Aankoop nieuwe pony, de hoeven & het geslacht.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romyjuh_Xx

Aankoop nieuwe pony, de hoeven & het geslacht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 17:51

Hallo allemaal,
Ik wil een nieuwe pony kopen voor als gezelschapspony bij mijn D, Nilan.
Ik heb nu een pony op het oog en heb ook een afspraak gemaakt.
Nu zit ik wel met een twee vragen:

De hoeven
De pony heeft nogal 'lelijke' hoeven, niet de 'normale' vorm zal ik maar zeggen.
Ik ben van mening dat mijn hoefsmit dit wel kan oplossen, hij heeft nl. al meerdere paarden geholpen.
Wat denken jullie? Ik ga dit weekend naar de pony kijken.
Met een paar x bekappen + evetueel hoefijzers opgelost?
Afbeelding

Het geslacht
Het is een 3 jarige hengst die ik bij mijn ruin wil gaan zetten.
Moet ik hem casteren? Ik heb nog nooit een hengst gehad. Hij heeft een lief en rustig karakter maar soms weet hij wel dat hij een hengst is.
Wat zouden jullie doen?

Info
* 3 jaar
* hengst
* nog niet beleed
* lief en rustig karakter

Help me a.u.b.
Liefst Romy

Wiwabalia

Re: Aankoop nieuwe pony, de hoeven & het geslacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:54

De eerste vraag die bij mij opkomt is: heeft je paard al vaker samen gestaan met een ander paard?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:56

Ik kan er niet precies de vingen op leggen maar hij lijkt mij niet helemaal correct gebouwd, zijn hoofd lijkt in verhouding erg groot...

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:00

aparte ponny!
de hoefsmid kan zeker wat aan zn hoeven doen! ze zijn gewoon te lang niet bekapt, over het henst zijn....
als je geen merries in be buurt hebt en hij gedraagt zich gewoon tegenover jou paard zou je hem hengs kunnen laten maar je moet wel goed bedenken of hij ook een hengstwaardig leven heeft!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:01

Het lijkt er op dat hij misschien hoefbevangen is geweest. Dan krijgen ze ook van die platte voeten.
Mijn vriendin is hoefsmid en die heeft een shetje gedaan die nog 10x plattere hoefjes had. Die zien er nu (2 jaar later) best wel weer goed uit! (is wel een oud beestje, dus bij hem zal dat misschien wel sneller gaan)
Je kan de foto's ook aan je eigen hoefsmid voorleggen, die zal zeker wel een idee er over hebben :D

Op zich hoeft het geen problemen te geven dat ie nog hengst is. Het ligt er ook aan hoe jouw pony is (dominant of niet)
Als het niet gaat kan je hem altijd nog laten castreren toch?!
Hij is idd. wel een beetje gebouwd als een lilliputter! :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:04

3 jaar is nog jong, het echte hengstengedrag komt pas later. Als de pony niet voor de fok is en aangezien jij geen ervaring met hengsten hebt, is castreren zeker omdat dit een gezelschapspony is de veiligste oplossing.

Voor de voeten zou ik even overleggen met je smid. Als deze pony nl een hoefbevangenheids geschiedenis heeft, of standfout door verkeerd of niet bekappen kan dit een permanent aandachtspunt zijn. Hoe lief de pony ook is, een gezond dier is voor alle partijen (d.w.z. jouw, de pony en je D-pony) een betere keuze. Vraag ook na wat voor rantsoen (weidegang, hooi/kuil) de pony krijgt, als die nl niet tegen het rantsoen lijkt te kunnen waar je D-pony op staat is hij voor zijn taak niet of minder geschikt.

Overleg of je de pony op proef kan krijgen ivm klik tussen je D-pony en dit dier.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:06

Ja het deed mij dus ook een beetje aan dwerggroei denken, maar ik heb er verder te weinig verstand van om er echt een onderbouwd oordeel over te geven.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:13

ik vind het een schatje...
ik vind hem veel te zwaar voor 3 jaar en zou ook uit willen sluiten dat hij bevangen is geweest.
Verder kan je een shetlander niet in het volle land zetten ivm de kans op hoefbevangenheid, met shetlanders hoor je daar echt rekening mee te houden, aangezien hij gezeldschappony wordt en er wellicht niets mee gedaan wordt ? Shetlanders worden al moddervet van het kijken naar gras, ik zie dat hij nu ook in een zandpaddock loopt ??
Wat heb je er verder aan als hij hengst blijft ?

