Shet valt aan bij longeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CAYAsenyum

Shet valt aan bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 22:03

Hee!

Ik verzorg nou sinds een tijd 2 shetlanders samen met een vriendin.
Maar een van de shet's valt je aan bij het longeren ( in iedergeval een poging tot )

Hoe kan ik er voor zorgen dat ze dat niet doet?

alvast bedankt!

upendo

Re: Shet valt aan bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:06

Streng zijn.
Wees niet bang om de zweep te gebruiken.
Dit is gedrag wat je onder geen enkel beding wil hebben en als ze niet wil luisteren, moet ze maar voelen.

xShoeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:09

Mijn merrie Shoeby doet dat ook altijd tijdens het longeren, maar ik doe er niets aan omdat ik ook geen behoefte heb aan longeren ofzo. Ik heb me er dus niet in verdiept, en weet niet hoe ik je kan helpen.. Misschien moet je wat dingen uitproberen? Bijvoorbeeld; gebruik je een longeerzweep of niet? Zoja, doe het dan eens zonder of andersom. Of doe het met iemand naast je, enz.

CAYAsenyum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 22:13

xShoeby schreef:
Mijn merrie Shoeby doet dat ook altijd tijdens het longeren, maar ik doe er niets aan omdat ik ook geen behoefte heb aan longeren ofzo. Ik heb me er dus niet in verdiept, en weet niet hoe ik je kan helpen.. Misschien moet je wat dingen uitproberen? Bijvoorbeeld; gebruik je een longeerzweep of niet? Zoja, doe het dan eens zonder of andersom. Of doe het met iemand naast je, enz.

Ik gebruik geen longeerszweep misschien is dat wel een optie.
En met de andere verzorger naast me heeft geen zin, want zij is bang voor dr.
Maar bedankt :)

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:13

hmmm dat zou ik echt NIET accepteren, dan maar hard...

arcossliz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:27

Als ze een poging doet tot na binnen aanvallen, je zweep na voren en doordrijven als het ware..

Daarna meteen belonen wanneer hij/zij het goed doet..

Als je zonder zweep longeert, word het moeilijker, omdat je aan de longeerlijn losser is dus makkelijker op je af kan komen..

Ga eens na waarom die dat doet?
misschien weet de eigenaar het wel?

Verder kan je ook weer opnieuw beleren van het longeren als er vroeger iets is gebeurd..

@girlyggirl

Hard is niet altijd de oplossing.
Tuurlijk moet ze dit niet accepteren, maar je hoeft niet gelijk hard, want dan kan de shet bang van je worden..
Je weet niet of er wat gebeurd is vroeger??

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:40

tja dan zal ik daar wel anders in zijn...een pony die echt aanvalt mag je in mijn ogen afstraffen. en ja ik geef mijn paard ook wel eens een knal als hij dat verdient ( komt zeeeelden voor) maar ik ben van mening dat ik nooit zo hard kan "corrigeren" als dat een ander paard dat zou doen.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:49

Ik zou zoals gezegd gewoon met een zweep longeren. Je hoeft er echt niet meteen op los te gaan petsen, een zweep kun je ook prima gebruiken om gewoon mee te zwaaien om je paardje weg te jagen. Werkt dit niet zou je altijd nog kunnen slaan, maar ik denk dat je met een grote zweep makkelijk een shet op afstand kan houden zonder dat je hem ermee aanraakt. In ieder geval niet bang worden, dat pikt zo'n klein monster op terwijl hij meters van je vandaan staat. Een grote zweep in je handen helpt je misschien ook om je zelfverzekerder te voelen; de kans dat er iets gevaarlijks gebeurt is in ieder geval veel kleiner.

BePa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:05

Junia schreef:
Ik zou zoals gezegd gewoon met een zweep longeren. Je hoeft er echt niet meteen op los te gaan petsen, een zweep kun je ook prima gebruiken om gewoon mee te zwaaien om je paardje weg te jagen. Werkt dit niet zou je altijd nog kunnen slaan, maar ik denk dat je met een grote zweep makkelijk een shet op afstand kan houden zonder dat je hem ermee aanraakt. In ieder geval niet bang worden, dat pikt zo'n klein monster op terwijl hij meters van je vandaan staat. Een grote zweep in je handen helpt je misschien ook om je zelfverzekerder te voelen; de kans dat er iets gevaarlijks gebeurt is in ieder geval veel kleiner.

Mee eens

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:12

mss dat jullie beeld van "hij valt aan"anders is als de mijne... ik zie dan een pony met onblote tanden, oren in de nek en die echt niet onder de indruk zal zijn van een "zwaaiend"zweepje ;) mocht DIT niet het geval zijn dan is ie gewoon vervelend en zou die ook van mij geen klap krijgen :P

arcossliz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:42

girlyggirl schreef:
mss dat jullie beeld van "hij valt aan"anders is als de mijne... ik zie dan een pony met onblote tanden, oren in de nek en die echt niet onder de indruk zal zijn van een "zwaaiend"zweepje ;) mocht DIT niet het geval zijn dan is ie gewoon vervelend en zou die ook van mij geen klap krijgen :P

nee, maar je kan het ook niet over je heen laten komen..
Hij moet wel snappen dat dit niet mag en als hij niet na de stem luistert, hoe zou jij het dan doen?
Negerenn is een optie, maar werkt dat altijd..

denk het niet ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:57

tja........ Ik persoonlijk accepteer het net zo benaderd te worden door een paard........

