ben ik gek, of zijn die 40 andere mensen gek??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

white_flower

ben ik gek, of zijn die 40 andere mensen gek??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 10:51

ik heb lekker vakantie en pas een week op een paard van een vriendin van mij,
vlakbij amsterdam.
nu staan die paarden daar dag en nacht binnen op stal, ze zijn afhankelijk wanneer de
eigenaar/verzorger komt om ze eruit te halen. ze mogen dan in de paddock maar daar moet je bij blijven staan, (en na 20 min verveelt dat al), soms moet je er na 15 min. uit omdat de volgende wil.
maar het merendeel gaat rijden of jaagt het paard 15 min op in de bak.
en er is geen land.

toen kwam het:na 3 kwatier gereden te hebben in de bak op een heel vervelend druk paard waar ik zo'n 15 min. daarvan boos op ben geweest (omdat ik het voor mezelf gevaarlijk begon te vinden) stap ik af en
steek ik me beugels op en zeg ik op een kinderachtige toon tegen me paard: " ja ik vind je wel een beetje zielig hoor dikzakje :+ , sta je altijd op stal kom je nog geeneens buiten en als je eruit mag moet je nog luisteren ook, ja.." (ik zei het hardop tegen het paard).
dat hoorde een meisje met een best wel bitchy uitstraling en begon tekeer tegen me te gaan..
"wat dik! wat zielig, jij bent zielig, als je het hier zo zielig vind voor je paard dan rot je toch op!"
ik uitleggen dat ik het beter vind als een paard op de wei loopt of in de paddock..
die dagen erna ben ik heen gegaan voor het paard en niet meer voor mezelf, want de hele stal keek me niet meer aan, of waren aan het smoezen als ik langsliep. ben ook blij dat ik er niet meer heen hoef.

ben ik nou de enige die het niet normaal vind dat er zulke stallen zijn waarbij ze 24/7 op stal staan?? ik vind het gewoon zielig!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:56

Je bent niet de enige hoor , vind het ook erg ziellig en van mij mogen ze het verplichten dat elk paard aantal uur naar buiten moet !

Tuurlijk als je paard onder omstandigheden bijv tijdelijk stalrust moet hebben vind ik het anders.
Maar anders hup naar buiten ermee.

En vaak ook maar gek vinden dat dat soort paarden klieren als ze eindelijk eens hun stal uitmogen...

Ik vergelijk het altijd maar met dat je jezelf ook niet heele dag op de wc opsluit , zouden wijzelf ook gek van worden.
Waarom een paard dan wel 24/7 in een stal opsluiten ?.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:56

Helemaal met je eens meid!! Het is gewoon zielig dat er paarden zijn die het hele jaar door in een hok van 3x3m staan. Ik ken ook een pensionstal waar geen van de pensionpaarden op het weiland komt, hooguit los in de paddock als de eigenaar er is... Ik snap niet dat je je paard dat aan kunt doen :n

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:57

Voor veel sportpaarden is dit gewoon de realiteit. Ik ben er helaas door omstandigheden achter gekomen dat 24/7 op de wei ook niet echt de top hoeft te zijn, persoonlijk vind ik overdag buiten en 's nachts naar binnen wel een goede oplossing. Zo kort buiten vind ik ook sneu, maar aan de andere kant, waarschijnlijk weten die paardjes ook niet beter meer.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:58

Je bent niet de enige maar helaas zijn er nog altijd zat mensen die op een dure stal willen staan, waar ze een binnenbak, overdekte longeerbak, binnenspringbak en gan nog maar even door met alles wat overdekt en/of waar alles voor je gedaan wordt en zulke mensen vindt je dan ook vaak op zo'n stal. Hoe duurder de stal des te chiqer de arrogantie. En er is dan ook wel een groot verschil tussen mensen die in uitgeest wonen of in amsterdam, in amsterdam kunnen ze neit eens hallo meer tegen elkaar zeggen in de winkel of hoeveel iets kost dat moet je maar aflezen op het display van de kassa. Ik ben dan dus ook trots en blij om te zeggen dat ik gelukkig met m'n dorpje ben en mijn paard ook want die kan eventueel zomers dag en nacht buiten en 's winters komt ie gewoon hele dag buiten.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:58

klinkt bekend

welke stal was dat zo rond amsterdam?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:59

Dat heeft ook niks meer met paarden houden te maken! Jammer dat de mensen het niet snappen, maar zegt zeker meer over hun dan over jou.

white_flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 11:00

[quote="dravergekkie"]Je bent niet de enige hoor , vind het ook erg ziellig en van mij mogen ze het verplichten dat elk paard aantal uur naar buiten moet !

ja idd, helemaal mee eens!

