Naar de wei een ramp

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annaaube

Naar de wei een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 19:55

Hi!
ik heb een leuk ruintje van net 5 jaartjes oud. ik lease hem bij mijn manege. het punt is dat hij alleen in de ochtend op het land mag, ik moet hem zelf eropzetten en eraf halen anders ben ik 60 euro per maand kwijt ofzo. mijn pony wordt altijd EXTREEM blij als hij naar het land mag. elk geluidje is dan te veel en hij loopt te trappelen naast mn voeten. de route van manege naar wei is:
stal- gaat oke, is wat blij, want het eerste wat ik doe is peesbeschermers om. dan weet ie, of longeerbak losgooien of wei.
terrein - als hij weet dat we rechtsaf gaan niet meer te houden
pad langs stapmolen- als er paarden in staan steigeren of rondjes om me heen rennen omdat hij 'schrikt'. dit doet ie soms niet soms wel
eerste hek weiland - niet te houden. rennen , niet stil kunnen staan, springen, maar nooit boos doen naar mij ofzo.
sluis 2 weiland- rennen en eten.

ik heb meerdere dingen geprobeerd:
touwtje door de mond, niet voor herhaling vatbaar, maakt het erger
touwtje over neus, maakt het erger.
hoofdstel hielp een klein beetje.
meestal is het handig als er iemand meeloopt, helpt ietsiepietsie.
maar voor de rest heb ik geen idee wat ik hiermee moet.
hij is nooit mishandelt ofzo dus waar het vandaan komt?

help me!

xxxx<3

anna

marcha1987

Re: Naar de wei een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:20

Ik zou toch weer gaan voor touw over de neus en dan door de ring halen, klinkt heel banketstaaf maar als ie dan doorloopt trekt het strak.
Verder zou je indd met iemand samen kunnen gaan oefenen. Steeds als ie dan te enthousiast wordt omdraaien en terug lopen, even stilzetten en pas weer gaan proberen als ie wat rustiger is.
Tis denk gewoon volhouden aangezien het een jonge pony is ;)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:59

Terug zetten, mijn paard mag achter mij zo gek doen als hij maar wil, als ze maar achter mij blijft en mij niet raakt. Dus zodra hij je iets voorbij loopt jezelf groot maken en zorgen dat hij achter je blijft. Dit kun je het makkelijks eerst oefenen in bijvoorbeeld de bak. Zodat hij leert goed achter jou te blijven. Zodra hij je voorbij loopt of te dicht op je komt, drijf je hem terug. Dit kun je in het begin nogal streng moeten doen, maar dat komt vanzelf. Als hij dit snapt kun je het buiten gaan proberen. Streng zijn is echt heel belangrijk, hij mag je gewoon niet voorbij!!
De manier van Marcha word hij denk ik helemaal gek van. Je paard wil gewoon graag naar buiten, en zo maak je hem compleet gek ben ik bang.

ginalee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:01

Ik heb ook wel eens zo'n knol gehad die me voorbij rende. Toen ben ik freestyle lessen gaan volgen. Die gaven als tip draai met het uiteinde van het halstertouw rondjes, zodra hij je dan voorbij wilt krijgt hij een tik op zijn neus.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:13

Kan, maar het principe bedoel ik wel hetzelfde mee.
Maar indd touw om de neus kan hem ook irritanter maken.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:50

@ Marcha, touw bedoelde ik neit, kan soms heel handig zijn! bedoel het terug lopen. Zou niet omdraaien, gewoon paar passen achterwaarts, draaien zorgt namelijk ook voor stress omdat je paard dan niet weet waar het aan toe is.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:59

Heb je gelijk in ja, zat meer op te doelen om zijn eigen rust terug te krijgen.
Eerst kleine stukjes lopen en die uitbouwen zeg maar.

Maar dat is ook niet handig eigenlijk nee.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:01

Inderdaad, telkens even een paar passen achterwaarts zetten. Vaak worden ze dan even boos, maar als je doorzet begrijpen ze dat ze sneller in de wei staan als ze netje meelopen. Telkens als de pony je voorbij wil even een tikje met het uiteinde van het halstertouw op de borst geven. Dat wil bij sommige paarden ook nog wel eens heel goed werken. Niet agressief of keihard natuurlijk.

Het sleutel woord is consequent zijn vanaf het moment dat hij uit zijn stal komt, hij mag je gewoon niet voorbij lopen. Succes!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:04

@ Marcha, snap wat je bedoeld, maar met een jong dier wat niet de hele dag de wei op kan snap ik wel dat hij heeeeeel graag het land op wil. Rust krijg je dan zeer moeilijk, maar hij kan in al zn enthousiasme wel leren respect voor jou te houden. Hij mag best enthousiast zijn en lekker dribbelen, maar wel achter jou. En dan zal uiteindelijk de rust ook wel komen.
Hoop dat ts hier wat mee kan!
En zoals morelia zegt is ook hier consequent zijn de sleutel!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:06

trouwens ts, ik zou toch eens gaan kijken of je paard niet de hele dag het land op kan. Zo te horen kan hij dat wel heel goed gebruiken!
Al moet hij natuurlijk achter je blijven lopen!