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 18:16

Bedankt voor jullie info
Ik heb geen merries
Ik moest wel een beetje lachen met jullie opmerking: lilliputter & dweggroei
Arme pony :(:)

Maar idd hij is grappig gebouwd maar bij shettjes heb je dit ook.
Proef is idd misschien wel een goed idee. Maar over het klikken, tja natuurlijk is het altijd even wennen.

garny95 schreef:
ik vind hem veel te zwaar voor 3 jaar en zou ook uit willen sluiten dat hij bevangen is geweest.
Verder kan je een shetlander niet in het volle land zetten ivm de kans op hoefbevangenheid, met shetlanders hoor je daar echt rekening mee te houden, aangezien hij gezeldschappony wordt en er wellicht niets mee gedaan wordt ? Shetlanders worden al moddervet van het kijken naar gras, ik zie dat hij nu ook in een zandpaddock loopt ??

Een sgatje is ie idd.
Het is geen shetlander, het is een welch. Onze weide is vrij kaal dus dat is het probleem niet.
De zandpaddock is niet als 'vervanginsg weide' bedoelt.
Over het hengst vind ik dat u ongelijk heeft. Mensen casteren maar, vaak omdat ze te hevig zijn maar ik ben van mening dat wanneer je paard rustig is niet hoeft te casteren?
Hup casteer maar zeggen de meeste maar eigenlijk hoeft dit niet. je moet het gedrag van een hengst wel accepteren.
Laatst bijgewerkt door Romyjuh_Xx op 21-09-09 18:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:17

Ik zou ook eens overleggen bij jouw hoefsmid, maar ik denk dat het wel valt op te lossen hoor. Gewoon niet nauwkeurig opgevolgd geweest denk ik.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 18:20

Dorien1 schreef:
Ik zou ook eens overleggen bij jouw hoefsmid, maar ik denk dat het wel valt op te lossen hoor. Gewoon niet nauwkeurig opgevolgd geweest denk ik.

Ik ga ook zeker vragen of hij hoefbevangen is geweest.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:21

Wat een rare hoeven, zeker wel iets om rekening mee te houden, en aan je hoefsmid om advies vragen.

Maar als het inderdaad hoefbevangen gevoelige dier is wat hoefbevangen is geweest, dan zou ik hem laten staan.

Maar ik vind hem wel erg jong om nou al rare hoeven te ontwikkelen, is misschien niet goed voor gezorgd? en of op tijd bekapt? of toch hoefbevangenheid geweest?

En dat vind ik eerlijk gezegd wel eng om erover na te denken om deze pony te kopen, ik had dat in ieder geval niet gedaan zelfs niet eens over nadenken, als ik zoiets zie bij een 3 jarige, misschien hard van mij, maar liever een gezond dier waar ik veel plezier van heb dan eentje van wie ik heel veel hou maar altijd ermee sukkel en er verdriet om heb.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:22

Een welsh? met die bouw en kleur?

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 18:23

Ragdollcat schreef:
Wat een rare hoeven, zeker wel iets om rekening mee te houden, en aan je hoefsmid om advies vragen.

Maar als het inderdaad hoefbevangen gevoelige dier is wat hoefbevangen is geweest, dan zou ik hem laten staan.

Maar ik vind hem wel erg jong om nou al rare hoeven te ontwikkelen, is misschien niet goed voor gezorgd? en of op tijd bekapt? of toch hoefbevangenheid geweest?

En dat vind ik eerlijk gezegd wel eng om erover na te denken om deze pony te kopen, ik had dat in ieder geval niet gedaan zelfs niet eens over nadenken, als ik zoiets zie bij een 3 jarige, misschien hard van mij, maar liever een gezond dier waar ik veel plezier van heb dan eentje van wie ik heel veel hou maar altijd ermee sukkel en er verdriet om heb.

