Wennen aan nieuwe omgeving

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dreamingaway

Wennen aan nieuwe omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 18:12

hey hey,

mijn paard gaat binnenkort verhuizen naar een nieuwe stal,
en hij is kwa karakter erg schrikkerig

dus mijn vraag is hoe kan je zo'n paard het beste aan zijn nieuwe stal laten wennen???

Daihyo

Re: Wennen aan nieuwe omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:01

TAO --> OPG

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:50

Mijn paard is niet schrikkerig,maar wel helemaal van slag als ze verhuist.
Ze is vorige maand toevallig naar een nieuwe plek gegaan,en de eerste paar weken echt van slag geweest (eigenlijk sinds een paar dagen pas de oude)
Ik ging iedere dag stukken over het terrein met haar lopen en graze op plekken die ze spannend vond (kan hier overal grazen en terein is heel groot)
Zette haar in de bak,en liet haar daar een tijdje staan,soms met andere paarden,soms alleen.
Eerste keer alleen was ze binnen 10 minuten helemaal nat,week erna ging ze al minder rennen,en nu staat ze lekker rustig te kijken.
Gedult en alles in kleine stapjes,en herhalen wat ze eng vind .

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:35

Mijn pony is ook pas verhuisd, en was de eerste paar weken ook wat van slag. Ze was zoveel andere paarden niet gewend, en was veel zenuwachtig, schrikkerig en veel hinniken. Dat is nu zo goed al over. Heb gewoon gedaan zoals anders.
De eerste paar dagen kwam ik vaker langs. Gewoon om te kijken hoe het met haar was, en zodat ze even wat bekends had.
Bij dingen die ze spannend vond veel gepraat en gerustgesteld! Nu vind ze niks meer eng, net als 'vroeger' :+

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:55

Mijn paard is drie weken geleden verhuisd. allereerst is hij eind juli voor 2 maanden naar het paardenzwembad geweest voor revalidatie. Daar was hij de eerste drie weken echt heel onrustig, schrapen met zijn been, heel veel hinneken, iets wat hij nooit deed. Eind aug. terug uit het zwembad en verhuisd naar een pensionstal vlak bij mijn huis, ik zag er erg tegenop. Was bang dat hij weer zo uit zijn doen zou zijn. Maar vanaf dag 1 was het alsof hij er al jaren stond. Mijn paard is heel schrikkerig en kijkerig, en heel eenkennig. Zelf denk ik dat het scheelt dat ik er nu elke dag ben, en in het zwembad niet....
Hij staat er nu drie weken, en het gaat super! Terwijl de overgang best groot is voor mijn gevoel, hij komt van een buitenstal nu in een binnenstal.
Ben erg blij dat hij zo relax is, ligt ook al languit te slapen in zijn stal, voor mij een teken dat hij zich op zijn gemak voelt.
Ik zou zeggen, probeer de eerste dagen zoveel mogelijk bij je paard langs te gaan! Lekker rondlopen alles bekijken, poetsen etc. komt het vast allemaal goed! Succes!

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 01:22

lekker wandelen over het terrein, beetje grazen, beetje poetsen...kortom gewoon lekker rustig. niet meteen vol aan de bak wat rijden betreft, gewoon lekker door de bak gaan rijden. laat hem kennis maken met alle nieuwe dingen die hij ziet. blijft ie staan om te kijken, even laten kijken en eventueel in die richting gaan lopen.

doe wat jij ook zou doen als je een nieuw huis betrekt. even rustig aan het huis wennen en de omgeving verkennen!!

ga hem overigens niet gerust staan stellen als hij ergens van verschiet ofzo, dat is bevestiging dat het ook werkelijk eng is. gewoon net doen alsof er niets aan de hand is en er langsaf lopen...

succes!!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:40

Ik heb mijn paard 3 weken geleden ook verhuisd,en is nog steeds van slag,hij is zichzelf nog niet,schrikt nog veel,en krijg hem niet van de 2 merries weg(waarvan een erg hengstig) ben al vaker verhuisd toen reed ik er zo mee weg..is dit normaal?

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:13

Ik denk dat hierboven genoeg tips staan,

Succes!

BePa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:44

Gun je paard de tijd. Net als bij mensen reageert ieder paard anders op dit soort situaties. Gun hem de tijd om de nieuwe situatie te leren kennen, ontdekken en zich eigen te maken. Blijf zelf geduldig, vriendelijk en zeker. Succes!