Hoe respect en vertrouwen winnen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xXxNikkixXx

Hoe respect en vertrouwen winnen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 21:43

hey,
even wat info over mijn paardje^^ :

Rommino
BWP Ruin
1.80M
14jaar

Oké ik ga hier eerst even mijn verhaal neer pleuren dan kunnen jullie een beetje volgen ^^:
Nou ik heb dus sinds 5 maand mijn eigen paardje (trots trots ^^) echt een schat van een beestje je kan er echt alles met doen!! mijn vriendin zei nog de band die ik met hem heb in zo'n korte tijd is echt ongeloofelijk!...Dat was tot voor kort... In beging augustus werd hij ziek aan een buikvliesontsteking (wss door vergifteging!! grr als ik dat mens ooit te pakkn krijg ... Die is zooo dood! :( ) en dan in de kliniek werd hij ook nog eens zwaar bevangen. Dus ik kreeg een zwaar bevangen paard terug( ik heb hem direct op een andere stalling gezet) Maar het paard dat ik terug kreeg was verre van mijn lieve rommi ! Ik hief mijn hand nog maar op in de stal en hij krimpte letterlijk ineen! (volgens mij was er de avond dat hij ziek werd iets gebeurt) Maar nu is hij echt koppig en gevaarlijk bezig , kom ik in de pist (mag hij isnstaan omdat het lekker zacht is en ligt) dan komt hij af en aai ik hem word hij zuur en komt hij dreigen met zijn kop dan geef ik hem een tik tegen zijn neus en daar rageert hij amper op ! dan gaat hij weg maar stampt hij naar mij ! in de stal ook dan komt hij dreigen en dan geef ik hem een tik en dan gaat hij met zijn kop in de lucht en doet gwn verder zuur ! bij hoeven uit krabben geeft hij alle poten netjes maar bij de laatste houd hij die gwn stijf echt tegen werken en nog liever vallen dan toe te geven grrr.
Kan iemand mij zeggen hoe ik hem moet straffen en hoe ik respect en vertrouwen kan winne van hem want ik kan geen oefeningen met beweging doen daar hij nog niet goed kan stappen laat staan draen of galloperen!

DuSs ik zou zeggen help? Want hij heeft deze week mijn teen gebroken daar er expres op te gaan staan dus ik word het wel beu :(

xXx

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:49

Klinkt als een paard dat mentaal ergens mee zit. Volgens mij is je paard het vertrouwen in mensen even kwijt... Je weet niet wat er gebeurd is.
Ik zou er hulp bij halen zodat je paardje terug vertrouwen in jou (en mensen) krijgt. 2moons blijkt erg goed te zijn. Je kan beter preventief er iemand bijhalen dan afwachten en dat het steeds erger wordt...

Veel succes!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 08:47

Een paard is een kuddedier en hij en jij vormen zijn kudde en elke kudde heeft een leider, ik denk dat je daar moet aan werken.
Ga op zoek naar het gedrag tussen leider en ondergeschikte in een paardenkudde en maak een lijst met gedrag van hem dat je mag tolereren = wit en gedrag dat je NIET mag tolereren = zwart.
Met deze lijst weet je ook hoe jij je moet gedragen als leider tov hem.
Een paard kent enkel wit en zwart geen grijs, "wit" gedrag moet je onmiddelijk belonen, "zwart" gedrag onmiddelijk corrigeren .
Deze lijst moet je nu consequent toepassen, dwz elke seconde dat je bij je paard bent en zolang dat je je paard hebt. Als je dit consequent toepast zal hij jou als leider zien en je vertrouwen, je zal veel meer plezier hebben aan de omgang met je paard, het zal minder gevaarlijk zijn (bijten) en je rijden zal er ook op vooruitgaan.
Het is dys niet noodzakelijk om speciale oefeningen te doen, gewoon consequent zijn tijdens zijn verzorging.

arcossliz1

Re: Hoe respect en vertrouwen winnen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:28

Ja, ik denk dat je consequent moet gaan reageren..
Dat is soms best moeilijk, omdat zoals ik begrijp, hij het vertrouwen kwijt is in mensen..
Je zult het vertrouwen terug moeten krijgen, maar je moet ook respect vragen..
Niet teveel tegelijk, want dan verpest je hem als ware nog eens.

