stijgeren bij hoefsmid.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

charily

stijgeren bij hoefsmid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 19:59

wij zitten een beetje met ons haren in ons hoofd, betreft een van onze paarden.
hij gaat namelijk stijgeren als je zn been te lang vast houd en voornamelijk bij het nagelen van de hoefsmid.
het is meer ettergedrag dan wat anders.
als je m continu snoepjes voerd(dit krijgt hij alleen als hij even stil staat niet als beloning op het foute gedrag), is er geen groot probleem, maar dat is de oplossing voor langere tijd niet.
ook aan de hoefsmid ligt het niet, want hij doet het oook bij andere mensen, als je te lang met zn been bezig bent.
we hebben hem al eerder is geprobeerd op zijn donder te geven, maar dat is hij frontwaardigt, en wordt het alleen maar erger...
nu ligt zijn ijzer er af en moet de smid komen.
is de praam of een pot snoep of hooi etc.. dan de enige oplossing, of heeft iemand een idee/oplossing..

alvast bedankt voor het lezen.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:30

zelf nu al dagelijks oefenen ? oefening baad kunst :P zeggen ze toch ,,

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: stijgeren bij hoefsmid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:32

Hooinet ervoor hangen?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:05

idd oefenen en oefenen.
Het is niet de taak van de hoefsmid een paard te leren braaf te blijven staan, das echt wel jouw taak.
En het beginnen met snoepjes is eigenlijk een totaal verkeerde manier in mijn ogen.
Maar dit is echt gevaarlijk gedrag van het paard naar de mens toe, en zou ik zeker niet tolereren.
Ik ben zelf ook hoefsmid , en train ook pâarden.

lilvivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 00:41

ja gewoon laten wenen is beste manier denk ik

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 01:05

Tjah oefenen idd, probeer steeds iets langer zijn been vast te houden en beloon uitgebreid als hij braaf is, doe even iets anders en probeer het dan nog eens.
Als het echt etteren is wil het nog weleens helpen om even stug door te zetten, dus been goed vasthouden en wachten tot ie weer blijft staan en dan onmiddelijk loslaten en belonen. Maar of dat gaat werken ligt erg aan het gedrag van je paard, als je verwacht dat ie meters hoog springt kun je 't al beter niet proberen omdat je 't dan geheid gaat verliezen.

Het gedrag voor zijn is ook belangrijk, ik weet niet of hij onder de indruk is als jij een keer een gil geeft op een zweepje laat zien maar dat zou anders kunnen helpen.
Ik heb ook een paard gehad wat etterde op deze manier en ik stond er dan naast met een zweepje, ging ze etteren dan kreeg ze meteen een tik onder d'r billen en na een paar keer was ze daar al zo van onder de indruk dat ik haar nu alleen maar aan hoef te kijken als ze aanstalten maakt. 't Is wel belangrijk dat je goed op blijft letten, als ik te laat ben en ze is al bezig dan gaat ze ook door, het is dus belangrijk om al even streng te zijn als ze bv d'r hoofd omhoog doet en oren naar achter.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 09:19

dat van een hooinet is een idee :)
ik weet dat snoepjes niet de manier is, maar als hij daardoor is afgeleid en stil blijft staan..
laatste keer is de hoefsmit meer als een uur bezig geweest voor 2 voorbenen..

van een brul of schreeuw is het 1 minuut onder de indruk en begind gewoon weer van voor af aan.
het is tevens een zeer dominate ruin(13 jaar) in de kudde, mischien dat dat er ook wat mee te maken heeft..
hoe hij bij de vorige eigenaar was weet ik niet, al denken we dat hij behoorlijk vastgebonden heeft gestaan,
die mogelijkheid hebben we hier niet, want hij staat hier op land, en om m nou tussen 2 bomen te binden :\

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:24

Ik ken het verhaal. Heb er ook zo 1 gehad. Flinke brul geven is even opkijken en weer verder etteren, net als een goede tik verkopen.
Ik ben veel gaan oefenen en liet de smid pas komen aan het einde van de middag wanneer het paard goed uitgespeeld en geraasd was. Lui stond hij dan altijd aan het hek te wachten om naar de stal gebracht te worden en te eten. Zijn hooi kreeg hij dan met wat stukken wortel of appel er doorheen (moet je paard zelf even zoeken en is meeten afgeleid).

charily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 09:45

Less schreef:
Ik ken het verhaal. Heb er ook zo 1 gehad. Flinke brul geven is even opkijken en weer verder etteren, net als een goede tik verkopen.
Ik ben veel gaan oefenen en liet de smid pas komen aan het einde van de middag wanneer het paard goed uitgespeeld en geraasd was. Lui stond hij dan altijd aan het hek te wachten om naar de stal gebracht te worden en te eten. Zijn hooi kreeg hij dan met wat stukken wortel of appel er doorheen (moet je paard zelf even zoeken en is meeten afgeleid).

dat valt ook nog te proberen, helaas is hij ook niet echt moe te krijgen, meneer heeft een te goede contitie, na ritten van 50 km, loopt hij nog vrolijk verder alleen wij wat minder :P

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:11

ik zelf persoonlijk vind dat een je moet oefenen zonder hooinet , al duurd het nog zo lang , dit is iets dat een paard gewoon moet leren en kunnen, de 1 wat eerder als de ander.
het is een basis geginsel , als dit niet lukt denk ik dat er meer problemen gaan optreden in de toekomst , in het gedrag. hij/zij moet dit gewoon voor je willen doen ,en op je vertrouwen.

niet dat het hooinet nou een superslecht idee is ,,

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:27

charily schreef:
van een brul of schreeuw is het 1 minuut onder de indruk en begind gewoon weer van voor af aan.

