sloom,lui groot probleem.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sanniee_

sloom,lui groot probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 21:36

Ik heb een verzorgpony William, Hij heeft er een kleine vriend bij staan Mickey. Het probleem is natuurlijk dat je bijna niets kan doen met een shetlander. Ik loop wel eens met hem buiten en longeer hem wel eens.

Maar nu me probleem, Als ik hem longeer en ik wil hem in der galop hebben gaat hij alleen maar heeeel hard draven. Alsof het een ijslander is die de tolt doet. Ik heb echt van alles geprobeerd om hem in de galop te krijgen, Maar het lukt me dus echt niet. |( . Dus misschien dat jullie wat weten. Heel graag. Dan nog wat anders, Als ik met hem buiten over de weg loop is hij echt heel sloom hij loopt niet door. Hij is heel erg lui. Als ik een zweep er bij heb dan gaat het nog wel, Maar wat kan ik er aan doen dan hij gewoon door stapt en wat fitter word?

Weten jullie misschien wat ik het beste kan doen?
alvast bedankt.
groetjes sandra :D

Sanniee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 21:48

Niemand? :D

Marigold

Re: sloom,lui groot probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:19

ik denk dat je moet bekijken of hij wel begrijpt wat je van hem vraagt.
ineens mee uit de wei, en weg moeten, dat ziet hij misschien helemaal niet zitten, hij is gewend om op de wei te blijven immers?
ineens aan de longe moeten rennen, misschien doet hij maar wat?

vaker met hem bezig, steeds even kort in het begin,
duidelijke comando's geven, die eerst aan de hand oefenen met stemhulpen,
veel belonen als hij het goed doet,
ik denk dat er dan al wel wat verbeterd.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 07:35

kun je niet een deskundige bij je laten komen? zelf vind ik het lastig om antwoord op zo'n vraag te geven, makkelijker als je het gedrag ziet.
Ik zou er iemand bij halen die je kan helpen, wellicht is het simpel op te lossen.

succes

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 07:46

misschien, is ie wat te dik? en net marigold zegt in de wei en dan werken? kan je mischien iets leukers verzinnen met hem, wat spelletjes? en kijk even goed wat voor voer hij nodig heeft!
hij is niet voor niks lusteloos, mischien een vitamine te kort?
groetjes van bren!

Sanniee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 08:59

maar toen wij hem kochten kwam hij net van een manege vandaan. daar hebben natuurlijk ook kinderen op gereden. dus ik neem aan dat hij dat wel begrijpt. toch?
maar ik zou het anders wel in stapjes proberen misschien dat het dan wel lukt! :D

alvast bedankt,
:D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:12

Tja, die kleine kindjes leren natuurlijk dat paard ook niet echt goed rijden en reageren hè.
Ik heb het idee dat meeste manegepaarden zo sloom en afgestompt zijn omdat ze niet lekker in hun vel zitten en het maar gewoon een beetje laten zijn.

Het kan ook goed zijn dat ie niet lekker in zijn spieren zit, laat eens een osteopaat langskomen, misschien zit het wel helemaal vast van die stuiterende kinderen op de rug.

Tot die tijd, zoek uit wat hij wel leuk vindt, ga dat met hem doen. Je wilt eerst een drijfveer vanuit het paard vinden voordat jij hem vooruit kan werken. Die drijfveer is bij manegepaarden meestal weg.

Gewoon leuke dingetjes doen en band opbouwen dus^^

Sanniee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 17:54

bedankt voor de reacties.
ik zal het wel allemaal proberen, op het moment gaat het wel wat beter met hem. hij is niet heel sloom meer als eerst.
kijken of het allemaal lukt.

bedankt alvast. :D

Horseharvey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:51

Inderdaad eerst trainen en conditie opbouwen. Als dat allemaal goed zit, kan het helpen om in de hoek (waar hij/zij moet aanspringen) een balkje te leggen. Als het goed is hebben ze dan een beetje de drang om te springen over het balkje en maken een soort sprongetje waardoor er sneller een galopje komt. Succes!

Maaike83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:27

Inderdaad eerst aan de conditie werken en kijken of dan de galop komt, eventueel idd met behulp van een balkje.
Als dat allemaal niet werkt zou ik de rug na laten kijken.
Het kan zijn dat deze bijv vastzit.

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:53

misschien mist hij zijn vriendje. Dat heb je soms en dan kunnen ze op de terug weg eens veel harder lopen.

Mochten alle bovenstaande oplossingen niet werken: Is er niet een kindje dat een beetje goed kan rijden. Probeer het dan eens aan de longe en als het kindje been geeft voor de galop dan zeg jij galop, zodat hij de beweging galop associeert met jou stemhulp galop.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:49

Sanniee_ schreef:
Het probleem is natuurlijk dat je bijna niets kan doen met een shetlander.

Je kan ontzettend veel doen met een shetlander. Er bestaat meer dan rijden alleen hoor ;)
Misschien is het omdat jij met zo'n ingesteldheid zit, dat hij ook niet veel zin heeft in werken?
Of omdat je steeds hetzelfde doet. Probeer afwisseling te brengen in wat je doet en misschien wat uitbundiger te zijn.

Bij longeren was mn pony vroeger ook vrij lui, maar nu hoef ik maar 'ga---- lop ' te spreken en ze gaat al. Het is gewoon kwestie van oefenen en consequentie. Natuurlijk als hij te dik staat, is het normaal dat hij niet echt vooruit wil.
Maar misschien moet je eens proberen iets te vinden dat hij wel graag doet. Mijn pony wordt helemaal niet graag gelongeerd, wat niet wil zeggen dat ik het niet doe, maar wat wel wil zeggen dat ik ze daarna iets laat doen dat ze graag doet. En vanaf ze goed gewerkt heeft, gaat de longe weg, dan heeft ze beloning voor haar inspanning.
Werkt ze niet goed mee, dan ga ik verder met longeren, tot ze helemaal op me let.

Wat denk je ervan om eens met vd te beginnen met die shetlander? Kunnen er beiden veel plezier aan hebben.

Marleennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:00

VD is idd een goed idee. Over het algemeen vinden Shetjes dat hartstikke leuk en je kunt er zelf ook veel plezier aan beleven. Zoek iets wat jullie beiden leuk vinden en ga dat dan niet de hele dag doen, maar blijf voor afwisseling zorgen! :D

Als ik bij mijn eigen paard niet voor afwisseling zorg, hoef ik over een maandje niet meer te rijden. Dan vinden we het beide niet leuk meer en ze wordt strontvervelend ;)

Softijs101

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:46

Vraag iemand om hulp die veel van paarden weet en veel ervaring heeft die heeft het vast al eens meegemaakt.
En anders moet je misschien een keer met hem iets nieuws doen
wat hij nog niet kent want paarden zijn toch nieuwsgierig,
Dan word hij misschien actiever. (Zelf bedacht dus weet niet of het helpt)