mijn pony een fjordenruin van 11 staat in de weide samen met een tuigmerrie van 11 jaar, en een welshruintje (een b pony geloof ik) van 6/7 jaar.
De tuiger is de baas in de wei, en mijn pony kan het met haar erg goed vinden, regelmatig schoftje krauwen en de tuiger beschermt mijn paard tegen mij (
) wat inhoudt dat ze hem afschermt van mij en probeert ervoor te zorgen dat ik er niet bij kan.Nu is dit niet het probleem, met 1x brullen dat ze haar plaats moet kennen stopt ze hiermee.
De welshruin is het probleem, hij lijkt wel totaal geschift..
Hij valt herhaaldelijk mijn pony aan, gaat over de flos in de wei, gaat een rondje showen en in het voorbijgaan bijt hij de mijne erg hard.
Dit niet sporadisch maar vaker, zéker meerdere keren per week, en als ik erop kijk meerdere keren per úúr (kan ook komen omdat hij door mij de showbink wil uithangen..)
Nu heeft mijn pony een eczeemdeken op die kapot getrokken wordt, echter over een maandje of 1,5 worden er weer sneeen in zijn hals en kont gebeten..
De reactie van mijn pony? niets.. die loopt op zijn dooie gemakje weg of dreigt met schoppen.. Echt reageren heb ik hem nog maar 1x zien doen, toen trapte hij gericht en raak terug
zonder resultaat overigens..
Ik weet dat ze zichzelf maar moeten handelen in de wei, maar ik vraag me ernstig af wáárom dit gedrag bij de welsh tot uiting komt.
Naar wat ik ervan gezien heb is mijn pony namelijk middelste in rang, en de welsh lager..
dan zou je zeggen; hij wil zich opvechten in rang, maar aangezien die dwaas van mij amper wat terugdoet zou hem dat toch al lang gelukt moeten zijn?
dit gedrag houdt nu 1,5 jaar aan.. niet zomaar een periode dus..

wie helpt met een briljant inzicht?

..