Waarom steigert een merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mony

Waarom steigert een merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 10:59

Afgelopen week steigerde mijn merrie voor het eerst toen mijn lesgeefster opstapte. Ik had wel eens moeite met opstappen. Ze ging dat achteruit lopen en wilde niet meer stilstaan. Als je dan snel opstapte raakte ze in paniek. Ik pakte haar dan eerst aan de longe en dan kon ik ze opstappen.
Nu is ze al een paar weken onrustig omdat we op een nieuwe manege staan. En mn lesgeefster stapte dus op en ze begon te steigeren. Maar merrie's kunnen in het algemeen niet steigeren. Dus ze viel om op mn lesgeefster. Gelukkig had ze niet veel (mn lesgeefster)
Toen hebben we haar daarna nog losgewerkt en daarna ben ik opgestapt. Dat ging goed, maar onder het rijden was ze nog wat onrustig.
2 dagen later wilde ik weer rijden en toen kwam ik er niet op. Na een half uur met veel geduld stond ze stil en kon ik snel opstappen. En weer was ze onrustig onder het rijden.
Hoe zou dat kunnen? In het algemeen is het een rustig paard. Maar ze is vroeger mishandelt geweest.

Lielle

Re: Waarom steigert een merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:01

merries kunnen in het algemeen niet steigeren? Hoe kom je daar nou bij?

Verder gewoon weer gaan werken aan rust aan de hand en zorgen dat stil staan echt heel goed bevestigd is, altijd en overal.

mony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 11:03

hengsten ' oefenen' dat meestal als ze jong zijn en merrie's doen het minder vaak.
Maar als ik naast haar loop reageert ze super goed op mij en staat ze ook braaf stil. Als ik erop zit ook. Alleen niet als mijn voet in de buurt van de stijgbeugel komt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:03

Hoe weet je dat ze vroeger mishandelt is geweest? En waarom kunnen merries niet steigeren?

Ik zou dit paard wat betreft rijden e.d. even met rust laten, een DA er bij halen, eventueel een osthopaat en een zadelmaker erbij. Eerst lichamelijk alles uit sluiten en daarna misschien verder met grondwerk. Klinkt meer als angst of pijn dan als gemenigheid.

Hobbespoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:04

Merries steigeren evengoed als hengsten...
Hebben ze geen probleem mee...

Ik zou bij zo een plotse gedragsverandering rap aan pijn of ongemak denken...
Zadel ofzo...
Ik zou toch eens overwegen om een osteo te laten komen of DA

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:04

dan zul je daar dus eerst aan moeten gaan werken. Kan je haar ook echt stil laten staan, als jij op tien meter staat?

maareh, ik heb genoeg merries die uitstekend konden steigeren, dat is echt je reinste flauwekul.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:06

paard heeft duidelijk geen vertrouwen met op stappen dit is iets wat je weer rustig op moet bouwen en eventueel in plaats van je voet in de beugel met een krukje opstappen gewoon weer opnieuw beginnen.

en even dat merrie's niet kunnen steigeren laat die onzin maar achterwege.
ieder paard kan steigeren

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:12

Een merrie kan wel degelijk steigeren. Ik zou eens even heel snel kijken of er niets mis is met de rug of met het zadel.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:16

Moet ik maar eens tegen mijn jaarling merrie zeggen dat ze niet mag steigeren :D :D of tegen mijn andere merrie's. :+
Jou merrie kan best een lichamelijk probleem hebben dus als ik jou was zou ik even de da of een osteo of fysio naar haar laten kijken.

mony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 11:18

jaja ok merrie's kunnen dan wel steigeren. maar daar gaat het mij niet om.
Da heeft al alles onderzocht en ze is alleen ontzettend stijf. Zadel is ook al meerdere malen gecheckt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:19

De DA is ook niet de aangewezen persoon om te controleren. Neem eens contact op met een Osteopaat of Chiropractor, die zien meer en kunnen meer.

Kijk voor adressen even op www.icreo.com

mony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 11:20

in ieder geval alvast bedankt met de tips

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:21

Klinkt me bekend in de oren en kan je alleen maar zeggen dat je zo snel mogelijk haar rug moet laten nakijken. Vriendin van mij haar paard begin ook kuren te vertonen, en bleek rugproblemen te hebben door een niet goed passend zadel. Is het paard trouwens acterover geklapt met je lesgever? en op het zadel geland?

Grappig, ik heb nog nooit gehoord dat merrie's niet kunnen steigeren. Waar haal je die wijsheid vandaan? niet aanvallend bedoelt maar tis gewoon de eerste keer voor mij dat ik hoor dat iemand dat denkt.

PS, dierenarts heeft gezegt dat alles goed is alleen maar wat stijf? in mijn ogen is stijf niet goed, dat kan wijzen op rugproblemen. Dit klint mij echt als een zadelprobleem in de oren. Door wie is het zadel na gekeken? nederland loopt wat achter als het gaat om de kennis wat zadels betreft, pas de laatste jaren zie je dat er wat meer naar gekeken word. Geloof niet de eerste de beste miep uit je omgeving of die in een winkel werkt. Zoals ik je al eerder vertelde had mijn vriendin een verkeerd zadel en dat zou goed liggen volgens een echte 'kenner'. Toen we er een zadelpasser bij haalde bleek het zadel stuk (de kussens) en absoluut niet te passen.

edit, .... ik lees net in een andere topic dat je je hele leven al paarden hebt.... ? .... om hier vervolgens te vertellen dat merrie's over het algemeen niet stijgeren.. emm... :?
Laatst bijgewerkt door Benfan op 01-09-09 11:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:21

Op wat voor manier is ze vroeger mishandelt dan?

Eerst het paard compleet laten checken voordat je verder actie onderneemt.