Dan moet je dus zorgen dat ie daar langer van onder de indruk is, neem een vast woord wat je zegt en dat hoef je helemaal niet te schreeuwen. Als ie stout is zeg je dat en volgt er meteen een tik met de zweep, dat doe je een aantal keer consequent en hij zal braaf zijn zodra je het woord noemt. Denkt hij na een paar keer dat ie het wel weer kan proberen dan weer duidelijk een tik met de zweep erachteraan. Binnen no-time heeft ie dat door ;)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:01

Ik zou zo'n dominant paard, op die leeftijd niet gaan slaan met een zweep, of tikken geven. Je wil hem niet boos naar dat ding maken. Sommige paarden zijn niet onder de indruk van een goede brul en een paar tikken. Als dat motertje begint te draaien...

Ik zou tot in den treuren door oefenen. Dit soort paarden hebben vaak weinig geduld en daar moet je gebruik van maken. Wanneer hij doet wat jij vraagt laat je het been los. Wanneer het goed is, is het goed en niet doorgaan naar beter. Een paar uur later weer en langzaam steeds meer vragen. Je bent er wel even zoet mee maar dit zou ik proberen, succes!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 13:43

@less , leuk verwoord , ben het met je eens !!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 13:46

Misschien voor dat de hoefsmit komt hem bv longeren dat hij zijn energie een beetje kwijt is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 13:54

ik ken het probleem, alleen kwam het bij mijn paard wel degelijk door de hoefsmid zelf.
Het ijzer afhalen, bijkappen en vijlen geen probleem, van zodra hij wilde nagelen ging mijn merrie compleet door de rooie. Ze heeft 1x de smid bijna de stal in gestampt, enkele malen met mij aan de praam omhoog gaan staan, kappen, steigeren en maaien of omdraaien, alles over trekken,bijten, ... alles geprobeerd, zachte en harde aanpak 't eerste had geen effect en 't laatste maakte haar gewoonweg woest en gevaarlijk. 't was echt niet leuk als de smid moest komen, alleen door haar van in het begin (dus voor het slechte gedrag begon) te voeren, minuscule stukjes wortel met een beetje brokjes, dan was het te doen. lees: het ijzer stond er er in minder dan 20 pogingen onder. en zonder dat er iemand gewond raakte. Dus kauwen en snoepjes leidde haar voldoende af.
Maar nu staat ze terug vastgebonden als een lammetje bij de hoefsmid, krijgt zelfs geen snoep meer als het gedaan is (ik ben er meestal niet meer bij en de smid houdt zich niet bezig met snoepjes geven). Dus het lag echt aan de smid zelf, ze moest hem gewoonweg niet. Nu probeert ze ook niet meer in de rug van de smid te bijten.

Dus of een hooinet proberen (of iets anders van voer) of eens een andere smid proberen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 13:57

Geen snoep of ander eten geven,misschien een andere smit.Mijn paard stond ook niet stil,en ik heb nu een goede hoefsmit nou die zorgt wel dat die stil staat hoor.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:02

Hoi, mijn paard geeft helemaal geen * hoefjes*, nu krijgt hij gewoon een verdoving zodat A de hoefsmid zijn werk kan doen en B ik geen paard in de stress heb en ondertussen dagelijks blijven oefenen, die van mij hoef je ook geen mep, brul of een praam op zijn neus te zetten want dat pikt meneer gewoon niet.
Verdoven is geen oplossing maar wel voor de korte termijn ( eventueel een pasta)

In ieder geval succes ermee!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:29

fuego3 schreef:
@less , leuk verwoord , ben het met je eens !!

Dank je ;) . Sederen kan natuurlijk prima werken, bij jonge paarden die erg moeilijk zijn wil ik het ook wel pakken voor de eerste twee keer of een rit met de trailer, maar daarna kan het toch wel een gemakkelijke handeling worden terwijl dit uiteindelijk weinig zal veranderen.

En Ts, wat ga je doen, heb je wat aan de tips?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:32

Sedatie kan bij moeilijke of angstige paarden een goed middel zijn om de kans op een positieve eerste ervaring groter te maken. of in geval van nood
Op lange termijn vind ik het maar niks, je maakt jezelf alleen iets wijs en het kan onmogelijk "gezond" zijn voor je paard.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:36

Praam gebruiken? Niets ergs aan hoor, paard wordt er alleen een beetje high van. Kun je daarna gewoon weer rustig door oefenen. :)

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:05

hmm dit is ook handig voor mij de pony die ik krijg is nog best bang voor de hoefsmid dus moet ik ook maar gaan oefenen