Opzadelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Enomis88

Opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 12:19

Telkens als ik met het zadel aan kom lopen naar mijn paard, gaat hij van het zadel weglopen. Wanneer het zadel eenmaal op zijn rug ligt staat hij stil.
Ik probeer al een tijd om hem aan het zadel te laten wennen door met het zadel naar hem toe te gaan en hem te blijven volgen tot hij stil staat, wanneer hij stil staat beloon ik hem met mijn stem en gaat het zadel van hem vandaan. Als ik dit een paar keer herhaal, blijft hij netjes stil staan, maar de volgende dag kan ik weer van voor af aan beginnen. Ik heb hem pas een half jaar en weet niet hoe hij bij zijn vorige eigenaar was. Een enkele keer kan ik het zadel zonder problemen op zijn rug leggen.
Heeft iemand een mogelijke oplossing? :P

_Bitje_

Re: Opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:21

oefenen en hem laten wennen, begin met enkel eerst het shabrak er op en af leggen, later het zadel,
het kan ook aan het aansingelen liggen,dat hij dat niet fijn vind..
rustig opzadelen dus

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:24

Heb je de zadelmaker al eens laten kijken :) ?
Verder ben je goed bezig hoor!

Wat ook nog kan is het paard naar het zadel laten lopen, laten aanraken en dan belonen.

Enomis88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 13:12

Met aansingelen doet hij niets, zijn oren gaan niet eens in zijn nek zitten.

Toen ik hem ging ophalen ben ik gelijk naar zadelmaker Tom vd Brink geweest, het zadel wat ik mee kreeg gaf wanneer hij op zijn rug lag de drang om te lopen. Daarna werd er een Euroriding diamant gepast, hij bleef toen wel stil staan en dit zadel lag verder goed.
Paar weken terug is hij nog opnieuw opgevuld.
Ik blijf wel gewoon oefenen tot hij zelf gek van mij en het zadel wordt dat hij zich overgeeft en gewoon stil staat :P
Idd wel een idee om te beginnen met alleen het sjabrakje, thnx

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:55

Hoe lang geleden is het dat je hem hebt na laten kijken?
Het kan namelijk zijn dat je paard qua bespiering alweer is veranderd en daarom het zadel alsnog niet meer past.

Of is het weglopen gekomen nadat je het zadel op hebt laten vullen? En heeft de zadelmaker bekeken hoe hij op jouw paard opgevuld moest worden?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:57

staat je paard los??
Zet hem dan eens vast ;)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:04

Jolliegirl: dat is symptoombestrijding..
Een paard loopt niet zomaar weg.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:14

Puchje schreef:
Jolliegirl: dat is symptoombestrijding..
Een paard loopt niet zomaar weg.

Sorry maar hier staan de paarden zoiezo vast met opzadelen en poetsen... veiligheid.
Ik stel een vraag, ik wacht op antwoord en dan kan ik er weer op ingaan

Dat dit sympthoombestrijding is weet ik ook wel ;)
maar het gemiddelde paard staat netjes vast he!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:21

Mijn paard niet :)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:24

Dan nog kan een paard wegdraaien met opzadelen wanneer hij wegloopt. Dus of een paard vast staat of niet heeft niets te maken met het feit dat hij aan de kant gaat voor iets, dat hij niet wilt.

Vast staan is lang niet altijd veiliger, maar ook dat is offtopic eigenlijk. Zolang je er maar voor zorgt dat je paard niet zomaar op de openbare weg terecht kan komen hoeft niet het gevaarlijker te zijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:25

daarom zeg ik ook : het gemiddelde paard
je paard zal maar wegrennen met opzadelen.. je zadel donderd op de grond.. paard gaat er nog eens leuk boven op staan...

nee ik zet ze lekker vast :j
Orde tijdens het zadelen! :)

Judje: je paard kan wegdraaien ja.. en dan kan je nadneken : joh is er niet iets aan de hand..
maar je kan al meer dan wanneer deze los staat....

Ik zeg neit dat het veiliger is... ik vind het fijner.. :)
Vind het soms wel veiliger, wie zadeld er op concours nou los op.... Lees : paard echt LOS!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:29

Mijn paard staat altijd los, maar wel met een leadrope over mijn arm. Daarbij lees ik hem de hele tijd door en kan ik dus zien wanneer hij weg zou rennen.
En dan nog. zo duur was mijn zadel niet :')

Waarom ik dit aanhaal: een paard kan zich niet aanstellen, of faken. Een paard is altijd eerlijk en als hij een zadel ziet en hij legt de associatie met iets dat hij niet leuk vindt of hem pijn doet (door het zadel, of verkeerde manier van rijden) dan zal hij weglopen.
Aan jou de taak om het leuker te maken of om eventuele pijntjes weg te nemen.

Succes :D

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:31

Jolliegirl schreef:
Vind het soms wel veiliger, wie zadeld er op concours nou los op.... Lees : paard echt LOS!

Wij ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:32

Jij hebt je paard dus vast.. je hebt het touw in handbereik...
dit noem ik neit los...

los noem ik los in de bak bijvoorbeeld, geen halster niets...

Wedden dat jij baalt als je zadel kapot is?
Lijkt me neit echt een doel wat je wilt bereiken.

maar jouw paard is in apél... en dus niet los!

