Veulen die trapt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rochellaab

Veulen die trapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 16:32

Hallo :Y)
Mijn verzorgshetlander, heeft op 06-08-08 een veulentje gekregen.
Toen het twee dagen oud was had ik haar voor het eerst gezien enzo x]
zo ben ik met de tijd mee, maand na maand met haar bezig geweest.
Ik ging zitten en ze kwam op me aflopen en snuffelen enzo, allemaal heel lief x]
Ook met de zachte borstel poetsen etc etc o_o. Maar toen opeens begon ze te slaan.
Naar iedereen die ook maar de stal inkwam.

Samen met een oudere ruin en haar moeder stond ze in de wei.
Toen ik de wei inkwam keek ze wel enzo maar deed niks.
Dus ik ging de ruin poetsen enzo en zij begint opeens naar mij te slaan.
Dit gaat nu het laatste halfjaar zo door.
Wat moet ik eraan doen, wat kan ik eraan doen?
ze trapt echt naar iedereen ik zou niet weten waarvan ze angst moet hebben, ze kent mij al vanaf dat ze geboren was enzo :o
:9 ik heb niet zoveeel verstand van veulens, maarja Wie kan mij helpen x]

bloempje08

Re: Veulen die trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:06

aanpakken geen enkele paard mag slaan. je had gelijk de eerste keer al een flinke brul moeten geven toen ze het deed dat ze van je schrok. probeer het nu ook alleen eerst op je stem als dat niet lukt toch een kleine tik geven!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:08

een trap teruggeven en een schreeuw
hij is aan uitproberen en dat moet je zo snel mogelijk afleren

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:11

Ben het met Lynn_Nikita eens. En als je het zielig vind om te doen (zou me er ook rot bij voelen) moet je maar denken dat zn moeder dat ook zou doen.Die zegt ook geen foei maar trapt terug.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:27

Mijn hemel, zijn dit hierboven serieuze reacties???

Na de eerste reactie had ik al wat getikt maar ik dacht: nee... negeren... komt alleen gedoe van... maar nu kan ik me niet meer inhouden hoor...

Jullie willen dus met MEER AGRESSIE laten zien dat AGRESSIE niet goed is... net zoiets als de doodstraf om te laten zien dat doden niet mag...

Bij het bekappen van paarden ben ik vaak genoeg trappende paarden tegengekomen. Dat doen ze niet omdat ze haatdragend zijn, maar omdat ze BANG zijn. Ik heb toen ik nog niet veel van paarden wist vaak genoeg geprobeerd dit op te lossen met terugslaan en andere domme vormen van agressie, maar dit werkt niet en het is fout. Ik heb veel paarden van 'ervaren' paardenmensen gezien die het ook zo dom aanpakken en die paarden trappen met hun 20ste nog steeds, omdat ze nog steeds bang zijn.

Wat wel werkt is lastig aan te geven via bokt, maar ik probeer het. Zorg dat de huisvesting in orde is, een paard/pony hoort niet op stal, een veulen helemaal niet en ook niet 's nachts. Een stal veroorzaakt stress, stress zorgt voor frustratie, frustratie kan zich uiten in trappen.

Zorg voor een vriendelijke omgang. Ga niet naar het paard toe als het paard zich terugtrekt. Geef het veulen een kans naar jou te komen, desnoods lok je hem met wat voer. Paarden trappen uit angst, dus zorg dat je je veulen niet opsluit in een hoek van het weiland als je het benadert.

Je moet zorgen dat het trappen nutteloos wordt. Het mag geen resultaat opleveren. Nu gaat het waarschijnlijk vaak zo: een mens komt eraan, veulen bang voor mens, trapt naar mens, mens gaat weg, probleem opgelost.

Bij bekappen heb ik vaak paarden die met hun achterbeen naar achteren uitslaan, wat onterecht ook als trappen wordt gezien. In zulke gevallen zwaai ik gewoon met m'n arm mee, en blijf ik meezwaaien, totdat het trappen is afgelopen en de spanning uit het been weg is. Dat duurt nooit lang want het paard heeft al snel door dat het trappen geen zin heeft EN dat er ook geen gevaar is, want als ik hem had willen opeten had ik dat al lang gedaan.

