uitproberen of gewoon stout?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ShirleyM

uitproberen of gewoon stout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 16:26

Milly is een fjord van 6 die ik nu bijna een jaar heb.

Ze is een flessenveulen en ik heb mij laten vertellen dat je daar wat meer moeite mee hebt om haar respect te krijgen.

De laatste tijd is ze heel erg stout. Als ik haar uit de wei haal laat ze me alle hoeken van het erf zien en met longeren is het helemaal een drama. Als ik haar bij mij weg laat lopen draait ze ineens der kont naar me toe en slaat ze naar me waarna ze het op een lopen zet. Vandaag deed ze het ook weer en ik ben gewoon blijven staan dit keer en ze ging in volle rengalop door de bak heen. Een kwartier lang kreeg ik haar niet te pakken. Ze was helemaal aan het hijgen en zweten en toen ik haar had wilde ik haar toch nog even laten stappen aan de longeerlijn maar ze deed precies hetzelfde. Toen heb ik haar maar aan de hand gestapt.

Ook toen was ze heel druk en vervelend

Iedere keer gaat het een tijdje goed en dan heeft ze weer een paar weken dat ze dit doet.

Ook opzadelen is een probleem. Ze loopt maar te draaien, het duurt soms een kwartier voor ik haar een keer heb opgezadeld!!

Ik ben echt al streng geweest en heb als van alles geprobeerd. Ook mensen erbij gehad die er meer verstand van hebben dan ik.

Zou het kunnen zijn dat ze gewoon niet bij mij past ofzo? Of dat ik gewoon niet goed met haar karakter om kan gaan?

cissy

Re: uitproberen of gewoon stout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:29

Geen respect voor jou hebben is het, cursusje opvoeden doen en consequenter optreden. Poosje in een wei met dominante merries wil ook wel helpen, dan leert ze weer dat ze niet alles mag...
Staat ze wel met soortgenoten?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:30

~~}>

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 16:31

Ze staat nu samen met een ruin maar die is ook doodsbang voor der... En we hebben niet zoveel merrie's bij ons op stal waar ze bij kan staan want die hebben allemaal een vast weidemaatje... En bijna niemand wil zijn paard met die van mij buiten hebben.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:35

kan je er niet een merrietje bijnemen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:35

flesseveulens hebben vaak niet geleerd om zich te schikken naar de wens vd kudde en hebben geen moeder die ze dat leert, dan krijg je inderdaad dit soort taferelen, geeft niet als je het zelf maar kunt oplossen maar in dit geval heb je denk ik niet genoeg ervaring anders had je het probleem al niet gehad.

Is er niemand in jouw omgeving die je met bijv grondwerk kan helpen om meer respect te krijgen?

Of vraag de vorige eigenaar of die je kan helpen?

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 16:41

Ja er zijn wel mensen in mijn omgeving die mij kunnen helpen, en het kan best zijn dat het aan mijn evaring ligt want zij is mijn eerste eigen paardje maar ik heb haar gekocht als heel braaf en die mensen zeiden dat ze geen vlieg kwaad deed. Als ik van te voren had geweten dat dit zo lastig was had ik haar niet genomen. Ik wilde gewoon een pony waar ik lekker makkelijk mee kon rijden en niet teveel poespas verder...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:57

ja maar daar kun jij niks aan doen, paarden kunnen heel sterk reageren op degene die het touwtje vast heeft. Dat is hun instinct en zo zijn ze nou eenmaal. De ene reageert alleen sterker dan de andere. Ik denk dat je paardje heel onzeker is en reageert op jouw onzekerheid.
Je zult zien dat als je meer ervaring krijgt en zelf minder onzeker wordt dat je relatie met je paard ook beter wordt.

Ik maak heel vaak mee dat als ik een paard overpak van de eigenaar en 10 minuten grondwerk doe dat dan het paard heel erg verandert (ik doe trailerladen met moeilijke paarden) en dat de eigenaar dan vaak met open mond staat te kijken naar hun eigen paard. Maar ik ben heel consequent en nee is nee en ik ga niet opzij voor ze, zij moeten bewegen niet ik.
Jij zult dat nog niet kunnen maar dat is echt te leren hoor! Ik ben ook blond! :)

Paarden hebben een leider nodig en willen dat liever zelf niet zijn (over het algemeen) maar als jij geen leider kunt zijn omdat ze jou niet vertrouwt dan moet ze het zelf doen, maar zelf heeft ze dat niet geleerd omdat ze een flessekind is en dus weet ze niet wat ze moet doen en dus doet ze maar wat.... Kun je haar niet kwalijk nemen, maar je moet er wel wat aan gaan doen zodat het beter wordt.
Snap je me nog?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:06