Aslo.. je hebt hem vast wel aan een halster + touw...?

Enomis88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 16:35

Tuurlijk staat mijn paard vast maar niet op de laatste centimeter van het touw zodat hij geen kant op kan gaan met zijn hoofd. Zelfs als hij vast staat heeft hij nog wel bewegingsruimte ;) en is het niet genoeg dan zorgt hij daar wel voor door het touw los te krijgen en lukt dat niet dan breekt hij zijn halster wel kapot :P

Het is nog geen 3 weken geleden dat het zadel opnieuw is nagekeken en opgevuld. Ik heb alle vertrouwen in mijn zadelmaker(s) De 1e keer was bij Tom vd Brink, en afgelopen keer was bij Ninon Schutte. Mijn paard zijn spieren zijn wel veranderd, maar ik train hem niet zo heftig dat hij van een iel veulen uiterlijk naar een spierbonk veranderd is. Wel zei ze dat het zadel over een jaar of 2 niet meer bruikbaar is vanwege zijn bespiering.

Als ik met een ander zadel aan kom, toevallig een keer een boomlooszadel gebruikt, deed hij precies hetzelfde.

Zou het misschien kunnen doordat het zadel wat ik mee kreeg (dat zadel lag totaal niet goed op zijn rug), waarmee hij dus bij zijn vorige eigenaar mee bereden werd voor hem negatieve ervaringen zijn? Waardoor hij met een nieuw zadel hetzelfde gedrag vertoont?

Het leuker maken.....Dat wordt heel veel snoepjes geven :P of een zadel van snoep :P hehe oke sarcasme :o
Ik ga het wel uitproberen straks :D
Laatst bijgewerkt door Enomis88 op 29-09-09 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:38

Jolliegirl schreef:
Aslo.. je hebt hem vast wel aan een halster + touw...?

Hij heeft wel een halster om met een touw eraan ivm in de trailer staan, maar daarna (dus uit de trailer) vast zetten hoeven we hem eigenlijk niet. Hij blijft gewoon staan. Thuis dito. Met schroeven zetten maak ik het touw wel vast zodat ie geen gras kan eten, maar puur daarom, niet omdat ie weg zou lopen of zo. Gewoon een erg makkelijk en super relaxed paard *D

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:47

Ik wil dat mijn paarden los kunnen staan, ik bekap ze ook los, ik zadel ze los op en ze staan meestal perfect onder appèl, alleen voor die 2% dat ze niet onder appèl staan heb ik een leadrope aan het halster hangen of om hun hals. Idd, wel zo veilig ;)

Kell_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:52

Vast zetten, of vast laten houden totdat ie er aan wendt.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:56

negeren. hoe meer aandacht jij eraan geeft hoe meer een 'issue' je er zelf van maakt en dalijk wordt het zelfs een spelletje.
dus gewoon negeren. eropaf lopen en zsm (wel rustig maar zonder aarzelen) zadel erop en klaar.

Enomis88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 21:25

Het op een leuke manier brengen is het vandaag niet geworden.
Hij is liever lui dan moe :P
Ik ga morgen wel de tip van quarterH volgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:28

Mijn paard deed het ook.. weglopen als ik met het zadel aan kwam.
Totdat ik een nieuw zadel kocht, boomloos.. Binnen no-time was het weglopen over. Het oude zadel bleek gewoon te krap te zijn. Duurde wel een paar weekjes voordat hij doorhad dat het nieuwe zadel echt lekker zat :)
Nu staat hij altijd gewoon los in de bak als ik ga opzadelen, en blijft netjes staan :)

Enomis88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 10:08

Helemaal los hoeft voor mij niet :P Maar ik zou het echt super makkelijk vinden als hij gewoon bleef stilstaan.
Straks ga ik wel weer wat uitproberen, zijn wegloop gedrag negeren en in mijn gedachten er ook niet mee bezig zijn, want dat heeft hij ook meteen door.
Misschien dat het dan toch de puberteit is, lekker uitproberen, gek paardje is het ook :P

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:49

hoii1
misschien moet je eerst het zadel er op leggen en dan hem er gwwn weer afhalen!!
en dan heel erg belonen!
en de volgende dag weer weer proberen en misschien is zonder zadel rijen??
suc1000000000000!
x

Enomis88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 11:06

Dat doe ik al sinds ik hem heb, met het zadel naar hem toe lopen het zadel zijn lichaam blijven aanraken tot hij daadwerkelijk stilstaat. Wanneer hij stilstaat loop ik met het zadel weg. Als dit goed gaat, ga ik een stapje verder door idd het zadel op zijn rug te leggen, wanneer hij dan stilstaat gaat het zadel eraf en loop ik weer weg. Als dit goed gaat, dan doe ik het nog een keer maar dan blijft het zadel op zijn rug. Dan ben je ongeveer een half uur verder en kan je eindelijk gaan rijden :P

Petronella09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:47

Het lijkt erop dat jouw paard het zadel met iets niet zo leuks in verband brengt. MIsschien kun je hem eens een paar keer zadelen zonder dat je gaat rijden, maar bijv. aan de hand grazen of iets anders leuks. Verder kun je ook proberen het rijden leuker te maken, meer afwisseling, af en toe naar buiten of een sprongetje...?