Misschien heb je gelijk, misschien niet, het kan best zijn dat de pony niet goed gekapt is of te laat en dan duurt het even voor je weer de normale hoeven krijgt

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 18:24

Charaz schreef:

Het is een welsh maar misschien gekruisd?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:26

Ja als het gewoon verwaarloosd is en te laat is bekapt en of niet goed, dan is het wel goed te krijgen door hele goede smid, zelfs totaal overwoekerde kanker in de hoeven zijn helemaal goed te krijgen en te genezen en of ernstige hoefbevangen hoeven weer gaaf en mooi in vorm gekregen, maar als het hoefbevangengevoelig is en al heeft gehad op zulke jonge leeftijd, dan zou ik hem laten staan hoe moeilijk het ook is.

Jje koopt mogelijk ellende, dus goed vragen van het hoe en wat en waarom bij de huidige eigenaar en advies inwinnen bij de hoefsmid.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 21-09-09 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Romyjuh_Xx schreef:
Charaz schreef:

Het is een welsh maar misschien gekruisd?

Dan is het dus geen welsh ;-) waarom zou het volgens jou een welsh pony zijn? Je hebt ook gewoon kleine pony's die niet direct tot een stamboek behoren.

Lyonesse

Romyjuh_Xx schreef:
Bedankt voor jullie info
Ik heb geen merries
Ik moest wel een beetje lachen met jullie opmerking: lilliputter & dweggroei
Arme pony :(:)

Maar idd hij is grappig gebouwd maar bij shettjes heb je dit ook.
Proef is idd misschien wel een goed idee. Maar over het klikken, tja natuurlijk is het altijd even wennen.

garny95 schreef:

Een sgatje is ie idd.
Het is geen shetlander, het is een welch. Onze weide is vrij kaal dus dat is het probleem niet.
Over het hengst vind ik dat u ongelijk heeft. Mensen casteren maar, vaak omdat ze te hevig zijn maar ik ben van mening dat wanneer je paard rustig is niet hoeft te casteren?
Hup casteer maar zeggen de meeste maar eigenlijk hoeft dit niet. je moet het gedrag van een hengst wel accepteren.

Dat is niet helemaal waar. De meeste mensen castreren omdat dat beter is voor het paard. Hengsten staan zich vaak op te vreten omdat ze wel merrie's zien/horen/ruiken terwijl de hormonen door hun lief gieren. Daarnaast worden hengsten vaak niet geaccepteerd op pensionsstallen en hebben meestal een zeer beperkt sociaal leven

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:28

Ragdollcat schreef:
Ja als het gewoon verwaarloosd is en te laat is bekapt en of niet goed, dan is het wel goed te krijgen door hele goede smid, zelfs totaal overwoekerde kanker in de hoeven zijn helemaal goed te krijgen en te genezen en of ernstige hoefbevangen hoeven weer gaaf en mooi in vorm gekregen, maar als het hoefbevangengevoelig is en al heeft gehad op zulke jonge leeftijd, dan zou ik hem laten staan hoe moeilijk het ook is.

Jje koopt mogelijk ellende, dus goed vragen van het hoe en wat en waarom bij de huidige eigenaar en advies inwinnen bij de hoefsmid.

Vertel dat eens aan mijn stalgenootje die haar paardje na heel lang doktoren en veeel kosten in heeft moeten laten slapen ivm hoefkanker...

Als je dit diertje serieus wilt kopen TS dan zou ik het je hoefsmid eens in werkelijkheid laten beoordelen.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 18:28

[/quote]
Het is een welsh maar misschien gekruisd?[/quote]

Dan is het dus geen welsh ;-) waarom zou het volgens jou een welsh pony zijn? Je hebt ook gewoon kleine pony's die niet direct tot een stamboek behoren.[/quote]
Nee, echt het is een welch
kweet niet of hij nou papieren had of niet maar het stond er bij en er bestaan ook kleine welches.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:30

grappige pony.
het lijkt alleen wel alsof hij een wormen buik heeft, dat past aardig bij het plaatje van de onverzorgde hoeven ook.
dus als je hem koopt is het wel handig hem daar nog even te laten ontwormen, voordat jij straks al die wormen en eitjes in je wei hebt.

die hoeven dat komt wel goed dacht ik zo, ik vind zijn beenstand verder oké, hij lijkt ook een mooi drafje te hebben.
hoofd hals rug verhoudingen lijken idd niet helemaal normaal, maar ja, hoeft de pony geen last van te hebben.
je kan zien aan de hoeven of er ringen op zitten, als dat zo is wijst het vaak op het ooit hebben gehad van bevangenheid.

ik denk dat het voor een ruin niet uitmaakt of er een hengst of een ruin bij hem staat als gezelschap, als de klik er maar is.
Bijvoorbeeld als jou pony erg dominant is, er niet een ander heel dominant pony'tje bij zetten.
Beetje zelfde bloedtype is ook handig, maar hoeft ook niet presé.
Ik vind het een aansprekende pony, iets aparts!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:31

Charaz: helaas voor je stalgenootje te laat.

