Het paard en loslopende huppelende dingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Het paard en loslopende huppelende dingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 11:25

Dat kan een geit, hond zijn :+ }>
Onze Stan is een super verkeersmak braaf paard wat echt heel goed opgevoed is en uitstekend luistert. MAAR er ontbreekt nog een schakeltje aan ons ultieme geluk: hoe krijg ik Stan zonder stress langs huppelende kleine dingen. En dat kan dus een hond, geit of kat zijn. Kinderen op fietsjes, skelters of op steps maakt hem niets uit. Winkelwagentjes, grasblazers, bussen of bulldozers ook niet. Of wat je ook maar verzint eigenlijk.
Zolang de honden zijn aangelijnd, of niet uit struiken komen springen / niet blaffend en kwijlend aan komen rennen gaat het redelijk goed. Dat was eerst ook anders, maar die fase hebben we gehad.
Wat hij nu (soms trouwens niet altijd) doet is zich heel groot maken }:) , oren en ogen zo ongeveer op maximale vooruitstand :wow: , ik voel de adrenaline omhoog komen, z'n hart bonkt door zijn lijf en voordat ik het weet ben ik 10 meter verder. Dan staat hij wel stil en kan ik wegstappen. Maar het monster in kwestie dient wel eerst aangelijnd te worden of het liefst gewoon ter plekke in rook op te gaan. Waar we met name nat gaan is op die fietspaden met een kleine berm, ik bijv rechts op de berm, baas met hond ergens anders }>
Wie heeft de ultieme tip? Ik wil al mensen gaan vragen samen met mij en hun hond te gaan lopen etc maar hij is ook nog zo dat als hij de hond herkent, hij er dus niet meer bang voor is. Kan moeilijk het dierenasiel hier in Rotterdam vragen om elke maandagochtend met een hele collectie langs te komen :D

Ik heb ook al een mailtje gestuurd naar de mensen van http://www.schriktraining.nl
Ik blijf zelf op het moment dat het gebeurd altijd vrij relaxed, later denk ik er pas over na. Denk niet zozeer dat ikzelf verstijf, ben eerder boos eerlijk gezegd, eerst ben ik rustig maar ik moet eerlijk zeggen dat ik hem ook wel eens behoorlijk op zijn donder heb gegeven ~~}> . Hoop ook dat we er zo langzamerhand wel komen maar het zou fijn zijn als iemand dit ook heeft meegemaakt en iets noemt waar ik zelf nog niet aan heb gedacht... +:)+

Marigold

Re: Het paard en loslopende huppelende dingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:23

hoe reageerd hij als er iemand anders op een bomproof paard meegaat, liefst een paard dat hij kent?
zodat hij daar steun uit kan halen, en van dat paard kan zien dat het niet eng hoeft te zijn?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 15:30

Dat weet ik niet... want ik ga altijd alleen op pad.
Ik weet ook dat dat niet handig is, bij zijn 'probleem', maar ik vind eigenlijk niemand die op dezelfde tijd als ik rijd, hier ook in de buurt staat en dan ook nog buiten wil rijden.
Maar het zou een idee kunnen zijn. Denk er ook over hem anders een paar weken ergens te zetten waar ik wel veel kan buiten rijden met een groep of zoiets....

Overigens net gereden en hij was super braaf.... geen loslopende honden tegengekomen maar wel honden aan de lijn. Net alsof hij voelt dat ik het echt zat ben }:0

Maar mensen met nog meer tips: welkom, welkom :D
HEt stomme is dat ik mensen help met dit soort problemen, zo zie je maar, hoe luidt dat spreekwoord ook alweer? Bij de schoenmaker lopen de kinderen met schoenen met gaten of zoiets :o

devilseye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:32

hmmm lees even mee .
mijne vind juist de niet huppelende dingen het ergste :+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:44

Hoe reageert hij op stuiterende ballen? Mogelijk kun je dat gebruiken om jullie reacties om te vormen. Want een deel van het probleem is jouw (gebrek aan?) reactie op zijn schrik. Wat gebeurt er bij jou als er een hond langs huppelt? Kun jij je ademhaling rustig en laag houden of gaat die ook omhoog met zijn adrenalineniveau? Kun jij snel genoeg reageren om hem op zijn plek te houden (ja, ik weet het, sommige paarden zijn echt vreselijk snel) en zijn spanning weer af te laten vloeien?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 18:22

Nou het klopt wat jij zegt dat ik niet snel genoeg ben als hij er dus tussenuit peert. Ik ben zo'n 'sukkel' die dan net te laat is. Ik probeer zo relaxed mogelijk te blijven en vrees dat ik daardoor ook te laat ben. Vandaag was ik er wel goed bij, het eerste setje honden dat langskwam was zeer enthousiast en tijdens zijn reactie van :wow: kon ik net op tijd zijn hoofd goed naar beneden stellen en hem een andere kant op laten kijken, stelling eerst af van waar de honden waren, wat met hem meegegaan door paar beheerste stappen opzij te doen en daarna vlot langs de honden gedraafd. TOen omgedraaid en weer teruggedraafd (de mevrouw met de honden werkte gelukkig mee 8-) ). Hem compleet opgesloten naar die honden laten gaan, erlangs en toen weer verder.
Dus misschien moet ik wel wat minder relaxed zijn zelf dan. Wel rustig maar toch alert.
Maar ik denk wel dat daar een stuk van de oplossing ligt, hoe precies weet ik nog niet.
Die stuiterende ballen vind ik een vondst! We hebben wel een skippy bal van zoonlief, die neem ik morgen direct mee naar de stal. Een voetbal gaat hij gewoon bovenop staan (tja, haflinger :+ ), maar iets stuiterends is weer iets anders.

@Devilseye: zo een heb ik ook wel eens gehad. Zo'n vuilcontainer aan de kant van de weg of een vuilniszak of maar een raar emmertje: allemaal monsters }> Ik liep er op een gegeven moment achteruit naar toe. Dan draaide ik haar om als ik ernaast was. Dan liep ze daarna gewoon door. Tja, je moet wat hé.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:07

Ik vraag mij af of je paard wel zo goed ziet.... als hij huppende bewegende beesten, ballen ect ziet heeft hij dan wel snel genoeg in de gaten waar hij mee te maken heeft? Ik kan me zo voorstellen dat als hij het niet zo goed kan zien dat hij er dan maar gewoon vandoor peert. Je bent tenslotte een paard of niet.
Het is maar een ingeving, ik zou niet weten wat je daar verder aan zou kunnen doen, zeker omdat hij verder gewoon bomproof is...