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:07

Ja dat zeker, het is bij mijn eigen pony wel op die manier gelukt, gewoon weer rustig het pad af en aan lopen en ook langs het hek van de wei. incl. het passen terug zetten onder het lopen dat ze wel netjes naast me blijft.
Vandaar ook deze optie ;)

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:07

ik weet niet hoeveel tijd je hebt smorgens maar kan je niet gewoon het paardje losgooien en opjagen zodat ie zn energie een beetje kwijt is?
zo nee gewoon heel vaak doen consequent zijn en volhouden mijn pony was ook niet te houden en nu loopt ie als een lammetje mee en rent ie pas als ie los is..... maar af en toe... :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:10

Achterwaarts zetten. Mijn pony wordt soms ook onwijs heet als ie naar de wei moet (oke is wel een shet, maar ook die zijn onwijs sterk als ze het in de bol hebben). Iedere keer als hij te hard gaat zet ik hem achteruit. Door dit consequent te doen hebben ze snel genoeg door dat het alleen maar langer duurt door gek te doen. En natuurlijk met je stem belonen als hij rustig naast je loopt.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:13

en ook ik dacht het eerst aan achterwaarts!
je veranderd dan zijn "mind-set" van "ik moet naar voren" naar "oh waar gaan we nu heen baas". En daarnaast wordt ie het vanzelf wel zat!
Succes!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:19

Ik heb een tijdje een kettingtouw gebruikt omdat mijn paard het soms zomaar in zijn hoofd haalde om rechtsaf te gaan en mij dan dus meesleurde, dit deed hij bijv. bij het trailerladen.

Ik deed de ketting niet over de neus maar onder het kin door, dus aan de rechterkant van het halster vastmaken dan onder het kin door en dan weer door het metalen vierkantje van het halster.
Dit werkte perfect, ik trok zelf nooit, maar zodra hij iets uithaalde trok de ketting automatisch strak en dat is natuurlijk auw en aan auw hebben alle paarden een hekel, na een paar keer in de fout te zijn gegaan koos mijn paard eieren voor zijn geld en stopte met dit gedrag.
Het was echt in een paar keer opgelost.

Daarna een gewoon touw op deze manier gaan gebruiken en toen dat ook goed ging gewoon het touw weer vastgemaakt aan de ring in het midden.

Het voordeel van deze manier vind ik dat het paard zelf het ongemak veroorzaakt, jij loopt gewoon zoals je dat gewend bent en moet dus ook niet gaan trekken, als hij je voorbij gaat komt de ketting strak te staan en hoogstwaarschijnlijk zal hij hier even heftig tegen protesteren en daarna misschien nog een keer en misschien nog wel een keer, maar hij krijgt vanzelf in de gaten dat hij zelf het ongemak veroorzaakt en ook zelf kan voorkomen of kwijt kan raken door normaal te doen.
Daarnaast is het vrij goedkoop, het kettingtouw koste mij 7,50 geloof ik.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:36

Ik zat ook te denken aan de ketting, Ulfeino. Al vind ik wel dat je moet weten wat je doet. In verkeerde of onervaren handen kan het ook een martelwerktuig zijn.
Ik gebruikte naast de ketting ook gewoon een halstertouw; als ze iets trok voelde ze druk op de neus van het touw maar als ze het te bont maakte de ketting. De 1e paar keren reageerde ze heel heftig, bokken/hippen/scheef lopen maar er van doorgaan was onmogelijk. Ze had al heel gauw in de gaten dat ze veel beter braaf kon zijn. Inmiddels gebruik ik de ketting nooit meer. Een deugniet zoals de ts heeft, zou ik met de ketting en halstertouw naar buiten brengen. Een ketting is niet lief, maar heel consequent en eerlijk, mits goed gebruikt.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:55

Ik zou een hengstenketting/ halstertouw nemen en die niet over de neus, maar enkelt onder de kin doorhalen...
Zet hem onderweg af en toe stil en laat hem een paar passen achteruit doen, doet hij dit? belonen!!! Het is de bedoeling dat hij op jou let en naar je luistert!!!
Wanneer hij er vandoor gaat direct een flinke ruk geven en een boze stem geven met een bepaald woord bv. NEE!!! Dit moet je wel direct doen en niet even wachten, dan is het te laat!!! Je straft, hij weet dat het niet mag en het is klaar... (niet door blijven mopperen)... Blijf dit volhouden totdat het stopt en blijf consequent hierin...

