gedrag merrie naar andere

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

gedrag merrie naar andere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 09:41

( ik heb dit bericht geplaatst voor de eigenaar van deze merrie ) ( zelf ben ik een van de eigenaars die daar hun pony ook hebben staan )

Hallo,

Onze pony ( merrie ) staat sinds 4 weken met 2 andere in de wei ( een welsh en een shet, beiden ruinen ) en zij vertoont zowel agressief gedrag naar de andere pony's (hoewel naar de èèn iets minder), als naar de eigenaren van die pony's. ( wij zijn erbij gekomen, de andere twee ponys stonden er al )

En tevens naar de stalhouder en diens vrouw haalt ze agressief uit. Vooralsnog hebben mijn dochter en ik nergens last van, we kunnen haar gewoon uit de wei halen, poetsen en berijden en knuffelen.
Ik weet weinig van haar achtergrond behalve dat ze ongeveer 19 jaar is, waarvan ze de laatste 4 jaar bij een meisje zou zijn geweest waar ze 2 x p/w uit stal gehaald werd en waarmee ze alleen stapte en draafde. Voor wij haar kochten heeft ze een veulen gehad, die zou kort voor wij haar kochten van haar af zijn gehaald ( volgens zeggen heeft het veulen 4 maanden bij haar gestaan ) Haar uiers zijn tot op de dag van vandaag nog wel gezwollen, aanraking daar laat ze niet toe. Met rijden en buiten rijden is ze zeer braaf, schrikt ook nergens van, echter met het opstappen hebben we wel moeite om haar in bedwang te houden, ze draait alle kanten op, als je er eenmaal op zit is het oke.

Iemand ideeën waardoor dit agressiefe gedrag naar andere mensen en ponys zou kunnen komen en wat ik zou kunnen doen... of juist niet? Ik ga verder natuurlijk mijn uiterste best doen om meer over haar achtergrond te weten te komen maar dat blijkt niet zo makkelijk te zijn.

Ter aanvulling: Het is niet zo dat de andere pony's vervelend t.o.v. haar doen, zij respecteren haar ruimte, maar regelmatig valt ze vanuit het niets naar ze uit, zowel bijtend als trappend met de achterhand en ook de mensen over wie ik het had,( de andere eigenaren van de twee ponys) zijn gewoon lief tegen haar. Hoewel ze nu natuurlijk wel erg voorzichtig en logischerwijze zelfs wat bang zijn geworden voor onze merrie.

Wie heeft enig idee wat dit soort gedrag kan verklaren en wat we kunnen doen of proberen....