Wat jij vertelt als voorbeeld, hij heeft expres m'n teen gebroken, daar ben ik het niet mee eens..
Een paard voelt niet dat hij op jou teen zal staan..
De meeste mensen worden dan boos, en duwen hem eraf..
Dat werkt eigenlijk tegenstijdig, want een paard zet dan nog een af op jou tenen..
Het beste zou zijn als je hem rustig eraf duwt en rustig blijft, want dan doet het jou minder zeer..

Ik weet niet of je losgooien in de bak heb geprobeerd..
Een paard dat iets met mensen heeft meegemaakt, zal keihard door die bak heen rennen..
Want jij laat zien dat jij de baas bent, door het paard te laten lopen..
Zo gaat het ook in een kudde..
Als jij het paard kan laten lopen, ben jij de baas..

Verder zie ik niet hoe jullie met elkaar omgaan, dus ik zou niet verder weten, hoe ik je verder kan helpen??

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:42

Misschien een wat flauw antwoord, maar wel nodig.
Zoek hulp van iemand (instructeur bv.) die zo'n paard goed aan kan... en vraag advies aan haar/hem.
Je paard heeft w.s. door de hele heisa rondom zijn ziek zijn zo'n mentale tik gekregen, dat het idd niet meer je 'oude, vertrouwde paardje' is.
Paard associeert mensen nu misschien met pijn, prikken, etc.
Een paard als deze vraagt om een duidelijke, rustige en consequente benadering.
Even niet aanhalen als je niet goed weet hoe je je paard duidelijk maakt wat zijn ruimte is. Hij is nog steeds ziek; heeft daardoor misschien ook geen behoefte aan aanhalen, maar vooral aan rust.
Het is heel vervelend dat dit is gebeurd, maar je paard is niet 'zielig' en moet je ook niet zo benaderen.
Hopelijk voelt hij zich snel wat beter en verdwijnt dit gedrag weer.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:45

Mijn huidige paard is na een operatie helemaal veranderd. Van een lieve ondekings geil pard naar een paard wat liever niet meer ergens naar toe gaat wat ze niet kent. Ook was ze het vertrouwen in mij kwijt. Konden we eerst nu viaductjes etc etc nemen daar moest ik na de operatie voor afstappen. Dekens is ze zuur naar geworden, zadel ook. Ik heb haar in haar waarde gelaten en mettertijd werd het beter en nu na 5 jaar zie ik weer dat mijn paard weer de oude ik aan het worden is. Dat zal ook geholpen hebben dat ze nu op een tataal andere stal staat heel anders als voorheen en met niks assiocieert van vroeger. Straffen heeft niet veel zin, hij is het vertrouwen immers kwijt en dat bevesteg je juist. Wel belonen als hij iets goed doet. Het is heel moeilijk en moeilijk te begrijpen dat je paard dit doormaakt maar een paard begrijpt het nu eenmaal niet. Hij zou je langzaam aan weer moeten vertrouwen. Kijk door hem heen en laat hem in zijn waarde. Als je het niet vertrouwd en denkt dat je dit niet lukt aan kan omdat je niet sterk genoeg in je schoenen staat kan je dit beter aan een prof over laten.

succes

dit kost heel veel tijd maar als het goed gaat heb je weer je oude vertrouwen paardeje en weet je het voelt heerlijk kan ik je vertellen. Kan weer van kleine dingen genieten met haar.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:59