Vroeger dacht ik dat terugslaan de oplossing was, dan denkt het paard: zie je wel! Je bent inderdaad een bedreiging! Ik moet wegwezen hier!

Of het wordt een wedstrijdje wie het hardst kan slaan. Ter info: een paard is sterker dan een mens.

Ik snap niet waarom geweld/agressie/geschreeuw altijd als oplossing wordt gezien in de paardenwereld. Is paardrijden een hobby voor oorlogsfreaks of zo? Als je zo graag iemand in elkaar wil slaan, ga dan een computerspelletje spelen of zo.

Natuurlijk mag je wel grenzen aangeven en dat kan af en toe een tik betekenen, maar het is niet zo dat dit veulen vanuit de verte komt aanrennen om een tik uit te delen, toch?

bloempje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:41

arno8 schreef:
Mijn hemel, zijn dit hierboven serieuze reacties???

Na de eerste reactie had ik al wat getikt maar ik dacht: nee... negeren... komt alleen gedoe van... maar nu kan ik me niet meer inhouden hoor...

Jullie willen dus met MEER AGRESSIE laten zien dat AGRESSIE niet goed is... net zoiets als de doodstraf om te laten zien dat doden niet mag...

Bij het bekappen van paarden ben ik vaak genoeg trappende paarden tegengekomen. Dat doen ze niet omdat ze haatdragend zijn, maar omdat ze BANG zijn. Ik heb toen ik nog niet veel van paarden wist vaak genoeg geprobeerd dit op te lossen met terugslaan en andere domme vormen van agressie, maar dit werkt niet en het is fout. Ik heb veel paarden van 'ervaren' paardenmensen gezien die het ook zo dom aanpakken en die paarden trappen met hun 20ste nog steeds, omdat ze nog steeds bang zijn.

Wat wel werkt is lastig aan te geven via bokt, maar ik probeer het. Zorg dat de huisvesting in orde is, een paard/pony hoort niet op stal, een veulen helemaal niet en ook niet 's nachts. Een stal veroorzaakt stress, stress zorgt voor frustratie, frustratie kan zich uiten in trappen.

Zorg voor een vriendelijke omgang. Ga niet naar het paard toe als het paard zich terugtrekt. Geef het veulen een kans naar jou te komen, desnoods lok je hem met wat voer. Paarden trappen uit angst, dus zorg dat je je veulen niet opsluit in een hoek van het weiland als je het benadert.

Je moet zorgen dat het trappen nutteloos wordt. Het mag geen resultaat opleveren. Nu gaat het waarschijnlijk vaak zo: een mens komt eraan, veulen bang voor mens, trapt naar mens, mens gaat weg, probleem opgelost.

Bij bekappen heb ik vaak paarden die met hun achterbeen naar achteren uitslaan, wat onterecht ook als trappen wordt gezien. In zulke gevallen zwaai ik gewoon met m'n arm mee, en blijf ik meezwaaien, totdat het trappen is afgelopen en de spanning uit het been weg is. Dat duurt nooit lang want het paard heeft al snel door dat het trappen geen zin heeft EN dat er ook geen gevaar is, want als ik hem had willen opeten had ik dat al lang gedaan.

Vroeger dacht ik dat terugslaan de oplossing was, dan denkt het paard: zie je wel! Je bent inderdaad een bedreiging! Ik moet wegwezen hier!

Of het wordt een wedstrijdje wie het hardst kan slaan. Ter info: een paard is sterker dan een mens.

Ik snap niet waarom geweld/agressie/geschreeuw altijd als oplossing wordt gezien in de paardenwereld. Is paardrijden een hobby voor oorlogsfreaks of zo? Als je zo graag iemand in elkaar wil slaan, ga dan een computerspelletje spelen of zo.

