paard weeft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Missie1985

paard weeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 18:35

hoi mensen

Ik weet niet of het hier goed staat,en ik heb al wel wat gelezen over weven, maar dat was in veel ergere mate dan mijn paardje het heeft. Ik lease een paard van iemand, staat op een stal van mijn keuze. Maar dit paard weeft, in de weide niet,nergens geen last van staat lekker bij andere paarden te grazen etc... Volgens de eigenaaresse had het paard er nooit last van tot ze op een stal kwam waar
haar paard regelmatig over werd geslagen met eten :S, en is het dus gaan doen (denk ik om aandacht te krijgen). Maar eenmaal op een andere stal, heeft ze et niet meer gedaan nu ze dus op deze stal(naar mijn keuze staat) doet ze het weer. Ze staat overdag hele dag buiten, en s'nachts gaan ze op stal, het is een 8 jarige draver, en ik weet dat die wat drukker etc zijn dan kwpn etc... maar nou is mijn vraag wat kan ik eraan doen om mijn paardje af te leiden... Of te zorgen dat ie bezig blijft... Hij staat al in een open stal en heeft contact met andere paarden.

groetjes

stalin

Re: paard weeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:44

Ik zou er in elk geval voor zorgen dat ze snachts op stal onbeperkt ruwvoer ter beschikking heeft.

_nino_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:15

Kan ze niet dag en nacht buiten?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:06

ik zou ook kijken of de mogelijkheid bestaat om hem buiten te laten ,,,of als het niet veranderd een stalling zoeken waar die het niet doet?

daisy22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:09

mijn eerst gedachte is ook onbeperkt ruwvoer

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:11

als dat alle 2 niet haalbaar is zou ik een hooi zak halen daar doet ze iniedergeval langer mee.. doet ze het alleen over de staldeur ?
dan zou ik ook een weefrek halen

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:37

idd een weefrek, maar daar heb je de oorzaak niet mee te pakken. missschien een week observeren wanneer de draver het doet (kost wel tijd/energie, maar je he) missschien schort het toch aan beweging?

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:55

Een hooinet zou ik niet doen, het is slecht voor een paard om in die houding te eten: ze zijn gemaakt om met hun hoofd naar beneden te eten, anders krijgen ze teveel lucht binnen.
Dag en nacht buiten lijkt me een fijne oplossing voor je paard. Het is logisch dat ze het in de wei niet doet, dan hoeft ze zich niet te vervelen en dat vervolgens op te lossen door telkens dezelfde beweging te maken waardoor er een stofje vrijkomt waardoor ze zich weer beter voelt (dat is namelijk wat er gebeurt als ze gaat weven). Maar ik snap dat dat niet altijd mogelijk is, dag en nacht buiten. Onbeperkt kuilvoer zou ik dan als tweede oplossing gebruiken.
Je kunt kijken wat er echt verschilt met de vorige stal en met deze, en je kunt inderdaad wat YvonneNEL al zegt het paard observeren om te kijken wanneer ze het doet...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:13

als onbeperkt ruwvoer niet lukt kan je ook denken aan een speeltje in de stal, daarmee haal je gedeeltelijk de oorzaak weg.
als je dan ook nog een weefrek plaatst dan haal je voor een groot deel het gevolg weg.
dus samen heb je kans dat je paard het afleerd, ook omdat je paard het in een lichte mate doet.
het kan ook zijn dat je paard op deze stal als een van de laatste voer krijgt en dat het daardoor weer is gaan doen.

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 09:16

hoi mensen,

bedankt voor jullie reactie, ik ga kijken of ik het met de staleigenaar kan overleggen
of ze idd onbeperkt ruwvoer kan krijgen, en of dat ik anders miss tot een andere
oplossing kan komen. In elk geval bedankt voor de tips.

groetjes

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 08:08

VSW-->OPG

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:18

VSW-->OPG? Wat betekend dit? (sorry ben nog niet zo bekend op bokt)...

Annnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:53

^verplaatst

zoveel mogelijk naar buiten, en met andere paarden staan(op stal en in de wei)

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 16:36

verplaatst waarheen? Sorry voel me nu heel stom...

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 16:42

hoi mensen,

Ik heb gehoord van de stal eigenaar, dat mn paard is opgehouden met weven... (dit was ook wel gezegd door de eigenaar)...Maar duurde langer dan verwacht, ze heeft het alleen de eerste maand gedaan... dus dat s goed nieuw denk ik zo... Kan ik er nog iets aan doen om het haar ook de eerste maand niet te laten weven? Want ze doet het puur uit spanning...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:43

Ik denk dat de 2 beste tips al vaak genoeg gegeven zijn in je topic om er ook wat mee te doen... ;)

s82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:43

hallo missie1985,

De oplossing om haar niet te laten weven de eerste maand op een nieuwe plek is er niet. Je paardje heeft dit gedrag aangeleerd in het verleden en gebruikt het nu op momenten dat ze gestresst,angstig en in een niet vertrouwde omgeving staat. Een paard die dit hierom doet voelt zich juist vertrouwd met het "foute" gedrag. Op het moment dat ie weeft maakt ie het stofje endrofine aan, werkt net als een praam, hierdoor voelen ze de spanning weg vloeien.

Zoals ik las heb jij er alles aangedaan om het zo prettig mogelijk te maken, contact, weidegang en aandacht. Weet dat ook een paard moet wennen op een nieuwe stal, net zoals wij moeten wennen al wij verhuizen. Een paard moet weer vertrouwd raken in de nieuwe omgeving en heeft hiervoor echt zijn tijd nodig.