Te grote vriendjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lornaaa

Te grote vriendjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 14:24

Hoiiii

Ik heb 2 pony's, een merrie van 10 en een ruin van 15.
Alleen, het grote probleem is dat ze te grote vrienden zijn.
Ze kunnen écht niet zonder elkaar, we hebben we tegelijk (met zn 2en) verhuist en dus zijn ze helemaal aan elkaar gehecht.

We hebben pas geprobeerd om het ruintje uit de wei te halen maar na 10 meter keek ie achterom waar Lorna (merrie) bleef en werd helemaal hysterisch.

Nou wil ik binnenkort gaan starten, en met een vriendin het bos in (zonder Binky, de ruin dus).
Maar ze kunnen dus niet zonder elkaar.

Wat kunnen we hieraan doen?

Brand los *D

Lornaaa

Re: Te grote vriendjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 16:38

Ben benieuwd ^^

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:41

Ik heb exact hetzelfde met mijn merrie en ruin. Heb je beschikking van een stal? Dan de een op stal, de ander meenemen. Jij bent de baas. Geen kans geven om achterom te laten kijken.

Als je alleen een wei hebt. Hmm.. Dan kan ik helaas ook niets bedenken. Alleen dat je moet doorpakken. Alle begin is moeilijk. Als ze eenmaal doorhebben dat de ander wel weer terug komt, dan gaat het wel. Leidt de ander in de wei ondertussen af, hooi, brok, wat ook maar helpt wat ie lekker vind.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:41

oefen oefenen en nog eens oefenen. Ben je een beetje bekend met het spenen van veulens. Dan kan je het op die manier proberen. Je begint met poetsen naast de wei andere kant van het hek en zo ga je steeds langer en veder weg totdat beiden doorhebben dat ze weer bij elkaar komen.

Ik zou het op die manier gaan proberen

Roxxiejj:

en dan gaan ze moeilijk doen onderweg. je moet het bij het begin aanpakken en dat is dat ze bang zijn zonder elkaar leer het paard dat het weer thuis komt bij vriendjes. Niet te hard aanpakken daarvan krijgen ze alleen maar angst. Soms kan je even niet anders maar als ze het doen gelijk belonen nog even blijven en dan weer terug
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 01-09-09 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:43

Een kleine pony erbij zetten, liefst 2 zodat je een even aantal hebt. Probleem zal anders altijd blijven, een paard is een kuddedier en staat nu eenmaal niet graag alleen.
Ik neem aan dat ze met z'n 2 en op het land staan en niet in een kudde?

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 16:44

Ja ik heb beschikking tot een stal. Wij hebben 2 weilanden (naast elkaar, dus 1 grote rechthoek zegmaar, ik geloof dus 2 keer 40x120 meter), en ze kunnen wel zover uit elkaar dat ik links onder zegmaar in de bak rijd en de ander gewoon in de wei (ernaast) loopt. Maar zodra de een uit het weiland gaat ....

Aerdenhout1: We zijn het al van plan, om volgend jaar een Shet en een Fjord erbij te nemen. Maarja, volgend jaar pas.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:44

Gewoon oefenen. Vriendin van mij had dit ook met haar 2 paarden. Zij heeft gewoon een van de paarden meegenomen en is zo gaan oefenen. Andere paard gewoon opgesloten in stal, deur dicht en iemand erbij (buiten stal) om het paard te kalmeren.

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 16:46

Okee dankjewel^^ Zal het gaan proberen dit weekend (als het mag van me ouders, die zijn soms best moeilijk daarin :|)

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:47

dat probleem heb ik dus van het weekend ook gekregen ;( pff wat erg zeg ...

ben zaterdag verhuisd met mn paarden naar nieuwe locatie ... mn paarden hebben altijd bij elkaar gestaan en nooit problemen gehad dat ze zonder elkaar konden :o ....

maar nu pffff

het is vooral mn oudste pony helemaal in de stres als die ander weg is .... :? ook als ik haar eruit haal naar het erf .. gaat ze helemaal flippen :o ..

op stal komt ze bijna over de deur heen .. dit heeft ze echt nog nooit gehad!! en ze is al eerder verhuisd geweest :o

nou is he nog wel kort dag en staat ze er pas 3 dagen maar totaal niet naar haar zin .. ik wacht het nog maar even af .. maar wil idd echt geen paarden hebben die niet zonder elkaar kunnen :o ...

dit hebben ze ook nog nooit gehad .. ;(

en staan met 7 paarden op een land dus ze stata niet alleen :o
Laatst bijgewerkt door Zondebokje op 01-09-09 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:47

Zo erg is mijn aanpak ook niet hoor? _Chatal89 zegt in principe hetzelfde.

Als ik het met mijn paarden 'rustig' aan had gedaan, bleef ik bezig. Ik ben altijd alleen, dus 'ff doorbijten' was de enige oplossing. Het helpt nog steeds. Beetje hooi op stal voor de achterblijver en onderweg ben jij toch de baas? Vervelend doen onderweg is bij mij geen sprake...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:48

loopt hij/zij wel mee als je ernaast loopt ik heb met mijn vroegere verzorgpaard uren gewandeld als ik liep ging ze wel mee maar erop niet. Telkens kon ik een stukje eerder opstappen na 2 maanden kon ik zo vanaf het erf wegrijden.

ligt aan de opvoeding ervoor mijn merrie hoeft het ook niet te flikken en krijgt flink op haar kop en een keer doorpakken prima. maar niet te vaak, als de paarden nog nooit uit elkaar waren geweest is het een kwestie van opbouwen vindt ik en dat moet je dan niet in 1 keer zien op te lossen maar met wat geduld

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 17:25

dankjewel

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 04:29

aerdenhout1 schreef:
Een kleine pony erbij zetten, liefst 2 zodat je een even aantal hebt. Probleem zal anders altijd blijven, een paard is een kuddedier en staat nu eenmaal niet graag alleen.
Ik neem aan dat ze met z'n 2 en op het land staan en niet in een kudde?

Helemaal mee eens.
Wij hadden hetzelfde en sinds er een shetlander bij loopt is het geen enkel probleem meer en kunnen ze uit elkaar.
De shet gaat zelfs mee op concours.

Evike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:44

als wij met onze onge weggaan begint het arabisch bloed van mijn merrie die achterblijft te borrelen om het zo te zeggen en ze breekt gewoon haar stal af, ze stampt zo hard niet normaal.