arno8 schreef:Mijn hemel, zijn dit hierboven serieuze reacties???
Na de eerste reactie had ik al wat getikt maar ik dacht: nee... negeren... komt alleen gedoe van... maar nu kan ik me niet meer inhouden hoor...
Jullie willen dus met MEER AGRESSIE laten zien dat AGRESSIE niet goed is... net zoiets als de doodstraf om te laten zien dat doden niet mag...
Bij het bekappen van paarden ben ik vaak genoeg trappende paarden tegengekomen. Dat doen ze niet omdat ze haatdragend zijn, maar omdat ze BANG zijn. Ik heb toen ik nog niet veel van paarden wist vaak genoeg geprobeerd dit op te lossen met terugslaan en andere domme vormen van agressie, maar dit werkt niet en het is fout. Ik heb veel paarden van 'ervaren' paardenmensen gezien die het ook zo dom aanpakken en die paarden trappen met hun 20ste nog steeds, omdat ze nog steeds bang zijn.
Wat wel werkt is lastig aan te geven via bokt, maar ik probeer het. Zorg dat de huisvesting in orde is, een paard/pony hoort niet op stal, een veulen helemaal niet en ook niet 's nachts. Een stal veroorzaakt stress, stress zorgt voor frustratie, frustratie kan zich uiten in trappen.
Zorg voor een vriendelijke omgang. Ga niet naar het paard toe als het paard zich terugtrekt. Geef het veulen een kans naar jou te komen, desnoods lok je hem met wat voer. Paarden trappen uit angst, dus zorg dat je je veulen niet opsluit in een hoek van het weiland als je het benadert.
Je moet zorgen dat het trappen nutteloos wordt. Het mag geen resultaat opleveren. Nu gaat het waarschijnlijk vaak zo: een mens komt eraan, veulen bang voor mens, trapt naar mens, mens gaat weg, probleem opgelost.
Bij bekappen heb ik vaak paarden die met hun achterbeen naar achteren uitslaan, wat onterecht ook als trappen wordt gezien. In zulke gevallen zwaai ik gewoon met m'n arm mee, en blijf ik meezwaaien, totdat het trappen is afgelopen en de spanning uit het been weg is. Dat duurt nooit lang want het paard heeft al snel door dat het trappen geen zin heeft EN dat er ook geen gevaar is, want als ik hem had willen opeten had ik dat al lang gedaan.
Vroeger dacht ik dat terugslaan de oplossing was, dan denkt het paard: zie je wel! Je bent inderdaad een bedreiging! Ik moet wegwezen hier!
Of het wordt een wedstrijdje wie het hardst kan slaan. Ter info: een paard is sterker dan een mens.
Ik snap niet waarom geweld/agressie/geschreeuw altijd als oplossing wordt gezien in de paardenwereld. Is paardrijden een hobby voor oorlogsfreaks of zo? Als je zo graag iemand in elkaar wil slaan, ga dan een computerspelletje spelen of zo.
Natuurlijk mag je wel grenzen aangeven en dat kan af en toe een tik betekenen, maar het is niet zo dat dit veulen vanuit de verte komt aanrennen om een tik uit te delen, toch?
we hebben het er ook niet over dat je het veulen in elkaar moet slaan maar je kan wel een keer een kleine tik geven om aan te geven dat je er niet van gedient bent. ik probeer het altijd op mijn stem te doen wil dat niet dan kunnen ze wel een tik verwachten want idd een paard is veel sterker dan een mens dus een trap komt veel harder aan bij een mens. en een paard in een kudde word ook terecht gezet met een gil een bijt of een tik.