Trauma als gevolg van bijv. een ongeluk of operatie omvat meer dan alleen het lichamelijk trauma. Ook mentaal kan een dier daar blijvend 'schade' van ondervinden. Zelfs na een normaal verlopen herstel kan er nog steeds mentaal een probleem zijn (we zeggen dan vaak 'hij is niet meer de oude sinds...).
Met homeopathie zijn niet alleen de lichamelijke gevolgen van een dergelijk trauma te genezen, maar ook deze mentale 'wonden'. Zoek een goede klassiek homeopaat en ga daar eens ten rade, om - naast goede mentale steun voor je paard door middel van oefenen en veel belonen - dit proces homeopathisch te ondersteunen.

Overigens zul je zelf al een andere instelling moeten innemen, je schrijft dat je paard expres je teen gebroken heeft, een paard doet zoiets NOOIT expres!
Straffen van het paard is in deze situatie echt uit den boze en zou averechts werken (consequent zijn is iets anders dan 'hard zijn' of 'straffen'). Het paard steunen en belonen en laten merken dat zijn verwondingen niet betekenen dat hij 'uit de kudde gezet wordt' (wat hij instinctief wel zal denken, een gewond paard is een gevaar voor de kudde en zal aan z'n lot over gelaten worden in het wild).
Zoiets kost vooral héél veel tijd en geduld (ik ben een jaar bezig en ben er nog lang niet met mijn paard, hij is (door zijn toenmalige eigenaar, een handelaar) aan z'n lot over gelaten na een fout gelopen castratie, nadat hij al getraumatiseerd was en was al het vertrouwen in mensen kwijt, was niet op 10 meter te benaderen toen ik hem kocht).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:43

xXxNikkixXx schreef:
hey,

Kan iemand mij zeggen hoe ik hem moet straffen en hoe ik respect en vertrouwen kan winne van hem want ik kan geen oefeningen met beweging doen daar hij nog niet goed kan stappen laat staan draen of galloperen!

DuSs ik zou zeggen help? Want hij heeft deze week mijn teen gebroken daar er expres op te gaan staan dus ik word het wel beu :(

xXx

Niet straffen als je respect en vertrouwen wilt winnen. Klinkt als een paard met een trauma en ik kan je verzekeren dat een tik/boos worden/straf nog meer kapot maakt.
Ik weet ook uit ervaring dat het zeer moeilijk is, want ik maak hetzelfde mee.

Gezien je er niet mee kunt werken, zou ik hem zoveel mogelijk in de wei/paddock laten bij andere paarden om tot rust te komen
Verder ff niets willen, maar gewoon er vaak zijn. Hem naar jou toe laten komen, niet andersom.
En veel tijd geven.
(Advies wat ik zelf ook kreeg :P )

xXxNikkixXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 23:42

ondertussen heb ik dus een nieuwe veearts en nieuwe medicatie, hij mag sinds kort dus terug worden gelongeerd en is echt verbeterd door die medicatie, zowel fysisch als mentaal :o hij is terug de oude aan het worden, hij houd z'n oren altijd naar voren en geeft pootjes zelfs terug op commando! Hij is echt terug lief geworden en toon ook terug rescpect naar mij toe.Hij is terug het paard dat ik gekocht had ^^ ondertusse heb ik heb dus al een half jaartje en is het vertrouwen ook gestegen. Hieruit blijkt dus dat hij zo koppig deed omdat hij zich niet goed voelde en pijn had en zich daar geen weg mee wist!

Bedankt voor de raad en nu enkel nog duimen dat het verder in stijgende lijn gaat :D

xXx

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 00:31

Lees net je verhaaltje en wil je veel succes verder wensen, want je bent er nog niet. Wil je niet demotiveren, hoor, maar de kans is wel aanwezig dat als hij weer iets mee maakt wat hem pijn doet of als ie ziek wordt, dat zijn gedrag weer kan omslaan.

Heel veel succes ermee en hopen dat dit gedrag weg blijft