Tuurlijk als je paard onder omstandigheden bijv tijdelijk stalrust moet hebben vind ik het anders.
Maar anders hup naar buiten ermee.

quote]

ja idd, helemaal mee eens!

en wat me ook opviel dat op mijn pensionstal de paarden er een stuk beter uitzien, de paarden daar zien er dof uit, zien er levensloos en boos uit, ieder paard heeft wel wat lijkt het, 2 van de 3 paarden heeft een stalgebrek , ze bijten, hebben voernijd, en weven luchtzuigen enz.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:00

Nee vind ik ook niet normaal.
Maar er zijn jammer genoeg mensen die het comfort voor hunzelf belangrijk vinden dat het comfort voor hun paard, en dus een binnenbak en een solarium belangrijker vinden dan dagelijkse weidegang.

Ik vind zelf 24/7 wei + schuilmogelijkheid de beste oplossing :)

tita

Re: ben ik gek, of zijn die 40 andere mensen gek??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:02

Normaal wat is Normaal is het Zielig ik kan er niet over oordelen maar het bast van die stallen waar geen weidegang is, dit is een eindeloze discussie

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:03

vind het ook zielig ze staan hier nooit 24/7 binnen. ze komen er altijd een uur of 4 uit dan maar 4 uurtjes in de regen maar ze komen naar buiten. bij mijn instructrice staan ze ook veel binnen. vind dat niet nodig.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:07

Ik vind het ook niks hoor, 24/7. in de winter is het wat anders. maar dan vind k dat ze minimaal met z'n 2e als dat kan in een bakje, of wat dan ook moeten staan. en als je dan zoiets zeg. (in die opmerkingen herken ik me zelf wel :P ). vind k het triest van die bitch dat ze zo reageerd. Ze is toch met dr eigen knol bezig. als zij zo trots is op die stal moet ze doorgaan. of dr paard nou zo blij is met dr? dat weet ilk nog zo net niet..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:07

Het is natuurlijk prima dat jij een mening hebt over hoe je vind dat een paard gehuisvest dient te worden. En daar bemoei ik me verder niet mee, want daar gaat het allemaal al genoeg over hier op bokt.

Maar ik kan me wel voorstellen als jij een weekje 'te gast' bent, ergens op stal, en je begint meteen op dingen af te geven, dat dat bij de mensen daar op stal een beetje verkeerd kan vallen. Ik weet niet hoe jij het gezegd hebt (je kan het heel stil voor jezelf hebben gezegd, maar ook zo'n beetje half sarcastisch 'tegen je paard'.) en hoe het meisje het precies gezegd heeft, maar ik snap de strekking van de reactie van het meisje wel een beetje, als het je niet bevalt ergens, wat kom je dan doen.

white_flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 11:09

ik ga niet de naam van de stal noemen, lijkt me geen goed plan :o

ik zou wel eens een mening willen horen van iemand die zn paard dag en nacht op stal staat..

(al zouden al die paarden maar 3/4 uurtjes per dag naar buiten gaan is het goed te doen..
de paarden hebben bijna geen sociaal contact en als hun baasje niet buiten gaat rijden komt het paard letterlijk niet eens buiten, want er is een binnenbak.
ook voor hun gezondheid is zelf lekker rond lopen hardstikke goed, het doet me gewoon pijn om te zien dat zo'n paard uit stal getrokken word om vervolgens onder de hulpteugels een uur lang moet rijden en nog op zn donder krijgt ook.)
dan moet je maar verhuizen of verder weg een stal zoeken, heb je daar geen tijd voor of geld voor om met de auto of de bus te gaan, kan je beter helemaal geen paard nemen.
ik vind zulke mensen echt geen paard waard, en dan nog boos op mij dat ik zeg dat ze hun paard niet goed verzorgen.. ze zullen vast goed verzorgd worden maar beter 3 setjes minder kopen en je paard wél buiten hebben staan..

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:11

Anoeska schreef:
Het is natuurlijk prima dat jij een mening hebt over hoe je vind dat een paard gehuisvest dient te worden. En daar bemoei ik me verder niet mee, want daar gaat het allemaal al genoeg over hier op bokt.

Maar ik kan me wel voorstellen als jij een weekje 'te gast' bent, ergens op stal, en je begint meteen op dingen af te geven, dat dat bij de mensen daar op stal een beetje verkeerd kan vallen. Ik weet niet hoe jij het gezegd hebt (je kan het heel stil voor jezelf hebben gezegd, maar ook zo'n beetje half sarcastisch 'tegen je paard'.) en hoe het meisje het precies gezegd heeft, maar ik snap de strekking van de reactie van het meisje wel een beetje, als het je niet bevalt ergens, wat kom je dan doen.