Cherylmijj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:55

gewoon rustig blijven, en niet gaan schreeuwen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:57

Is het Dominantie denk je? Zo ja. Niet zelf prutsen, een dominant paard kan gevaarlijk zijn, En is veel gevaarlijker dan jij bent! :j Ook is een paard veel sterker, en groter als hij op zijn achterbenen gaat staan ! ;)
Daarbij, Olivier ( mijn kwpn paard ) Deed dit ook. Een keer ZO'n Ontzettend harde oplawaai gegeven, nooit meer gedaan! :+
Dus OF dominantie,OF hem even goed zijn plek laten weten. Tot hier en NIET verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:01

Vraag jezelf eerst eens af waaròm je longeert, hòe je dat doet en met welk doel.
En wees je ervan bewust dat rondjes (om een mens heen) lopen heel onnatuurlijk is voor een paard en dus best bedreigend kan zijn.

Als je verder wilt met longeren, probeer het dan eerst los, zonder lijn.
Houd wel een lijn in je handen, waarmee je je eigen ruimte kunt aangeven indien nodig.
Let goed op je eigen positie, houding, energie en lichaamstaal. En hou jezelf voor dat wat het paardje doet, een reactie is op jou. Let dus goed op jezelf; wat deed jij voorafgaand aan een bepaalde reactie van de shet.

Ghhf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:30

probeer niet bang te ziojn en laat de shet dat ook zijn

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:20

Hee! :+

Wat doet die pony precies? Want als we dat niet weten kunnen we wel van alles gaan roepen maar dat heeft dan niet zo veel zin he.

Voorlopig zou ik zeggen dat er 3 mogelijkheden zijn:
- paard kan het niet (te jong, pijn, te kleine volte, te mulle bak, te harde bak, te hoog tempo, enz)
- paard snapt niet wat je bedoelt. Zorg er dan voor dat iemand je fatsoenlijk leert longeren en verdiep je in hoe lichaamstaal werkt enzo.
- paard neemt je niet serieus. Dan lijkt me dat je een dominantieprobleem hebt en daar eerst aan moet werken voor je verder wilt gaan longeren.

Succes.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:22

ach kom op........... als een paard mij aanvalt om wat voor een reden dan ook.......... dan krijt die echt een paar forse draaien om zn oren....... ongeoorloofd gedrag........... hanepis

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:23

Zie daarom mijn vraag, ik wil weten wat hij precies doet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:25

maakt toch niet uit, als een paard aanvalt dan is het al 4 streepjes te ver

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:27

Ja kiwiko. En daarom moeten ze het ook niet aan de longe oplossen, da's de omgekeerde wereld. Eerst gewoon de pony fatsoen bijbrengen als in braaf meelopen, voetjes geven, bla bla bla en wanneer ze dat kunnen verder aan de longe. En verder gewoon duidelijk zijn, niet als in pony afrossen maar als in pony niet de kans geven om zelf wat te bedenken maar 'm wat te doen geven.

@ TS: longeren is meer dan pony rondjes laten lopen :Y)

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:47

gewoon heel consuquent zijn!
jij bent en blijft de baas en heel veel belonen en gwwn egt zn vertrouwen winnen dat is het aller belangerijkst!
suc6groetjes wendy

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:50

arcossliz1 schreef:
girlyggirl schreef:

nee, maar je kan het ook niet over je heen laten komen..
Hij moet wel snappen dat dit niet mag en als hij niet na de stem luistert, hoe zou jij het dan doen?
Negerenn is een optie, maar werkt dat altijd..

denk het niet ;)

nee dat bedoel ik dus ook, maar ik werd beetje "aangevallen" dat ik te hard zou zijn ;)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:09

de (bange) vriendin aan de longeerlijn in het midden zetten, er zelf naast gaan lopen en elke keer bij een poging tot aanvallen jij met een tikje tegen de hals/zij/billen geven, belonen als ze het natuurlijk goed doet :D en aan de binnen kant lopen.

ik hoop dat het lukt voor je dit is zeer naar als je pony of bang of geen respect voor je heeft.

Maar dit is wel onacceptabel!

nikky16april

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:48

streng zijn en als ze het wil doen begin dan 1st met Ehh of Ga Terug,Schiet op. Zulk soort dingen en als dat niet helpt ga je met zweep verder en als je de zweep gebruikt bij zijn schouder en Eehh ofzo zeggen en dat haar leren kan je ook zonder zweep verder op gegeven moment