Ik las toevallig gisteren over zoiets, heel veel dokteren en veel geld kwijt en paard opgegeven en toen was daar iemand die het kon verhelpen, en het genas, ongelooflijk, maar is wel een langdurige en intensive verzorging en heel veel wordt er verwijderd, enzovoort, ik zelf zou er gewoon voor kiezen om het gewoon in te laten slapen om een lange lijdensweg te besparen.

Ik zal eens kijken waar ik dat ook alweer heb gelezen.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 18:43

Marigold schreef:
grappige pony.
het lijkt alleen wel alsof hij een wormen buik heeft, dat past aardig bij het plaatje van de onverzorgde hoeven ook.
dus als je hem koopt is het wel handig hem daar nog even te laten ontwormen, voordat jij straks al die wormen en eitjes in je wei hebt.

die hoeven dat komt wel goed dacht ik zo, ik vind zijn beenstand verder oké, hij lijkt ook een mooi drafje te hebben.
hoofd hals rug verhoudingen lijken idd niet helemaal normaal, maar ja, hoeft de pony geen last van te hebben.
je kan zien aan de hoeven of er ringen op zitten, als dat zo is wijst het vaak op het ooit hebben gehad van bevangenheid.

ik denk dat het voor een ruin niet uitmaakt of er een hengst of een ruin bij hem staat als gezelschap, als de klik er maar is.
Bijvoorbeeld als jou pony erg dominant is, er niet een ander heel dominant pony'tje bij zetten.
Beetje zelfde bloedtype is ook handig, maar hoeft ook niet presé.
Ik vind het een aansprekende pony, iets aparts!

Dankjewel, hier ga ik zeker opletten van de ringen.
Zelf vind ik het een hele mooie pony met mooie gangen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:46

Romyjuh_Xx schreef:
Een sgatje is ie idd.

Het hangt van de omstandigheden af, de hengst moet een goede sociale start gehad hebben daarnaast moet de nieuwe eigenaar goed met een hengst kunnen omgaan. En 3 jaar is nog kind, zeg maar een jongetje en geen volwassen vent. Het gedrag nu is nog lang geen hengstengedrag, het is alleen het oefenen daarvoor. Pas met 6 a 8 jaar is en hengst echt uitgegroeid en geheel hengst, tegen die tijd kan je pas zeggen of hij als hengst ook echt rustig is en waarschijnlijk zal blijven. Daarnaast blijft een hengst altijd een uitdaging voor de eigenaar, ook als je niet lekker in je vel zit moet je correct reageren. Ja je kan een hengst hengst laten en dat kan jouw veel leren, het kan ook smerig fout gaan en wie zorgt dan voor jouw pony's?

Het gaat trouwens niet zozeer over accepteren, een goede eigenaar accepteerd elk paard zoals die is. Maar je moet een hengst wel respecteren en (net als elk paard trouwens) in zijn waarde laten. Dat vergt een dosis zelfkennis en kunde, niet iedereen heeft de kunde, maar als de zelfkennis ontbreekt gebeuren er ongelukken. Castreren is dan vaak de veiligste optie voor beide partijen.

Wees eerlijk naar jezelf toe, kan/wil je de uitdaging aanpakken? Wil je flink wat tijd en energie in een pony steken waarvan de taakomschrijving eigenlijk speelmaatje voor mijn rijpony is? En daarnaast, wat als je besluit dat de pony zo lief, enz. is dat die een eigen verzorgstertje/ruitertje nodig/verdient heeft? Is het dan ook verantwoord om een misschien erg onervaren kindje met een hengst aan de slag te laten gaan? Ruin is dan veel gelijkmatiger in zijn gedrag en reacties en dus veiliger en daardoor leuker om mee om te gaan voor een kind.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 18:52

Omdat hij nog zo jong is kan hij zowel vban mij als mijn pony leren.
Ik natuurlijk ook van hem.
Nu kan ik hem nog geheel naar mijn hand zetten