Je was me net voor! Hier ben ik het volledig mee eens! Je bent ergens een weekje te gast en ik zou misschien hetzelfde reageren als dat meisje. Je mening even buiten beschouwing gelaten. Deze mensen hebben het er misschien heel erg naar hun zin en goed en jij kraakt dat dan als gast even af, dit kan betweterig overkomen.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:12

Ik zou er niet over piekeren om mijn paard daar ok maar 1 dag te laten staan. Ik zou direkt op zoek gaan naar een pensionstal met weidegang. En antwoord op de vraag in de topictitel: die andere 40 zijn gek, jij zeker niet.

white_flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 11:13

Anoeska schreef:

nee ik wist niet de ze schuin achter me stond, dus was totaal niet de bedoeling dat iemand dat zou horen, want als ik wist dat er iemand had gestaan had ik niks gezegd..
(mischien beetje naïef dat ik het niet recht in hun gezicht durf te zeggen maar is ook beetje omdat het (amsterdamse) paardenmensen zijn :+ )

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:14

Afbeelding

Ik vind deze campagne van de dierenbescherming ook zo goed.
Ik vind het echt te gek voor woorden dat die paarden op jou moeten wachten.. Dat is toch geen paarden leven!

white_flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 11:16

O_FUN_ schreef:
Afbeelding

Ik vind deze campagne van de dierenbescherming ook zo goed.
Ik vind het echt te gek voor woorden dat die paarden op jou moeten wachten.. Dat is toch geen paarden leven!

deze gaat in me profiel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:18

white_flower schreef:
ik ga niet de naam van de stal noemen, lijkt me geen goed plan :o

ik zou wel eens een mening willen horen van iemand die zn paard dag en nacht op stal staat..

(al zouden al die paarden maar 3/4 uurtjes per dag naar buiten gaan is het goed te doen..
de paarden hebben bijna geen sociaal contact en als hun baasje niet buiten gaat rijden komt het paard letterlijk niet eens buiten, want er is een binnenbak.
ook voor hun gezondheid is zelf lekker rond lopen hardstikke goed, het doet me gewoon pijn om te zien dat zo'n paard uit stal getrokken word om vervolgens onder de hulpteugels een uur lang moet rijden en nog op zn donder krijgt ook.)
dan moet je maar verhuizen of verder weg een stal zoeken, heb je daar geen tijd voor of geld voor om met de auto of de bus te gaan, kan je beter helemaal geen paard nemen.
ik vind zulke mensen echt geen paard waard, en dan nog boos op mij dat ik zeg dat ze hun paard niet goed verzorgen.. ze zullen vast goed verzorgd worden maar beter 3 setjes minder kopen en je paard wél buiten hebben staan..

Zeg mop, vind het het echt heel vreemd dat mensen die houding van jou niet zo tof vinden? Je hebt je mening behoorlijk klaar hier op bokt en dat zal buiten bokt niet veel anders zijn. Waarom heb je dat paard trouwens niet behoorlijk gereden, ik vind het een beetje slap dat je er zo snel alweer afstapte, wat heeft dat paard daaraan?

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:18

ik zou graag willen weten hoeveel mensen hier op bokt hun paarden 24/7 op stal heeft staan

want er zullen er vast meerdere zijn die er niet voor uit durven komen

misschien een pol een idee, daar kun je anoniem stemmen..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:19

Citaat:
vind zulke mensen echt geen paard waard, en dan nog boos op mij dat ik zeg dat ze hun paard niet goed verzorgen.. ze zullen vast goed verzorgd worden maar beter 3 setjes minder kopen en je paard wél buiten hebben staan..

Hier geef je weer eens je mening neer waarvan het nergens op gebasseerd is, er zijn mensen zat waarbij het niet anders kan en dan zijn ze heus niet allemaal setjes verslaafd hoor

white_flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 11:20

_Daniella schreef:
ik zou graag willen weten hoeveel mensen hier op bokt hun paarden 24/7 op stal heeft staan

want er zullen er vast meerdere zijn die er niet voor uit durven komen

misschien een pol een idee, daar kun je anoniem stemmen..

ja dat is nog het ergste dat mensen het echt wel weten dat het niet normaal is, maar gewoon doen alsof hun neus bloed..

hoe maak je een pol?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:21

Jij doet alsof je neus bloedt, niet iedereen kan en wil zijn paard buiten hebben dat is een keuze die moet je respecteren.

Ik vind dat je nu dus ook laagdunkend doet over je vriendin, waarom heeft zij haar paard daar staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:25

tita schreef:
Jij doet alsof je neus bloedt, niet iedereen kan en wil zijn paard buiten hebben dat is een keuze die moet je respecteren.

Ik vind dat je nu dus ook laagdunkend doet over je vriendin, waarom heeft zij haar paard daar staan?

Helemaal mee eens.