Succes!!!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:09

Ketting doe je altijd onder de kin door (zoals Ulfeino heeft omschreven). Maar geen flinke ruk geven hoor, werkt veel te streng in. Je zou hem het vel van de kin trekken.
Ik zou op het moment dat je hem qua tempo onder controle houdt niet ook nog eens achteruit laten gaan of stil zetten, tenminste niet de eerste paar keren. Het werkt heel frusterend voor je pony dat hij niet meer uit kan breken als je hem dan ook nog 'ns achteruit/stil zet overdrijf je in mijn ogen.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:30

Mjay schreef:
ik weet niet hoeveel tijd je hebt smorgens maar kan je niet gewoon het paardje losgooien en opjagen zodat ie zn energie een beetje kwijt is?
zo nee gewoon heel vaak doen consequent zijn en volhouden mijn pony was ook niet te houden en nu loopt ie als een lammetje mee en rent ie pas als ie los is..... maar af en toe... :D

Dit is toch geen oplossing voor haar probleem? Het gedrag van het paard zal niet veranderen als je hem lekker koud uit zijn stal los gooit en even goed opjaagt.. Dit veranderd niets aan zijn gedrag tijdens het buiten zetten.
Je moet echt streng en consequent zijn, zoals al meerder zeggen, bijvoorbeeld paar passen achteruit, streng zijn.
Succes!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:37

Ik ken het probleem, paardlief heeft zich toen ik hem net verzorgde ook meerdere keren losgerukt.
Sindsdien doe ik gewoon een hengstenkettingkje om, zoals Ulfeino het uitlegt. Werkt prima, hij heeft heel goed door dat hij met dat ding om zich moet gedragen. En ik durf er soms best een ruk aan te geven hoor. Het idee is namelijk dat hij gecorrigeert word als hij te snel gaat, jou voorbij dus, en komt hij weer netjes naast je/achter je dan haal je direct de druk er weer af. Wat ik ernaast nog doe is dit.
Als hij te ver naar voren komt doe ik mijn hand in de lucht, voor z'n neus. Luistert hij niet, dan krijgt hij met het touw een paar flinke tikken op z'n borst.

Maar vooral laten merken dat je niet gediend bent van zijn gedrag. Hij hoort schuin achter je te lopen, jij moet je arm uit kunnen steken zonder hem te raken. Dat is jouw persoonlijke ruimte, en dat heeft hij maar te respecteren. Hij moet ten alle tijde luisteren. Ga jij in een keer stil staan, en loopt hij door?
Nou sorry maar dan kan hij toch echt flink op zijn sodemieter krijgen. Probeer de oorzaak (dominant gedrag) aan te pakken, dit zijn slechts de symptonen!

_silvie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:06

Ik zou iets vaker met hem gaan lopen zonder hem naar de wei te brengen. Is hij vervelend bij een bepaald stukje, dan loop je een stukje terug en ga je nog een langs de plek waar hij vervelend is totdat hij er wel normaal kan lopen.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:15

Je moet een patroon van hem doorbreken, en dat doe je niet door mee te gaan in zijn energie en opgefoktheid. Hij is gewoon superblij dat hij naar de wei mag en gedraagt zich dan slecht. Maar elke ketting oid maakt het patroon alleen maar erger (en gevaarlijker, want wat als hij ook nog pijn krijgt hierbij? Dan raakt ie helemaal aan het rellen).
Ik zou liever kiezen voor de optie war je zelf heeeeeeel rustig blijft. (veel en diep uitademen). Neem zodra hij raar gaat doen een pauze. Dus stop met lopen in de richting die je deed. Zet hem stil, of loop liever terug. Bedenk kleine oefeningetjes die je in zo'n pauze kunt doen. Het liefst oefeningen waarbij je hem keert. Dat veroorzaakt een soort verwarring in zijn hoofd, waardoor hij zijn focus even kwijtraakt, en dat is juist het moment dat jij weer contact met hem kunt maken.
Leg desnoods wat balkjes vlakbij de wei, waar hij nog overheen moet. En ga een keer niet naar de wei, maar erlangs. EN terug naar stal. Hij mmag gewoon onder geen beding meer de wei in als hij aan het rellen is.
Is even heeeeeel veel werk, maar dan heb je wel een fijn paard daarna. En ook in de wei, voor je hem loslaat, is het belangrijk dat hij eerst even rustig naast je staat.

BePa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:59

Hoe reageert je paard als er een ander paard meeloopt?

nikky16april

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:01

als hij dat doet.
Terug lopen naar stal.

de stal in.

even stil staan en er weer uit en weer gaan lopen

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:15

Alle mechanische hulpmiddelen zijn maar lapmiddelen en zullen waarschijnlijk slecht een tijdelijke oplossing bieden.
Je kan enkel een definitieve oplossing krijgen als je je paard gaat opvoeden zodat hij jou erkent als leider, dat doet hij duidelijk nu niet.
Een paard is een kuddedier en in deze kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's. Jouw paard beschouwd hemzelf en jij als zijn kudde, waarbinnen hij de leider is en jij de ondergeschikte, als je dit kan omkeren zullen je problemen opgelost zijn. Probeer de volgende stappen.
1. Zoek uit hoe het rangordegedrag is binnen een kudde.
2. Maak voor jezelf een lijst met positief, ondergeschikt gedrag van je paard (wit) en negatief, dominant
gedrag (zwart). Een paard denkt altijd wit of zwart hij kent geen grijs.
3. Wit gedrag moet je systematisch en consequent belonen en zwart gedrag even consequent corrigeren.
Dit moet je elke seconde dat je bij je paard bent doen en zolang dat hij van jou is, zodat het voor hem
duidelijk is dat jij de leider en hij de ondergeschikte is
Als je dit consequent toepast zal jullie relatie en ook je rijden veel beter worden.