Super verwoord Cissy en TS doe daar wat mee. Het geeft helemaal niks dat je dat nu nog niet kunt maar zoek wel hulp. Leer van mensen die dat wel kunnen. In het begin zal dat elke keer als je wat met haar doet zijn. Van kijken en luisteren kun je ook heel veel leren. Geduld moet je ook hebben. Als je dat allemaal wilt, komt het vast goed. Deze problemen aanpakken heeft vaak niks met slaan of straffen te maken, maar wel met consequent leiderschap. Je omgeving versterkt je onzekerheid ook nog, denk ik. Iedereen vindt jouw paardje een rotzak en da's denk ik niet terecht. Je bent echt geen uitzondering hoor, iedereen heeft moeite gehad met het goed omgaan met paarden, net zoals dat je het rijden hebt moeten leren. Ga op zoek naar GOEDE hulp en ga samen aan de slag.

JaleesaDeje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:44

Je hebt een paard zo te horen met een grote gebruiks aanwijzing die momenteel helemaal kwijt is.

Probeer het vertrouwen terug te winnen van je paard. Als je paard jou vertrouwd krijgt hij ook vanzelf respect voor jou. Geef niet op en blijf proberen.

Een tip op hem uit de wei te halen neem altijd wat te eten voor hem mee, hij zal dan met het wandelen naar de stal ook heel nieuwschierig naar je zijn want jij hebt dan het lekkers.

Succes

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:53

Probleem met grondwerk is dat het uitgangspunt een paard is dat met andere paarden weet hoe het hoort. Dit paard weet dat niet, en dan is er geen goede basis om mee te starten.

Je hebt een heel consequente trainer nodig die het haar kan leren, maar liever een kudde die in staat is om haar een spoedcursus te geven. Helaas zijn dat soort kuddes niet altijd om de hoek te vinden. Misschien dat een advertentie hier op bokt je verder kan helpen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 00:17

Tjah ze is je duidelijk aan het uitproberen en uitproberen = stout.
Blijkbaar doe je wel ergens iets wat indruk maakt als ze het steeds een paar weken niet meer doet.
Maar dat het gedrag weer terug komt geeft wel aan dat je niet genoeg indruk maakt.
Ik zou er korte metten mee maken, mn het omdraaien en gericht naar je schoppen is iets wat ik absoluut niet accepteer, helemaal nooit van welk paard dan ook.
Van mij krijgen ze dan ook meteen een pak slaag met zweep, halster, touw of wat ik ook maar in mijn handen heb, ze zullen alle hoeken van de bak zien. En dan zijn ze maar even bang, dat intresseert me niet, ik laat me niet naar het leven staan.

cissy verwoordt het precies; duidelijk grenzen bepalen en heel consequent optreden.

Flessenveulens staan erom bekend dat ze erg vervelend kunnen worden, het lijkt me idd geen slecht idee om een kudde met een paar flink dominante paarden te zoeken en haar daar eens bij te zetten. Als ze het van andere paarden leert zal ze jou ook beter snappen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:43

TS waar woon je?

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 12:20

Ik woon in rilland.

Met rijden gisteren was ze ook een beetje vervelend. Liep de hele tijd te vervelen. Mijn instructise staat tegenwoordig bij mij op stal en heeft mij verteld hoe en wat ik moest doen om het beter te krijgen en op het eind ging het wel.

Zij helpt mij nu ook een beetje met het longeren, maar dat blijft gewoon nog een probleem...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:47

Rilland? *gaat zoeken waar dat ligt* ligt veel te ver voor mij uit de richting :)

Het zal ook voorlopig nog wel een probleem blijven, het is nl niet 123 opgelost, daar gaat wel wat tijd (lees maanden zo niet jaren) overheen. Je moet nl zelf ook leren en je paard moet ook leren en dat gaat nou eenmaal niet snel als je samen nog veel moet leren.
Het is wel fijn dat je instructrice nu bij ze op stal staat, dat scheelt al enorm, als zij je wil helpen zul je zien dat eea wel gaat verbeteren.
Je moet er alleen wel rekening mee houden dat je soms ook een paar stappen terug zult gaan en dat je paard soms stout zal blijven. Zolang jij maar in het oog houdt dat je aan het leren bent en je paard ook dan geeft dat helemaal niks, laat je dus niet ontmoedigen als het eens wat minder gaat. Gewoon volhouden!
Heel veel succes!

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:59

Dank jullie wel! Ik ga mijn best doen en hopen dat het allemaal goed komt!