Natuurlijk mag je wel grenzen aangeven en dat kan af en toe een tik betekenen, maar het is niet zo dat dit veulen vanuit de verte komt aanrennen om een tik uit te delen, toch?

we hebben het er ook niet over dat je het veulen in elkaar moet slaan maar je kan wel een keer een kleine tik geven om aan te geven dat je er niet van gedient bent. ik probeer het altijd op mijn stem te doen wil dat niet dan kunnen ze wel een tik verwachten want idd een paard is veel sterker dan een mens dus een trap komt veel harder aan bij een mens. en een paard in een kudde word ook terecht gezet met een gil een bijt of een tik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:44

Sorry Arabesk, een veulen is aan het uitproberen, en als hij zijn grenzen niet gewezen krijgt, dan bepaald hij ze zelf. In dit geval geld: trapt het veulen? Dan mag je hem een trap teruggeven, met de wreef of de zijkant van de voet, onder zijn waarde achterwerk. Dat hoeft maar 1 keer, dan weten ze waar ze aan toe zijn.
Aangezien dit al een tijdje aan de gang is, vrees ik dat je hier een keer heel hard moet ingrijpen, anders creeer je een etterbak waar niet mee om te gaan is.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:47

Het is arno....

Maar als een veulen idd zonder reden meent dat het geoorloofd is om te gaan meppen, omdat hij denkt dat hij de baas is of dat jij een gelijke bent die best een tik kan verdragen, dan mag je hem best op zijn plaats zetten. Dat zou zijn moeder of een andere leider namelijk ook doen.

Ik zal nog even een disclaimer toevoegen. Een tik geven doe je alleen binnen 2 seconden na het gevaarlijke gedrag, anders werkt het averechts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:49

Dus iemand die geen verstand heeft van veulens, moet een veulen dat nu al een half jaar lang naar mensen uithaalt, nu een opdoffer verkopen?
Wat een advies zeg.

Ik zou zeggen: blijf bij dat veulen weg als je niet weet hoe je er mee om moet gaan en laat de eigenaar het zelf oplossen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:58

Je hebt gelijk, maar moet de ts dan ook meteen haar verzorgpaard opgeven omdat er problemen zijn met het veulen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 20:17

en moet je dan maar negeren en een trap riskeren omdat het veulen aan uitproberen is

en ja, ik meende mijn advies, een tik of trap terug verkopen
hoeft niet zo hard te zijn dat je beestje in elkaar trapt, maar mag best weten dat dit niet mag
en uit angst trappen?? ken er genoeg die voor de duvel niet bang zijn en trappen om uit te proberen

en wat heeft huisvesting te maken in dit geval
ts schrijft dat dit in de wei gebeurd, nergens staat dat het veulen 24/7 op stal staat

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 20:30

Ook ik heb serieus gereageerd, moet idd wel wat nuanceren. Als je straft idd binnen twee seconden en uiteraard bedoel ik niet dat je het veulen maar ff flink moet neerknuppelen. Ik ben er zeer op tegen om een paard (jong of oud) te slaan, ik word zelf vaak nogal te soft gevonden maar in dit geval is imo een flinke correctie op zn plaats.
Ik begrijp uit het verhaal van TS dat er voor het veulen (voor zover ik dat nu kan inschatten he) geen aanleiding is om te trappen. Als Ts een ander paard staat te poetsen is het te gek voor woorden dat het veulen gaat trappen.

Rochellaab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 11:58

Hee dankjulliewel voor jullie reactie. Ik kan het zelf niet over mijn hart krijgen om dat veulentje kwaad te doen, maar ik zal het proberen. Het veulentje stond nu de hele zomer (behalve 's avonds dan staat ze in een stal met een hek eromheen zegmaar, dus naast de stal kan ze dan uitlopen en dollen etc.) in de wei, De enige mensen die nog een beetje proberen om bij haar in de buurt te komen zijn mijn nicht (eigenaar) haar vriendin die met paarden werkt, en ik. Bij mijn nicht en haar vriendin probeert ze het ook nog, maar op de een of andere manier is ze bij mij steeds erger en vervelender. Ik kan het gewoon niet bevatten, want ik was de eerste persoon naar wie ze toe kwam, en bij wie ze het toestond om het halster om te doen.. maar ik heb heel veel aan jullie hulp en ik ga het ook zeker proberen !

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:28

Als koetjiekoetjie niet helpt gewoon een flinke brul geven. Als dat veulen het bij een ander paard doet krijgt ie gewoon een mep terug hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 01:26

Een paard geeft heel weinig om een brul, of hij moet eerder geleerd hebben dat die brul gepaard gaat met een flinke mep.

Niet woorden maar daden. Een keer een flinke lichamelijke correctie, en het probleem is uit de wereld.

Het enige probleem is dat je de ene correctie die je geeft wel in de juiste intensiteit moet toepassen, anders heeft het nog geen zin...