertrouwen weer weg! En indd voeren op de trailer.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:36

Ja ik denk dat dat kan, mijn paard had ook te veel klinieken gezien toendertijd. En wilde er ook niet meer op. Ik ben korte stukjes met hem gaan rijden, en naar bos etc. om weer leuke ervaringen op te doen en te leren dat ze trailer niet alleen " slechte" dingen bracht :).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:41

Ja dat kan zeker. Sterker nog. Mijn paard koppelde het wel of niet in hebben van vlechtjes er ook nog aan.
Als ik naar de DA ging of naar een hengstenstation dan was ze uiteraard ongevlochten en wilde ze met tegenzin mee. Zodra ze gevlochten was liep ze voor me uit naar binnen.

Helmpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:42

Ja, ik denk dat dat heel goed mogelijk is. Succes als je weer met de trailer naar de kliniek moet!
En als je daarna de kans krijgt om van iemand een trailer even te lenen zou ik het zeker proberen om hem er weer op te zetten zonder dat er een bezoek aan een kliniek achter aan komt.
Voor de rest...veel geduld en niet boos worden

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:45

Ja, dat kan zeker.
Wij hebben dat ook mee gemaakt. Paardje ging de trailer goed op.
Toen is hij door iemand erg hardhandig de trailer op gezet en daarna begon hij al te paniekeren zodra hij merkte dat we de trailer in moesten. Heeft ruim een jaar geduurd en we stonden toen gemiddeld 3-4 uur te laden als we hem er al in kregen. Kregen het niet opgelost en hebben uiteindelijk honderden euro´s uit moeten geven voor proffesionele hulp. Allemaal dankzij 3 minuten hardhandig te werk gaan van één persoon.
Gelukkig gaat het sinds die training weer goed. Nu duurt het laden tussen de 30 seconden en 5 minuten. Hele vooruitgang dus.

Wij hebben het nu net zoals Sizzl zegt.
Nu koppelt hij het dragen van transportbeschermers ook met het gaan met de trailer. Heb ik ze niet aan, dan gaat ie de trailer niet meteen in en moet ik hem echt overtuigen. Heeft ie ze aan, dan huppelt ie er meestal direct in.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:48

Ja! ik heb namelijk dezelfde ervaring!
Paard huppelde altijd de trailer in, sinds die keer doodziek in utrecht (en later nog eens terug voor een heel naar onderzoek) is het enthousiasme er duidelijk vanaf!
Hij gaat wel, maar het kan even duren..

Gelukkig heb ik sinds kort een eigen trailer en ga ik hem daar weer vaak in en uitladen, poetsen in de trailer en voeren in de trailer. Zodat het weer helemaal normaal wordt.

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 08:48

Heel herkenbaar jou verhaal, mijn paard is als 2,5 jarige gecastreerd en heeft een fikse ontsteking gekregen. In de 5 maanden die daarop volgde moest hij zeer regelmatig op de trailer richting VA, vervolgens wou hij steeds moeilijker op de trailer.